Pris på dressyrponnier - hur mkt?

N

nyfikenienstrut

Någon här inne vet säkert på ett ungefär....

Hur mycket kostar en ponny som gått a-final i SM?
Jag vill gärna höra förslag för varje kategori(dvs B, C och D). Jag vill inte veta några namn eller så, bara ungefärliga priser...

D-ponny 450 ?
Men det beror ju på ålder å allt också. Hur mycket hästen i fråga har kvar att ge, och en massa aspekter.

450 000 för en d-ponny? Finns det en sådan marknad i Sverige?

Jag pratade för ett tag sedan med en ponnyförälder vars dotter rider i det absolut toppskicket i dressyr och han berättade att runt en halv miljon är inga ovanliga pengar för en riktigt bra dressyrponny med mästerskapresultat.

Tydligen var det så att det är ett "generationsskifte" i år och därför finns det flera bra ponnyer till salu i Sverige vilket gjort att flera av dem har sålts utomlands istället. Marknaden var mättad här...

en dressyrponny som finns med i typ mitten av den lista som rumpnissen framställt gick för 500,000 vet jag iaf...

Precis som andra skriver så kan det ligga på 500 men en av ponnyerna som var med i A-finalen föra året såldes för 80... Fattar inte, verkligen jätte trevlig ponny.

Men så är det väll när marknaden är mättad.

Själv funderar jag på att skicka min till Tyskland (har köpare där) men det känns väääldigt långt bort. Men utomlands ligger det ju ÄNNU MER pengar i ponnyerna.

Men då måste det ju handla om d-ponnier som har framtiden för sig?
En halv miljon för en halvgammal b eller c-ponny tycker jag låter som MYCKET pengar...

Men om man inte räknar med de topplacerade då? Vad kostar mellanskiktet?

Japp :smirk: Det är nästan lite sorgligt, man köper så pass dyra ponnier o en del bara... försvinner!

Själv funderar jag på att skicka min till Tyskland (har köpare där) men det känns väääldigt långt bort. Men utomlands ligger det ju ÄNNU MER pengar i ponnyerna.

ja, känns det inte lite sorgligt att så många fina ponnyer säljs utomlands bara för att säljarna bara ser till pengarna och vad de kan få för ponnyn? :(

Får jag fråga en kanske ful fråga, men betyder pengar allt när man säljer sin ponny? Jag förstår att man kanske vill ha ut så mkt som möjligt för att ha råd med nästa häst, men jag tycker att 80.000 är mycket pengar...Är jag ensam om det :crazy: :o

nu handlar detta iochför sig om en hopp-ponny
men en 17 år gammal b-ponny kostar 300.000

Självklart är 80 000 kr mycket pengar, men det beror ju också på sammanhanget. Är det i ett sammanhang där många ponnyer kostar över 200 000 kr framstår det inte som så mycket i relation till genomsnittet.

Visst är det så. Men jag har svårt att tro att det finns en stor marknad för halvmiljonersponnier i Sverige, men jag kanske har fel?

För islandsponnyer - nej. För dressyrponnyer - ingen aning. Men antagligen, eftersom det uppenbarligen finns familjer som lägger ut de pengarna.

Pengarna betyder mycket lite för mig.
Anledningen till att jag kanske säljer henne till Tyskland är att det är våra vänner och jag vet att hon får det bra samt att jag är mycket tveksam till att det går att sälja henne i Sverige, ust därför att marknaden är så mättad. :(

Jag tycker det är extremt med 500, skulle aldrig kunna betala det och har inga planer på att sälja min för det heller. :p (så är det nog ingen risk att någon skulle betala det för henne heller ;))

En utav de senaste årens toppryttare köpte sin ponny för 2,5 miljoner, DÅ är det mycket pengar. :p

Jag tror att marknaden finns, men är ganska liten. Det är lika i både hopp och dressyrsvängen. Ponnyer med resultat är INTE billiga.

En 80-tusen kronors ponny som har mästerskapsresultat är antagligen gammal eller trasig ELLER så väljer säljarna att sälja till några de verkligen vill att de skall ha ponnyn fast de inte har råd att betala vad den egentligen hade kunnat kosta.

Det var inga som helst fel på 80 000 kroners ponnyn. En underbar snäll och lättriden ponny, tror hon var runt 10-12 år. Inga fel någonstans! Bara en mättad marknad. :(

Jag tycker faktiskt att det känns bra att det finns folk som faktiskt kan tänkas sälja ponnyn till ett lägre pris än dom hade tänkt från början.

Jag tror faktiskt att man kan hitta tävlingsmeriterade ponnier under 100.000 om man är på rätt plats vid rätt tillfälle. Sedan handlar det säkert om att man kan erbjuda rätt hem...

Hittade den här annonsen här på buke:

"Elitponny dressyr. Val f-93 147 cm. Säljes pga övergång till stor häst. Har meriter från EM, CDIP Hagen, Aachen, Hickstead, Royal International Horseshow, Beek (Grenslandtreffen) (dressyr). Elitallsvenskan i dressyr, 41 p på utställning. Snäll o lugn, stabilt temperament. Inga olater, lätt att lasta, klippa o sko. "

De har satt 90 000 som pris, då börjar man fundera. :crazy:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30