Pris på häst?

Sv: Pris på häst?

Jag tycker det är ett bra pris på Svala och kan inte förstå att hon inte är såld. Ni skulle lätt kunna begära över 100 000kr. Kanske är det för att hon inte är momsad? Jag som har hästarna inom företaget/lantbruket kan ju t.e.x. inte köpa en sådan häst. Då kan jag ju inte dra av momsen vid köp eller senare vid ex. betäckning osv. (Fast man kan väl kanske kompensera det med de rabatter många 1:a klass ston får hos vissa hingstar). Men det är min papps som sköter lantbruket och därmed även ekonomin, så det finns säkerligen andra som är mer insatta!

Sen är det ju tvärt om när man har ett sto tillsalu i 40 000-45 000 kr klassen och det mest är privatpersoner som är spekulanter.Finns dessutom många hästar i den här prisklassen eller billigare som man skall konkurera med. Då skulle man ju hellre vara moms befriad, nu måste man ju inkludera momsen och då blir ju priset något högre. Skulle nog vara lättare att sälja till den målgruppen om man ex. kunde ta 35 000kr rätt av och inte behöva begära 40 000kr inkl. moms! Men så är läget, huvudsaken är ju att rätt människa får henne i slutändan. Tror inte att nån som träffar henne kan motstå henne, sött litet charmtroll med färg, fart och fin trav! Men konkurensen är hård...

Senast ändrad av en moderator:

Sammets_rosa skrev:
Kanske är det för att hon inte är momsad? Jag som har hästarna inom företaget/lantbruket kan ju t.e.x. inte köpa en sådan häst. Då kan jag ju inte dra av momsen vid köp eller senare vid ex. betäckning osv. .

Det fungerar inte så med momsen.
Den enda skillnaden blir att det inte blir vare sig ingående eller utgående moms på själva köpeskillingen.

Vi räknar litet.

Vi tar ett sto som kostar 100 000:- inklusive moms.
Det är 80 000:- + moms.

Om man köper detta sto för 80 000:- och inte kan dra av för momsen så blir det ju samma sak som att köpa den för 100 000:- inklusive moms eller 80 000:- plus (+) moms.
Sedan så kan man köra verksamheten med betäckningar, sälja föl o.s.v. som vanligt med moms och allt.
Stoet kommer att ha ett bokfört värde på 80 000:-.

När man sedan säljer hästen, så blir det ingen moms på de 80 000:- som man köpte den för.
Så säljer man den för 130 000:- inklusive moms, så skall de 50 000 uppepå momsas, det ger 10 000:- i moms till staten.

Så det gäller att jämföra äpplena och päronen på rätt sätt.

Senast ändrad:

Ok, nu fattar jag. tack för moms lektionen! Har aldrig behövt grunna på det, då jag alltid köpt momsade hästar och sedan har vi gjort avdrag på momsen genom lantbruket. Mest nu när jag skall sälja häst i mellan prisklass som det blir lite krångligt då det mest är privatpersoner som är intressanter och många undrar just kring det där med momsen. Då de lika väl kan få motsvarande sto för 30 000-35 000kr hos annan privatperson men måste betala 40 000-45 000kr (inklusive moms) hos mig.

Finns så många hästar i den prisklassen just nu. Skillnad när jag hade henne på annons i vintras och vi trotts allt bestämde oss för att behålla henne. Då fanns det inte så många liknande ston tillsalu, jösses vilken respons vi fick! Då skulle man ha sålt, men då kunde vi inte sälja vår lilla prinsessa!Visst finns det spekulanter, men det märks att mycket skett på marknaden på bara 6-8 månader. Sen köpte vi ett dräktigt sto så nu måste vi hitta sto+föl som sällskap...då måste ju ibland sälja för att kunna köpa *suck*.

Jag hade absolut inte i åtanke att "skälla ut någon", hoppas att det inte uppfattades så. Tyckte bara att det kunde vara intressant för er att få veta vilken häst som döljer sig bakom texten. Den hade ju tex lika gärna kunnat dölja följande häst.

Sto född -89 (kalla fakta).

Snäll och lättriden (Riden av ovan gångartsryttare de senast åren och travar och töltar inte längre).

Förstklassig härstamning (e hingst bedömd i klass 1 men som sedemera blivit kastrerad pga lynnesfel. U högt bedömt sto som utvecklade spatt som 7-åring och gått i avel sedan dess).

Tävlat nationella klasser, A-klass 5-gång (för några år sedan i ungdomsklasser så gick hon över gränsen till A-klass i juniorklass).

Eksemfri (Är lite insektskänslig men har inte eksem... som det brukar heta :smirk: ).

Fått föl. (Men måste spolas innan varje betäckning pga återkommande infektioner).

Smått överdrivet naturligtvis :D . Men min poäng är att vad som helst kan dölja sig bakom en kortfattad beskrivning av en häst. Många köper ston som är dräktiga, ur kondition och därför ej kan provridas på beskrivningar som denna. Det kan bli mer än lovligt spännande ibland!

Jo, när folk sätter annons så tar de gärna inte med de fel hästen har, för ingen häst är perfekt.(Förutom gamla Krókur jag hade som är såld nu ;) )

Sammets_rosa skrev:
Jag tycker det är ett bra pris på Svala och kan inte förstå att hon inte är såld. Ni skulle lätt kunna begära över 100 000kr. Kanske är det för att hon inte är momsad? Jag som har hästarna inom företaget/lantbruket kan ju t.e.x. inte köpa en sådan häst. Då kan jag ju inte dra av momsen vid köp eller senare vid ex. betäckning osv. (Fast man kan väl kanske kompensera det med de rabatter många 1:a klass ston får hos vissa hingstar). Men det är min papps som sköter lantbruket och därmed även ekonomin, så det finns säkerligen andra som är mer insatta!

Sen är det ju tvärt om när man har ett sto tillsalu i 40 000-45 000 kr klassen och det mest är privatpersoner som är spekulanter.Finns dessutom många hästar i den här prisklassen eller billigare som man skall konkurera med. Då skulle man ju hellre vara moms befriad, nu måste man ju inkludera momsen och då blir ju priset något högre. Skulle nog vara lättare att sälja till den målgruppen om man ex. kunde ta 35 000kr rätt av och inte behöva begära 40 000kr inkl. moms! Men så är läget, huvudsaken är ju att rätt människa får henne i slutändan. Tror inte att nån som träffar henne kan motstå henne, sött litet charmtroll med färg, fart och fin trav! Men konkurensen är hård...

Nu vill jag inte vara elak men et finns många bra och mer meriterade klass1-ston till salu. Dessutom finns det många obedömda ston med både känd och okänd härstamning som är lika bra och det måste ju vara kvalitén på individen som sätter priset, inte om den råkat bli bedömd eller ej! Jag har träffat Svala och tycker priset är på tok för högt. Men så ser ni också att jag har en annan uppfattning om prisbilden. Här nere i Blekinge och Skåne har vi gott om hästar och nära till kontinenten så priserna är lägre.

Sedan så går jag helt på individ och vad jag ser när jag ser hästen. Jag struntar i både stam och bedömning, jag vill bli imponerad av det jag ser och känna WOW, och den känslan fick jag inte med Svala. Men det är ju enligt min smak och min känsla! Men hon är ju inte lättriden heller vad jag förstod och dessutom om man skall gå på stam så har jag aldrig varit förtjust i hästar som Freyr frá Flugumyri i sig och om jag inte minns fel är Svala efter Svalur vars far är Freyr. Jag har träffat på alltför många individer med Freyr i stamtavlan som haft den typen av egenheter som jag har svårt att tolerera, men alla har vi ju olika smak. Svala är ingen dålig häst men av det jag såg den enda gång jag träffat henne, så kändes hon för mig ganska ordinär. Men jag är kanske väldigt kräsen...

Jag tror att för att få ut det priset så måste hon visa meriter också, det räcker inte med en bedömning. Det går att köpa klass1-ston för runt 70000, i alla fall här nere, särskilt om säljaren inte är känd. Skulle däremot en känd gård och ryttare sälja samma häst så kan priset stiga med åtskilliga 10000-talskronor, i alla fall i annonserna. Jag begriper dock inte varför man skall betala 100000 för en häst om man kan hitta en lika bra men obedömd för 50000. Men som sagt, det är min filosofi som jag får stå för. Till sist är det marknaden som avgör. Jag förstår att ni vill ha ut de pengar ni lagt på henne men det finns så gott om bra hästar idag både till avel och tävling och en begränsad marknad som är ute efter den typen av häst. Den marknaden är överhettad. De flesta letar efter en lättriden fritidshäst med gott lynne och rena gångarter. Ett tips är kanske att annonsera ut henne i Tyskland. Tyskarna har ju pengar och där kanske ni kan hitta en köpare.

Kompletterar Inte Ungs svar vad gäller momsen. Oavsett om du köpt en häst privat eller inte så har du den i ditt företag så kan du dra momsen vid betäckning. Den dag du säljer hästen så slipper du betala moms för den också, såvida du inte säljer den med vinst, för då måste du momsa vinsten. Ett tips när man säljer hästar är att skriva ett pris och det är inklusive moms. Sedan är det upptill köparen om han/hon kan dra moms eller inte!

Isold skrev:
Denna tråd var ju lite spännande att följa då jag förstått att det rör sig om mitt sto. Känns ju konstigt att hon diskuteras här och jag tänkte därför att det kunde vara intressant för er att få lite mer detaljerad och korrekt fakta kring hur det egentligen ligger till...

En fantastisk ridhäst som bar sin lilla ryttarinna genom en ryttares alla stadier, från osäker nybörjare till ambitiös tävlingsryttare. Detta under loppet av ca 5 år. På alerten alltid men med en helt ärlig arbetsvilja. Har också vikarierat som ridskolehäst även om det var lite väl stor trav för att det skulle fungera riktigt bra. Tävlad A-klass femgång seniorklass. Red en del finaler i Nationella sammanhang och har tävlat SM (men jag minns inga resultat där, möjligen B-final). Det är ett tag sedan, snart 3 år, och tanken var att hon skulle få bli avelssto nu.

Hon har jättefin stam. Hennes mor har nästan uteslutande lämnat 1:a-klassbedömda avkommor och hade själv passrekord på Island i 150 m pass under en kortare period. Pappan är erkänt mycket bra samt högt bedömd. Själv är stoet ej bedömd p g a att hon skadade sig i hagen bara ett par dagar innan visning och efter detta blev det av någon anledning inte aktuellt med visning igen. :(

Inte speciellt vacker och uppseendeväckande när du ser henne i hagen. Ordinär färg och lite man och svans. Men funktionell ridhästexteriör, bra hållning och vacker under ryttare. :love:

Hon har hittills lämnat tre fina avkommor hos oss och hon är en fin och bra mamma som lätt blir dräktig och har lätta förlossningar.

Priset har aldrig varit det viktiga i sammanhanget. :smirk: Det viktiga var att finna ett gott och värdigt hem där man förstår hennes kvalitéer (trots att hon ej är bedömd). Priset var av denna anledning satt lägre än vad som är föreslaget i denna tråd.

Efter din förklaring om hästen håller jag fortfarande på det pris jag satt som max, särskilt med tanke på att hon är 16 år gammal. Jag hade lätt kunnat hitta en sådan individ i Danmark som jag har närea till, under det priset också. Jagtycker nog rent allmänt att man får samma kvalité till lägre pris här nere och i Danmark och att priserna är höga i Sverige norröver. Sedan är det en annan sak att det kostar mer att föda upp hästar än vad man får för dem. Vill man bli rik så skall man välja en annan hobby! Det enda som lönar sig är om man har en populär hingst. Men det börjar bli gott om bra hingstar också så det lönar sig inte lika mycket längre, men kan täcka en del av underskottet på att föda upp hästar. Jag tycker det är bra vi har många hingstar men önskade att inte så många var släkt med varandra. Vi behöver en bred genbas och egentligen tycker jag att alla hingstar skulle begränsas till max någonstans mellan 50 - 100 avkommor under sin livstid, vilket är mer likt vad som skulle skett i naturen. Seriösa hunduppfödare begränsar antalet valpkullar efter en hanhund för att undvika risken för inavel. Man kan faktiskt använda ett djur för mycket i aveln!

Jag ifrågasätter inte din prisbild. Faktum är att priset jag satte på hästen ligger lägre än det du föreslog. Anledningen är att jag vill att ett 16-årigt sto ska ha rimliga förväntningar på sig. Ingen ska behöva bli besviken på henne om hon bara får två föl till, inte kommer till samma nivåer på tävlingsbanan som tidigare osv.

Kanske fel tänkt jag vet inte, många säger det. Responsen har varit stor bland de som sett henne "in action" men vad är rätt? Ska man överhuvudtaget sälja en 16 år gammal häst som avels- eller tävlingshäst? Eller är det bara en lyxig promenadhäst då? :confused:

Jag ska ärligt säga att jag fick kalla fötter av diskussionerna här på forumet när jag insåg att det var min häst som diskuterades. Är detta det som kommer att förväntas av henne :( ? Kommer någon att köpa henne av mig för att sedan bara sälja henne vidare som tävlingsläromästare :eek: ? Vill jag det? Jag tänkte mera att hon kunde få ett par föl någon annanstans eftersom hon redan givit mig tre fina... Nu avvaktar jag och tänker efter en gång till... :confused:

Så säljer man den för 130 000:- inklusive moms, så skall de 50 000 uppepå momsas, det ger 10 000:- i moms till staten.

Momsen på vinsten 50 tkr blir 12 500 kr (+25%) annars håller jag med till fullo.

Det går inte att skicka pm till dig!Det står att du inte kan ta emot några fler eller ngt liknande.Du måste omedelbums radera några pm så mina får plats :mad: ;)

smaland skrev:

Momsen på vinsten 50 tkr blir 12 500 kr (+25%) annars håller jag med till fullo.
Det beror på om du räknar upp eller ned.
Jag räknade pris inklusive moms.
Vilket blir 20% av 50 000:- = 10 000:-.
Du räknar 130 000:- + moms, vilket blir 25% av 50 000:- = 12 500.

Isold skrev:
Kommer någon att köpa henne av mig för att sedan bara sälja henne vidare som tävlingsläromästare :eek: ? Vill jag det?

Tyvärr är min erfarenhet att minst 75% av gångerna man säljer hästar för billigt att de säljs vidare för att köparen kan tjäna en hacka på det.

Oavsett hur noga man tycker man väljer köpare :(

sambaengi skrev:
Nu vill jag inte vara elak men et finns många bra och mer meriterade klass1-ston till salu. Dessutom finns det många obedömda ston med både känd och okänd härstamning som är lika bra och det måste ju vara kvalitén på individen som sätter priset, inte om den råkat bli bedömd eller ej! Jag har träffat Svala och tycker priset är på tok för högt. Men så ser ni också att jag har en annan uppfattning om prisbilden. Här nere i Blekinge och Skåne har vi gott om hästar och nära till kontinenten så priserna är lägre.

Sedan så går jag helt på individ och vad jag ser när jag ser hästen. Jag struntar i både stam och bedömning, jag vill bli imponerad av det jag ser och känna WOW, och den känslan fick jag inte med Svala. Men det är ju enligt min smak och min känsla! Men hon är ju inte lättriden heller vad jag förstod och dessutom om man skall gå på stam så har jag aldrig varit förtjust i hästar som Freyr frá Flugumyri i sig och om jag inte minns fel är Svala efter Svalur vars far är Freyr. Jag har träffat på alltför många individer med Freyr i stamtavlan som haft den typen av egenheter som jag har svårt att tolerera, men alla har vi ju olika smak. Svala är ingen dålig häst men av det jag såg den enda gång jag träffat henne, så kändes hon för mig ganska ordinär. Men jag är kanske väldigt kräsen...

Jag tror att för att få ut det priset så måste hon visa meriter också, det räcker inte med en bedömning. Det går att köpa klass1-ston för runt 70000, i alla fall här nere, särskilt om säljaren inte är känd. Skulle däremot en känd gård och ryttare sälja samma häst så kan priset stiga med åtskilliga 10000-talskronor, i alla fall i annonserna. Jag begriper dock inte varför man skall betala 100000 för en häst om man kan hitta en lika bra men obedömd för 50000. Men som sagt, det är min filosofi som jag får stå för. Till sist är det marknaden som avgör. Jag förstår att ni vill ha ut de pengar ni lagt på henne men det finns så gott om bra hästar idag både till avel och tävling och en begränsad marknad som är ute efter den typen av häst. Den marknaden är överhettad. De flesta letar efter en lättriden fritidshäst med gott lynne och rena gångarter. Ett tips är kanske att annonsera ut henne i Tyskland. Tyskarna har ju pengar och där kanske ni kan hitta en köpare.
QUOTE]

Håller med om det du skriver, men de flesta ston som finns ute och är mer meriterade/bedömda är ju oftast betydligt äldre än ex. Svala så vet inte om man kan göra en jämnförelse på det viset.Det är ju precis som med stoet vi diskuterar i den här tråden, hur mycket spelar åldern in, tidigae avkommor, bedömning, ev exem osv osv för prissättningen. Men visst rent prismässigt så ligger Svala ganska högt i jämförelse. Nu är ju Svala en vacker och fin häst, men är inte heller min typ då jag i stort sett vill ha en 4-gångs häst med pass!! Alltså en häst som har lätt för sig redan från början (lättväxlad oxh arbetsvillig) och är typ som en 4 gångare med passen som bonus.
Träffade en gammal blup-hingst efter Svalur för drygt en månad sedan och han var dessvärre inget av detta...tyvärr har nog en del Svalur avkommor lite väl mycket pass och lite trav.

Därtill vill jag ha superlynne, det kommer jag aldrig att rucka på igen. Har haft nog med speciella pållar!!Så mycket lättare med omkomplicerade och lätthanterade individer. Går också mycket på det individuella vid hästköp och då är ju bedömningsresultat/siffror inte allt i världen, så förstår vad du menar!

Tycker att Tysklands tipset var jätte bra! Elin nu får du börja plugga på Tyskan!

Isold skrev:
Jag ifrågasätter inte din prisbild. Faktum är att priset jag satte på hästen ligger lägre än det du föreslog. Anledningen är att jag vill att ett 16-årigt sto ska ha rimliga förväntningar på sig. Ingen ska behöva bli besviken på henne om hon bara får två föl till, inte kommer till samma nivåer på tävlingsbanan som tidigare osv.

Kanske fel tänkt jag vet inte, många säger det. Responsen har varit stor bland de som sett henne "in action" men vad är rätt? Ska man överhuvudtaget sälja en 16 år gammal häst som avels- eller tävlingshäst? Eller är det bara en lyxig promenadhäst då? :confused:

Jag ska ärligt säga att jag fick kalla fötter av diskussionerna här på forumet när jag insåg att det var min häst som diskuterades. Är detta det som kommer att förväntas av henne :( ? Kommer någon att köpa henne av mig för att sedan bara sälja henne vidare som tävlingsläromästare :eek: ? Vill jag det? Jag tänkte mera att hon kunde få ett par föl någon annanstans eftersom hon redan givit mig tre fina... Nu avvaktar jag och tänker efter en gång till... :confused:

Jag förstod du inte ifrågasatte min prisbild. Du och jag verkar resonera mycket lika och jag håller helt med dig. OBS! Jag satte max 60-65000 inkl det väntade fölet! Men själv ger jag ogärna över 20 för en 18-åring och kanske 30-35 000 för en 16-åring om den är frisk och hel samt har rena gångarter men kanske är ganska ordinär. Men det är min prisbild och den beror kanske på att jag liksom du inte vill kräva en massa av äldre hästar. De skall vara till mer kravlöst liv precis som du säger.

Ursäkta! Jag har så fullt upp nu med att vara mamma åt ett föl som skall ha mat var fjärde timme dygnet om utom på natten då hon klarar sig lite längre. Som om det inte var nog har jag voltat med bil och släp för en vecka sedan och inte lite heller. 3 varv...!!! Lever tack vare att jag körde en Geländewagen som väger 2,4 ton. Den landade på taket tre ggr men ändå var det full takhöjd och alla 5 dörrar gick att öppna!!! Vid den ena volten slog jag i alla fall damernas värlsrekord i längdhopp! Körde dessutom en rejäl boggisläp som tom väger nästan 900 kg, med dubbla väggar o tak och fyllning emellan. Hela skrovet är intakt men sprucket överallt samt några hål på ena sidan. En eventuell häst hade överlevt men nu var där gudskelov ingen. Jag då? Vänster axel delvis ur led men det tryckte jag tillbaks själv på sjukhuset, 2 stora bulor i huvudet, lätt hjärnskakning och färggranna blåmärken, annars ok! Bil och släp däremot är totalskrot. Rådjuret jag punktbromsade och väjde för rent reflexmässigt överrraskade mig för det kom så nära bilen. Men det räddade jag! Det kom helskinnat undan. Min släp kom däremot ut på kanten och drog bilen med sig. Körde så i ca 50 m och trodde jag hade kontroll när jag kom upp igen men då studsade släpen ut i ett kast och jag fick sladd. Nära preja mitträcket parerade, fick retur, ny parering och retur och ny parering och sedan vet i katten vad som hände i fjärde sladden mer än att jag förlorade kontrollen på hela ekipaget... Jag var urförbannad på mig själv i två dagar för att jag reagerat som jag gjorde. Men jag får vara glad jag är ok. Axeln hoppar dock lätt ur led igen så den får jag vara lite försiktig med. Har hittat en likadan bil också igen. Det fanns en till salu i Europa! Den står i München... Jabba. Släpen blir inte lätt att hitta begagnad heller. Och jag vägrar köra något mindre säkert än det jag hade. Min var dimensionerad för att skydda en häst vid trafikolycka och också tysk precis som bilen. Så jag har haft fullt upp, men är på gott humör!

Har rensat nu så nu kan du PM:a mig!

sambaengi skrev:
...... om man skall gå på stam så har jag aldrig varit förtjust i hästar som Freyr frá Flugumyri i sig ........
Men det finns det ju faktiskt många andra som är.
Så köpare kan nog finnas.

Men visst, de är ju litet, hmm, speciella.

Jadå, men skaran är kanske starkt begränsad. Själv föredrar jag ju Kólkuosi-blodet, har jag upptäckt i mina stamtavlor. Särskilt då Bylur dessutom. Det är ju också lite speciella hästar och även där blir det en begränsad skara som är intresserad och klarar att göra en sådan häst rättvisa. Jag tycker dock mycket bättre om lynnet på dessa hästar, även om de är kloka, smarta enmanshästar i många fall som kräver ömsesidig respekt...

Sedan gillar jag förståss Náttfari-blodet och Gladur frá Ytra-Skördugili samt Órri och Ófeigur. Kombinationen av dessa nu nämnda hingstar är inte så dum och uppblandat med annat både känt och okänt blod.

Men jessus! Vilken tur du hade som klarade dig så bra ändå ur olyckan! Blir alldeles kall när jag läser om sådana olyckor!

/Malin

Den första Svaluravkomman jag lärde känna hade faktiskt mycket stark trav och ingen pass. Först vid ca 10 års ålder orkade hon tölta längre sträckor och i lite högre tempo. Annars brukar ju Svalurhästar ha lätt för tölt och pass. Svala kan tölta "hur länge som helst" utan speciellt mycket aktiv ridning men det är ingen tölt som ger höga poäng på tävlingsbanan.

Jag har läst tyska i 6 år men att sälja henne till Tyskland är inte tänkbart.

Enda anledningen att ni inte "kan" sälja Svala för typ 150000 (vilket hennes avelsvärde är) är att ni är för seriösa med vem som får köpa henne ;)

Jag tycker om Svala (trots att jag känner henne mycket väl :p ) och tycker det är tråkigt/konstigt att hon inte kan hitta en köpare som uppskattar henne. Hade jag gården kvar kunde jag gott ha pyntat upp bra mkt mer än ni begär för att få små Snekkjor varje år :cool:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka