Pris på häst?

S

Sweet

Sto född 89, 5 gångare, tävlad nationellt (A-klass 5 gång), båda föräldrarna 1:a klass med tävlingsmeriter, har haft föl, dräktig med 1:a klass hingst. Snäll och lättriden. knappt 140 cm hög. Född på island, eksemfri. Ej bedömd.

Vad hade ni betalat/satt för pris på en sådan häst?

Sv: Pris på häst?

Runt hundra tusen eller mera om fölet ingår.
Snäll och lättriden med de kvaliteterna är ovanligt att hitta.

Och så kan man ju alltid bedöma henne nu.

Med tanke på hästens ålder tycker jag 70000-80000 kanske. Fast det är ganska svårt att säga om man inte har sett hästen.

Sweet skrev:
Sto född 89, 5 gångare, tävlad nationellt (A-klass 5 gång), båda föräldrarna 1:a klass med tävlingsmeriter, har haft föl, dräktig med 1:a klass hingst. Snäll och lättriden. knappt 140 cm hög. Född på island, eksemfri. Ej bedömd.

Vad hade ni betalat/satt för pris på en sådan häst?

Min häst är nästan exakt lika. Förutom att han är valack och född 90 (samt inte dräktig då såklart!) och svenskfödd. Han kostade 80.000 och är inte lättriden om man vill rida i rätt takt. Lynnet är dock super så nöjer man sig med grisepass kan han ridas av barn. Mamman är förstås inte bedömd på min häst, men både pappa och morfar är ELIT-hingstar.

Ston är dyrare, och ingår fölet så blir det ännu dyrare. Jag skulle lätt sätta 120.000 på stoet som hon är och inkl fölet så blir det minst 130.000 (om betäckningen är helt betald, levande föl-avgift bör dras av på priset).

Jag hade kunnat betala säkert 70 för enbart hästen om den varit bedömd, nu är den inte det å då sjunker tyvärr priset i mina ögon.Dessutom är den ju till åren, även om islandshästar inte åldras så snabbt som andra hästar.Med föl skulle jag slänga på mellan 10-15 beroende på vilken hingst som är far.
Tävlar den nu oxå?(innan den var dräktig), är den tävlad endast i sin ungdom så sjunker ju priset ytterligare då den kan ha tappat mkt i kapacitet under åren.
Men som ngn klok skrev i ett inlägg så är hästen värd det som köparen är villig att betala :idea: .

Ok efter ditt inlägg tänkte jag lite mer. "Tävlingmeriter" är ju ganska luddigt. Jag antog att det betydde samma nivå som min häst var uppe på (dvs SM-finaler med många medaljer)...

Jo det är himla svårt att bedöma sånt, därför vill jag veta när hästen är tävlad senast, om den endast är tävlad lite grann å bara har en nationell placering i sin ungdom så skulle jag inte räkna den som tävlingshäst nu, men är det en läromästare(som det så populärt kallas), spm tävlats nyligen å att en ungdom tex kan lära sig lite på den så höjs priset.
Sett hästar som är ganska unga, tävlat SM med placering i tex ngn b-final(ston) å kostar runt 60,, , så allt är relativt.
För ett yngre,lovande bedömt sto skulle jag glatt slänga iväg en 120(när jag blir rik) ;)

Jag är nog mer moderat vad gäller priset. En 16-årig häst tycker jag är mest att räkna som ett avelssto, särskilt som hon är dräktig och knappast lär var i form varken denna eller nästa säsong, kanske mer för det tar längre tid att träna upp en äldre häst och det kanske var längesedan hon reds också (beror också på om hon fölar i år eller nästa år). Hon är inte bedömd heller. Jag skulle med fölet ge max 55-60000, om jag var ute efter ett avelssto. Jag tycker att en 16-åring har bara ett par år kvar som tävlinghäst och eftersom hon nu är dräktig så ser det ganska kört ut. Visst, läromästare till yngre och lättare ryttare kan hon ju vara högre upp i åldern eftersom hon är lättriden.

Nu är det ju så att föda upp hästar är inte lönsamt så jag vet inte hur stor marknaden är för ett äldre avelssto heller. Men det finns kanske de som är beredda att betala de höga priser som nämns därför att de fastnar för individen och vill välja hingst själv samt gärna föda upp en egen avkomma till sig själv tex, även om det blir dyrare än att köpa en unghäst eller en färdig häst. Att hon inte är bedömd tycker jag egentligen kvittar. Hon har meriter och sedan är det hur hon är som individ. Verkar ha gott lynne och lätt för rena gångarter då hon är lättriden och det är viktigare än en bedömning för mig. Sedan bedömer jag själv vad jag ser om individen intresserar mig såväl gångartsmässigt och exteriört.

Jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr innan jag köpte en 16-årig häst. Den tappar ju mycket fort i värde och efter 20 är det inte så mycket värde kvar i den. Det skall till att få ut några riktigt bra toppavkommor på de åren för att det skall vara ekonomiskt rimligt att tänka på henne som avelssto. Som läromästare kunde hon faktiskt vara värd lika mycket om hon inte varit dräktig och i full kondition, kanske mer, för den som letar en färdig tävlingshäst och är beredd att betala för en läromästare. Då kunde hon tävlats kanske 2-4 år till i högre klasser och sedan gått till avel.

Eksemrisken finns också och det kan komma just därför att hästen blir äldre och risken ökar med miljöombyte. Jag har ett 19-årigt sto som fick sommareksem som 17-åring efter 12 år i Sverige och då hade jag ägt henne i 7 år! Fint sto som inte är meriterad själv men som lämnat 4-gångsbedömd (5 på pass) klass1-avkomma. Nu är det här mina åsikter och med utgångspunkt från ett rent ekonomisk resonemang. Jag hade personligen avstått affären helt och hellre satsat på en ung och lovande häst, men det är min åsikt. Skulle jag köpt ett 16-årigt avelssto utan föl så hade jag inte varit beredd att betala mer än 35-40000, även om den varit bedömd och välmeriterad. Och för att köpa en så gammal häst så skall den ha just det jag är ute efter. Men jag ser kanske lite annorlunda på saker. Har man gott om pengar och inte är ute efter någorlunda ekonomisk balans i budgeten så kan man ju kosta på sig att slösa och det finns säkert sådana köpare.

Senast ändrad av en moderator:

För att frångå ämnet lite, för mig skulle det även vara avgörande för i vilken klass hästen har gått SM-final ungdom eller vuxen.

Nationell är ju inte detsamma som SM, men räcker en bra bit ändå, priset borde nog landa på mellan 80-120000 beroende på tillgången av köpare och vad dessa är villiga att betala. Trots allt är det marknaden som styr :angel: även om det alltid finns en utgångs och grundpris för allt, pållan kan tom bli dyrare om köpare finns som är bredd att betala mer.

Denna tråd var ju lite spännande att följa då jag förstått att det rör sig om mitt sto. Känns ju konstigt att hon diskuteras här och jag tänkte därför att det kunde vara intressant för er att få lite mer detaljerad och korrekt fakta kring hur det egentligen ligger till...

En fantastisk ridhäst som bar sin lilla ryttarinna genom en ryttares alla stadier, från osäker nybörjare till ambitiös tävlingsryttare. Detta under loppet av ca 5 år. På alerten alltid men med en helt ärlig arbetsvilja. Har också vikarierat som ridskolehäst även om det var lite väl stor trav för att det skulle fungera riktigt bra. Tävlad A-klass femgång seniorklass. Red en del finaler i Nationella sammanhang och har tävlat SM (men jag minns inga resultat där, möjligen B-final). Det är ett tag sedan, snart 3 år, och tanken var att hon skulle få bli avelssto nu.

Hon har jättefin stam. Hennes mor har nästan uteslutande lämnat 1:a-klassbedömda avkommor och hade själv passrekord på Island i 150 m pass under en kortare period. Pappan är erkänt mycket bra samt högt bedömd. Själv är stoet ej bedömd p g a att hon skadade sig i hagen bara ett par dagar innan visning och efter detta blev det av någon anledning inte aktuellt med visning igen. :(

Inte speciellt vacker och uppseendeväckande när du ser henne i hagen. Ordinär färg och lite man och svans. Men funktionell ridhästexteriör, bra hållning och vacker under ryttare. :love:

Hon har hittills lämnat tre fina avkommor hos oss och hon är en fin och bra mamma som lätt blir dräktig och har lätta förlossningar.

Priset har aldrig varit det viktiga i sammanhanget. :smirk: Det viktiga var att finna ett gott och värdigt hem där man förstår hennes kvalitéer (trots att hon ej är bedömd). Priset var av denna anledning satt lägre än vad som är föreslaget i denna tråd.

Som avelshäst vill jag inte sätta ngt högre pris då denna ej är bedömd men som rid/tävlingshäst skulle jag kunna betala mer då det verkar vara lite av en läromästare.
Om den skulle funka som läromästare för ngn junior eller en vuxen som vill komma igång med tävlandet skulle jag kanske betala ca 50.Mer när fölet ingår såklart.Tänker då i första hand på hästens ålder, annars hade jag betalat mer.Jag tänker på att hästen är dräktig å att det dröjer ett tag innan den i såna fall skulle kunna tävlas, då är den ju säkert 18 å har inte alltför lång tid i sin karriär kvar.
Men såklart är det inte jag som sätter priset utan marknaden, så det blir intressant att höra de andras åsikter oxå :)

chrysler skrev:
Skällt ut trådskaparen? ;)

Nej då, inte alls. Vill bara poängtera att ett fåtal allmängiltiga rader om en häst inte kan stå som grund för "prissättning" av denna. En häst är så mycket mer än vad som går att utläsa av en kortfattad text. Många hästar skulle falla inom denna beskrivning men hur mycket går att läsa mellan raderna och hur mycket finns att tillägga?

Nej det har du rätt i, det är oerhört svårt att bedöma priser ibland.Hade det varit en gammal turridnings grisepassare hade jag varit mer säker på ett pris :devil: ;)

Inte skälla ut mig då jag inte lämnade några uppgifter som kunde peka på en särskild häst, bara allmänna uppgifter. Detta var en häst jag var intresserad av att köpa men någon annan hann före. :cry: ;) .

Om ägaren till denna häst tar illa vid sig så kan moderdator säkerligen ta bort tråden.

*lånar tråd*
Vad hade ni betalat/satt för pris på denna häst då?
sto född 1994 i Sverige svart 139 cm 5-gångare bedömd klass 1 2002 BLUP 112 e klass 1 elit u klass 2 dräktig med tävlingsmeriterad klass 1 hingst, eksemfri, spattfri, frisk, lättfödd, bra mamma, snäll men känslig, ej tävlad officiellt och trivs inte i tävlingsmiljö, rolig ridhäst för välbalanserad ryttare.

Jag hade ändå betalat 120, fast den inte kan tävlas(skriver så eftersom jag inte vill släpa med en ovillig häst på tävling).Den är ju värd mkt till avel hursomhelst.
Måste påpeka att andra säkert hade betalat med för den, men nu är jag mer inriktad på tävling å hade velat ha en häst som kan det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka