Prioritering av ston vid skick

Sv: Prioritering av ston vid skick

Det är alltid trevligt att ha kontakt med hingsthållare som är raka!

Första gången jag lät seminera mitt sto valde jag en rätt poppis hingst (drygt 70 ston den säsongen) och hade då ett andrahandsalternativ som stod på stationen.
Andra gången valde jag en hingst som inte var poppis och hade inget andrahandsval. Han var egentligen mitt andrahandsval redan då eftersom förstahandsvalet blivit exporterad:cry:

Nu missförstod du mig nog, jag gnäller inte på att de tappar sent utan eftersom de har en sista tid för beställningar så borde de väl redan då se om de tex fått in beställning på 20 ston till den hingsten som bara brukar släppa till 15. Då kan man ju höra av sig så fort som möjligt, eller?

Men nu kan det ju vara så i mitt fall att mitt sto var den ända som blev utan och hingsten lämnade lite mindre än vanligt eller what ever, jag vet inte. MEN jag tycker ändå det är i sista minuten att ringa ca en kvart innan man behöver ha ett svar om vilken hingst man ska ha.
Men jag kanske bara är gnällig?

Eftersom du inte vet alls varför du blev utan så är du gnällig, ja.
Varör inte ringa station och fråga, helt enkelt?

Återigen, det går inte att gissa innan man tappat hingsten hur mycket han ska släppa, och man kan heller inte gissa motiliteten.
Ofta får hingstarna en sämre sperma just runt midsommar.
Vill du till nästa år var HELT säker på att få semin just den dag du vill finns bara ett enda alternativ, att seminera med fryst sperma, som du vet finns.
När man håller på med färskt så är det hingsten som har sista ordet.
Han kanske inte ens går på bocken en vacker dag....

Jag har sett många hingstar spermier, och efter transort och 16 timmars nerkylning så är det inte många som bedöms av mig över 60 %.
Allt över 40 anser jag vara bra, och det har även blivit dräktigt på sånt som jag bedömt som 10 %.

Då bebömmer du och min veterinär (en välkänd och väldigt erfaren, Sverigeledande på en del områden) sperman olika eller får helt olika kvalitet på det som skickas. Hon skulle inte seminera med 10%.
Visst det är skillnad på 16 h. Vi hade 75% på tågskick och samma hingst har legat på 55-60% tidigare under säsongen. Min tog sig på tågskicket, posten var till annat sto.

Senast ändrad:

Eftersom du inte vet alls varför du blev utan så är du gnällig, ja.
Varför inte ringa station och fråga, helt enkelt?

Återigen, det går inte att gissa innan man tappat hingsten hur mycket han ska släppa, och man kan heller inte gissa motiliteten.
Ofta får hingstarna en sämre sperma just runt midsommar.
Vill du till nästa år var HELT säker på att få semin just den dag du vill finns bara ett enda alternativ, att seminera med fryst sperma, som du vet finns.
När man håller på med färskt så är det hingsten som har sista ordet.
Han kanske inte ens går på bocken en vacker dag....

Tur att jag har massa fryst liggande på min station då :)
Nej jag ser ingen poäng att ringa o fråga varför jag blev utan, det spelar ju ingen roll? Utan blev jag och det löste sig fint och jag är mer nöjd med panik-valet än originalet.

Då bebömmer du och min veterinär (en välkänd och väldigt erfaren, Sverigeledande på en del områden) sperman olika eller får helt olika kvalitet på det som skickas. Hon skulle inte seminera med 10%.
Visst det är skillnad på 16 h. Vi hade 75% på tågskick och samma hingst har legat på 55-60% tidigare under säsongen. Min tog sig på tågskicket, posten var till annat sto.

Tja, att seminera eller inte med 10 % kan ju diskuteras.
Det som är SÄKERT är att man inte får dräktigt om man INTE seminerar, men ändå har chans att få dräktigt OM man seminerar.
Jag väljer lätt att ta chansen att få dräktigt.

Min veterinär har säkert sina skäl för att välja att inte seminera.
Jag har fullt förtroende för henne.

Men hur gör hon då??
Väntar tre veckor till eller sprutar pg?

Vi har också fått några riktigt usla skick, men man tar vad man får så att säga...

Har en fölunge går i hage nu som är tillverkad på en sådan sats.

Vår veterinär sa så här då jag beklagade skicket:

-Jaja..det är ju bara en som ska landa och nu håller vi tummarna.

AM

Ja, även om det "bara" är 10 % motila spermier så finns det 100 miljoner spermier som är befrukningsdugliga.
Det vore ju fasen om inte nån av dom hittar ägget.;)

Precis..
Och i vissa kretsar går det utmärkt att dela ett fryst halvblods-strå på 4 ston :devil:

Fast det är lite deprimerande om man måste skaka om hela microskåpet för att få någon att knata sig framåt på objektsglaset :D

- För Kallt/varmt och på fel ställe sig den ensamme simmaren ;)

AM

Precis..
Och i vissa kretsar går det utmärkt att dela ett fryst halvblods-strå på 4 ston :devil:

Fast det är lite deprimerande om man måste skaka om hela microskåpet för att få någon att knata sig framåt på objektsglaset :D

- För Kallt/varmt och på fel ställe sig den ensamme simmaren ;)

AM
Precis det är väl aldrig fel att seminera på dem man får?:confused: Huvudsaken är ju att stoägaren får reda på hur det är fatt med kvalitén...

Ja. Helt riktigt.

Ägaren bör ju få en chans att byta hingst.
Speciellt om man sen har en strulfia.

AM

Men hur gör hon då??
Väntar tre veckor till eller sprutar pg?

Vi har också fått några riktigt usla skick, men man tar vad man får så att säga...

Har en fölunge går i hage nu som är tillverkad på en sådan sats.

Vår veterinär sa så här då jag beklagade skicket:

-Jaja..det är ju bara en som ska landa och nu håller vi tummarna.

AM

Men om det bara skulle behövas en spermie skulle sperman alltid räcka till hur många ston som helst... 120 milj har jag för mig jag hört att det behövs.

Inget av mina ston är igångsprutade trort att det strulade lite med skick mm på den ena. De sputar säkert igång ibland, men jag tror inte att det görs rutinmässigt.

Det har hänt mig en gång att sperman var usel, då ringde hon upp vederbörande och frågade vad det var för "diskvatten" de skickat.
Denna gång stod stoet till dagen efter då det kom en rejäl ladding. Det fanns även annan sperma från några hingstar på stationen och även fryst om jag velat byta, men jag valde att vänta och chansa och det gick bra.

Hingsthållarna känner ju oftast sina hingstar så det brukar tala om hur det är om man ringer och frågar. Nu blev båda mina dräktiga ganska tidigt i år, så vi visste inte så mycket om kvaliteten utan fick lita på hingsthållarna. Båda hade över 70%, den ena på tåg och den andra på postskick. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 723
Senast: Blyger
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Digbil
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 341
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka