Prioritering av ston vid skick

Sv: Prioritering av ston vid skick

Det är väl jättebra om man kan diskutera sakfrågor utan att blanda in namngivna hingsthållare (samma sak som att nämna hingstarna vid namn).
Risken om man börjar nämna namn är att en radda tidigare missnöjda stoägare hakar på och det triggar igång en smutskastningshistoria mot en hingsthållare.

:bow: till QuickStar som tänker efter före! :D

:confused:

OM det nu skulle bli så, så kan man väl lösa det då? Men du menar alltså att man inte får skriva något negativt om någon hingst, eftersom det då finns risk för att det finns andra som känner igen sig och också skriver? Och negativ information får inte göras offentlig?

Det är väl inte hemliga klubben här, eller? Och quickstars missöde har ju hänt - så länge man skriver sakligt om saker som hänt en själv, så ser jag inte hur det kan kallas smutskastning. Förklara gärna, jag vill gärna förstå hur du tänker!:laugh:

I detta specifika fall är ju dessutom hingsten och hingststationen en del av sakfrågan - det är ju möjligt att någon här känner till stationen och hur de prioriterar bland stona, vilket skulle ge TS svar på sin fråga.

Senast ändrad:

Man ska helt enkelt använda en hingst som är mindre poppis;)

Skämt åsido, hade jag blivit bortprioriterad innan mitt sto börjat semineras med hingsten hade jag accepterat det, men hade hon blivit bortprioriterad mitt i en brunst och redan blivit seminerad en gång (har hittills blivit seminerad två gånger per brunst) med hingsten hade jag blivit förbannad!

Hade hon blivit bortvald av andra anledningar, som att hon har vita papper fast hennes avkommor får gröna, hade jag blivit irriterad. Hade man valt ett mer meriterat sto framför mitt hade det varit ok.

*K-L*

Om man väljer en populär hingst (eller tävlande hingst)
så får man räkna lite med att sådant händer.

Självklart prioriteras de ston som redan är påbörjade seminering i den brunsten, samt ston som står på hingstens hemmastation.

Men sedan fifflas det ju lite som ngn redan uppmärksammats, visst finns det de som beställer "lite tidigt" inför en helg, hellre två skick än ingen alls typ:crazy:.

Undrar om ngn tänker "vi ger de fertila ston i första hand - krångelstona kan ta ngt annat:devil::eek: Hoppas inte det, men har hört "snacket" för några år sedan...

För 3 år sedan hade jag blivit lovad att bli prioriterad till en hingst för att vi inte fick något året innan. Jag ringde o ville boka mig redan i mars, men det var lugnt jag stod med i första hand.
Dagen kom när det var dags att beställa o stoet var jättebrunstig med stort ägg.
Vetten ringde o skulle beställa... nej vi fick inget.
Anledningen var att det stod 8 brunstiga ston på den stationen o de hade endast fått 3 doser från hingsten. Tydligen hade både tyskarna o holländarna kommit på hur bra hingsten var.
De skulle alltså få välja bort 5 ston på egen station som inte skulle få något. Ingen kul sits för stationen...men inte för mig heller. Hade inget andra handsval eftersom jag blivit lovad förtur.
Frågade om jag kunde få till nästa brunst men nej för då skulle alla omlöpare ha.
Så det blev ett andrahandsval som visade sig inte vara så fertilt...så det slutade med ett tredje val. O då tog det o jag är skitnöjd med henne. Fast nog hade jag hellre haft 1a eller 2a handsvalet.

Hur ska vi lyckas höja kvaliten på våra hästar i Norrland då,
alla kan inte köpa hundratusenkronorshästar.:confused:

Det har jag också hört, att vissa (särskilt bra) hingstar knappt ens skickas så långt som upp till oss (Örebro) och kan tänka mig att Norrland då inte är speciellt prioriterat heller... I sådana fall bör man bo i Skåne.

Det verkar ju helt befängt. Undrar om det är nån halvblodsgrej?

Skånestona borde ju rimligen kunna köras till hingsten, och på så vis spara sperma.

Hmmm, jag måste haft tur som tusan verkar det som. Men å andra sidan har jag aldrig valt någon av de superpopulära hingstarna heller. Det verkar löna sig att gilla outsiders då, vi har fått allt dräktigt utan strul med sperman de senaste åren. Skicken från utlandet har oxå fungerat klockrent. Har ni nån mer erfarenhet av det får ni gärna dela med er!

Det värsta jag råkat ut för var när Flyinge nekade oss ett andra skick från Cardento för han hade åkt iväg och tävlat. Det tycker jag var oerhört illa, det borde de ha informerat om redan vid första skicket som var två dar tidigare... Men, men det finns maximal service oxå. Bäcka gård tömde Tornesch åt oss på plats i Norrköping när han var där och tävlade! Det kallar jag service!

Alla Flyinges hingstars tappdagar och tävlingar (när det inte tappas) ligger på deras hemsida och har gjort så i många år.
De gånger jag haft flyinge har jag haft lite koll. Min station har även full koll på detta.

Jag har 2 vitt skilda upplevelser i år och förra året.

Förra året beställde vi på onsdagen, seminerade på to med ganska dålig sperma (knappt 60%), ägget kvar på fredagen. Beställde igen, men då hade hingsten åkt till Falsterbo... Jag visste givetvis att det var falsterbo den helgen men efter som de inte hade sååå långt trodde jag de tappade innan de åkte.
Men så var det inte, däremot hade de sparat sperma från tidigare tapp (färsk). Men det var ju av samma kvalitet som onsdagens och hade säkert blivit sämre varefter dagarna gick.

Blev inget föl i år...

I år, samma sto, ganska ny populär hingst.
Kollade stoet på onsdagen, ägg på gång men för litet. Vet gissade att fredagen var semindags. Ringde hinsthållaren på torsdagen och hörde mig för om tågskick.
De fixade de om beställningen var inne 07:love:. De tappade vanligtvis på em. Tappade på morgonen till min +2 på samma station.
Min är nu dräktig på 17 dygn :rofl:

Tyvärr är det ju svårt att byta hingst.
Man beställer på FM. De tappar hinsten på em och först då vet man ju om man får något eller ej. Svårt att hitta en annan då.

Det verkar ju helt befängt. Undrar om det är nån halvblodsgrej?

Skånestona borde ju rimligen kunna köras till hingsten, och på så vis spara sperma.

Tror att det kan ha rört sig om hingstar stående i Danmark o Tyskland, men det kanske även gäller en del i Skåne ifall det är brist på semin från dem..

Nåt som också retade mig lite var att hingsthållaren ringde först vid 14.00 och meddelade att jag inte kunde få nån sperma vilket är ganska sent om man ska byta hingst..

De flesta vill ju ha beställningarna inne innan 11/12/13 men tack och lov så hade de tillräckligt med sperma till mitt sto också på den hingsten jag bytte till. (Han var redan tappad)

Fast vem vet de kanske gör så medvetet för att man bara ska kunna byta till nån av deras andra hingstar vad vet jag :)

Jag åker och hämtar sperman ibland och de flesta tappar inte förrän på eftermiddagen, lagom så de hinner göra iordning allt och posta. Då har inte sperman legat i onödan på posten...

Tex på Flyinge hämade jag vid 15.30.

Men jösses.

Man tappar hingstarna så sent man kan, för att skicken ska vara så färska som möjligt.
Jag har ofta tappat hingstar vid 17.00, för att ge stoägarna så bra skick jag bara kan.
Att gnälla på att man tappar sent är lite väl magstarkt, och visar bara på att man inte vet hur det går till i verkligheten.

Jag kan vara vänligt och förklara lite.
Vår förra hingst lämnade ofta runt 20 (med varianten 10-25) doser. Detta räcker med andra ord till 20 ston HEMMA.
Skicken kräver dubbelt så många spermier, så då blir det 10 skick.
Säg att jag har 8 ston hemma som måste semineras, då har jag 12 doser kvar, dvs till 6 skickston.

Man vet ju aldrig förrens man har tappat hur mycket dagsdosen blev. Ibland tömmer de sig inte alls...:cool:

Det har jag också hört, att vissa (särskilt bra) hingstar knappt ens skickas så långt som upp till oss (Örebro) och kan tänka mig att Norrland då inte är speciellt prioriterat heller... I sådana fall bör man bo i Skåne.

Jag blev bortprioriterad i Skåne när stoet var redo för seminering. Nu ringde de vid lunch dagen innan hon skulle semineras, så jag hade en stund på mig att välja ny hingst. Förstahandsvalet hade börjat lämna mindre än han gjort tidigare på säsongen och han fått ganska många ston här just då och han hade även många ston i Danmark, så de trodde ej att det skulle räcka till mig.

Nu i efterhand är jag väldigt nöjd med mitt andrahandsval, speciellt då stoet tog sig i första brunsten. Om allt går bra så har jag ett föl med lite ovanlig stam nästa år, och det kan ju också vara intressant.

Fast de flesta stationer frågar väl vad man har för andraval när man väljer en populär hingst/tävlande hingst.?

Eller är jag bara bortskämd med de stationer jag använt mig av?:eek:

Han lämnade tydligen mycket i början av säsongen så stationen kunde då få "obegränsat" från honom, han tävlas inte heller under den stora tappningssäsongen, men ibland kan hingstarna lämna mindre periodvis ändå. Stoet var dessutom väldigt trög att få i brunst, och på den tiden som gick mellan att jag kollade henne första gången och anmälde hingst, till att hon var brunstig så blev det ändrade förhållande både gällande mängden sperma som hingsten lämnade, och att han fick fler ston än man trodde i både Danmark och här.

Jag borde ha lärt mig att ha andrahandsval klart, fick b la byta i all hast förra året pga tävlande hingst, men nu hade jag inte det. Så i årets fall tycker jag att stationen informerade mig bra. Däremot förra året så ringde jag hingsthållaren på tisdagen då jag skulle kolla stoet på fredagen och sa att hon ev. skulle semineras på fredagen, denne sa då inget om att det inte fanns något sperma från hingsten utan det fick jag veta när hingsthållaren kontaktades för beställning på fredag morgon. Hingsten var då på tävling och detta visste hingsthållaren om på tisdagen när jag ringde.

Förra året beställde vi på onsdagen, seminerade på to med ganska dålig sperma (knappt 60%), ägget kvar på fredagen.

Jag har sett många hingstar spermier, och efter transort och 16 timmars nerkylning så är det inte många som bedöms av mig över 60 %.
Allt över 40 anser jag vara bra, och det har även blivit dräktigt på sånt som jag bedömt som 10 %.

Nu missförstod du mig nog, jag gnäller inte på att de tappar sent utan eftersom de har en sista tid för beställningar så borde de väl redan då se om de tex fått in beställning på 20 ston till den hingsten som bara brukar släppa till 15. Då kan man ju höra av sig så fort som möjligt, eller?

Men nu kan det ju vara så i mitt fall att mitt sto var den ända som blev utan och hingsten lämnade lite mindre än vanligt eller what ever, jag vet inte. MEN jag tycker ändå det är i sista minuten att ringa ca en kvart innan man behöver ha ett svar om vilken hingst man ska ha.
Men jag kanske bara är gnällig?

Nu spelar det egentligen kvitta för nu i efterhand är jag mer nöjd med detta hingstvalet än den hingst det skulle ha varit :grin:

Nej jag har inte blivit tillfrågad om nåt andra hands val, hingsten tävlar inte och bedömdes inte i mina ögon som en "poppis" hingst. Antingen så bedrog jag mig väldigt på hans populäritet eller så råkade det vara väldigt många ston som behövde skick samtidigt just nu inför midsommar.

*kl*

En hingstägare avrådde mig från sin egen hingst i år just av den anledningen. Han var/är väldigt fullbokad och de sa rakt av att de prioriterar ston på den egna stationen framför skick. Om det fanns något över när hemmastona seminerat så skickade de. Hur de i så fall prioriterade mellan bortastona vet jag inte, för jag valde en annan hingst pga detta.

Det tyckte jag i alla fall var schysst och rakt av hingsthållaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 723
Senast: Blyger
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Digbil
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 341
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka