Prioritering av ston vid skick

QuickStar

Trådstartare
Idag råkade jag ut för att mitt sto blev bort prioriterat inför dagens skick och jag fick därmed välja en annan hingst.

Vad tycker ni om att vissa ston blir bort prioriterade?

Jag förstår att det är ett måste på vissa hingstar då de har otroligt mycket ston men på vilka grunder ska man prioriera?

Sist in först ut? - Dvs den/dom som var sist att skicka in beställningen den dagen

Den som sist har påbörjat semineringen med den hingsten?

Ston på andra stationer än hingstens egna?

Korsningsston, ägare som är dåliga betalare sen föregående år etc

Vad tycker ni är skäliga orsaker att tex Erat sto skulle bli utan skick?

Sv: Prioritering av ston vid skick

Prioritet 1 De ston man redan har påbörjat att seminera under sässongen.
Sedan tar man troligen de ston som droppar in i den ordningen.
Vissa hingstar släpper kanske 5-15 ml och har normal koncentration, då kan inte sperman räcka till alla ston med bästa välvilja.
Drömmen är att ha en hingst som släpper 150ml med normal koncentration och kan serva 35 ston per dag!

Min spontana kommentar är:VA?
Vådå bortprioriterad? Har sysslat med avel ett antal år nu och har 8 avelsston i olika kategorier och har ALDRIG hört om nåt liknande. Det värsta jag råkat ut för var när Flyinge nekade oss ett andra skick från Cardento för han hade åkt iväg och tävlat. Det tycker jag var oerhört illa, det borde de ha informerat om redan vid första skicket som var två dar tidigare... Men, men det finns maximal service oxå. Bäcka gård tömde Tornesch åt oss på plats i Norrköping när han var där och tävlade! Det kallar jag service!

Man späder inte sperman för att den ska räcka till fler ston. Spädningsvätskan är näring för sperman under transporten + att den gör att det blir en mängd som är hanterbar. Annars kanske man skulle få skicka ett par droppar, som ska in i sprutan, ut ur sprutan och in i stoet. "Tappar" du då en droppe vid varje moment har du förlorat en del av dosen.

De gånger jag fått prioritera så går mina egna ston givetvis i sista hand. Däremot får stona på hemmastationen alltid den mängd de ska ha.
Sen måste man ju fortsätta skicka på de som betsällt i den brunsten, eftersom dom inte har möjlighet att byta hingst mitt i.
Hur jag prioriterar sen beror på. Seriösa stationer, där jag vet att de får dräktigt går före de stationer där jag misstänker att de slarvar.

Varför blev ditt sto bortprioriterat? Vilken hingst valde du istället och vilken var det du inte fick?

Det är klart att det inte är roligt att bli bortprioriterad, men räcker inte sperman till alla som beställt så gör det inte, och då måste man prioritera. Sedan i vilken ordning det görs kanske man kan ha delade meningar om. Så här tycker jag; först får stona på hemma stationen, sedan skick till ston som redan seminerats med hingsten i den brunsten, sedan skick till ston som seminerats med hingsten i förra brunsten, men som ej tagit sig och sist skick till de som ej påbörjats seminering med den hingsten.
Jag har själv fått lära mig att ha ett andrahandsval i åtanke då ett byte kan gå väldigt snabbt. Förra året stod stoet på stationen, då släppte plötsligt inte hingsten så mycket sperma som han gjort tidigare under säsongen just när mitt sto var klar att semineras, så de kunde ej skicka, jag hade typ 30 minuter på mig att bestämma mig för en annan hingst.

För min del har det bara hänt en gång under tre år att ett sto inte fått sperma.

Jag hade skickat ner dagens bokningar vid 9 som vanligt. Halv elva ringer de från en till station och vill ha till ett till sto. Jag ringer Tyskland och de säger att det helt enkelt inte finns mer. Hingsten lämnade lite mindre den dagen och det var många ston, ingen kan trolla med knäna! Nu löste det sig ändå då ett annat sto släppt ägget och inte behövde sitt. Men sperman var ändå slut. Det är levande varelser och fungerar inte lika varje dag...

Idag fick jag också problem. Alla i Sverige önskar extra doser pga midsommar, och det kunde de lösa på alla tre hingstarna. Sen ringer en station sent med två nya ston. Då fanns det inte så det räckte till dem om vi inte nallat av de andras. Så nu fick alla två doser istället för att vissa fått tre och några blivit utan.

Jag har med andra ord ingen prioriteringsordning, utan vi gör allt vi kan för att alla ska få och oftast går det att lösa.

Idag fick jag också problem. Alla i Sverige önskar extra doser pga midsommar, och det kunde de lösa på alla tre hingstarna. Sen ringer en station sent med två nya ston. Då fanns det inte så det räckte till dem om vi inte nallat av de andras. Så nu fick alla två doser istället för att vissa fått tre och några blivit utan.

Nu fattar jag inte...
Skickar du 3 doser per sto? Eller menar du att du skickar 1,5 miljard per sto, och nu minskade ner skicken till en miljard?

Jag fick ingen konkret anledning till varför mitt sto blev bortprioriterad men jag vet att på stationen så prioriteras ston på den stationen först, därefter redan påbörjade ston och sen de nya.
Om mitt sto var ensamt "nytt" sto eller om de sållade bland dom vet jag ej.
Eftersom jag inte gillade någon av de andra hingstarna de har som gick att få sperma på idag så bytte jag till en annan hingst som inte tillhör dom.

Situationen gjorde mig nyfiken på hur andra stationen gör.
Min seminvette sa en väldigt bra sak, hade h*n beställt sperma redan i måndags och om vi då hade fått sperma då så hade de ju inte kunna neka mig idag på samma sätt, trots att det skicket hade varit helt onödigt eftersom ägget var för litet.
Men andra ord så lönar det ju sig att inte spara på skicken utan det är "säkrare" att ta flera skick/brunst...

Annars tycker jag det är mycket smidigare med 1 skick/brunst, det blir mindre kostnader för mig, mindre arbete för både seminstationen och hingsthållaren + att det sparar lite på hingsten. Dessutom sparar det ju miljön om vi ska vara noga.

Jag vill dock förtydliga att jag inte har några "agg" mot hingsthållaren utan mer blev nyfiken om hur det går till hos andra!

Däremot blev jag lite stött över att jag inte skulle få någon som helst prioritering imorgon (de gör extra tappning) eftersom jag blev utan idag.. Jag kunde väl åtminstone fått stå först i kön av de nytillkomna stona eller nåt.
Men men så är det när man använder en hingst som tydligen är poppis, det löste ju sig fint med den hingsten jag egentligen ville ha förra året men som då inte var tillgänglig i landet som jag funderat på i år också..
Back on square one so to speak :D

(jag tar inte upp vilka hingstar det rör sig om här i tråden eftersom jag inte vill att moderatorn ska behöva vara här och städa med stora kvasten...)

Situationen gjorde mig nyfiken på hur andra stationen gör.
Min seminvette sa en väldigt bra sak, hade h*n beställt sperma redan i måndags och om vi då hade fått sperma då så hade de ju inte kunna neka mig idag på samma sätt, trots att det skicket hade varit helt onödigt eftersom ägget var för litet.
Men andra ord så lönar det ju sig att inte spara på skicken utan det är "säkrare" att ta flera skick/brunst...

Annars tycker jag det är mycket smidigare med 1 skick/brunst, det blir mindre kostnader för mig, mindre arbete för både seminstationen och hingsthållaren + att det sparar lite på hingsten. Dessutom sparar det ju miljön om vi ska vara noga.

Jag uppskattar stationer som klarar av ett skick per brunst.
Skulle jag få prioritera två nya ston så skulle jag lätt välja att skicka till det sto stom står på en station som oftast beställer i rätt tid.
Några stationer har en förmåga att ofta ta både 4 och 5 skick, och börjar man skicka på ett sånt sto när det är kris så kan det ju bli så att man missar 5 andra ston.

Det är min station helt suverän på, förra året gjordes 1 skick/ brunst på båda stona.
I år så gjordes ett skick på första damen resultat = dräktig, antagligen blir det bara ett skick även på hönan som blev bortprioriterad idag, om hon nu tar sig men det blir säkert ett skick/brunst i vilket fall. :)

Jag tycker det är bättre så, det sparar på alla inblandade och min plånbok. Synd när man får byta hingst i panik men det blir ju oftast bra ändå. :)

I vanliga fall skickas två sprutor till varje sto, idag skickade vi tre till de som önskade det.

Ska jag vara ärlig vet jag inte hur många miljarder det är/dos. Ska ta reda på det!

I vanliga fall skickas två sprutor till varje sto, idag skickade vi tre till de som önskade det.

Ska jag vara ärlig vet jag inte hur många miljarder det är/dos. Ska ta reda på det!
Det är väl en halv miljard/dos på importerat?

De gånger jag fått prioritera så går mina egna ston givetvis i sista hand. Däremot får stona på hemmastationen alltid den mängd de ska ha.
Sen måste man ju fortsätta skicka på de som betsällt i den brunsten, eftersom dom inte har möjlighet att byta hingst mitt i.
Hur jag prioriterar sen beror på. Seriösa stationer, där jag vet att de får dräktigt går före de stationer där jag misstänker att de slarvar.
Den prioriteringsordningen låter helt rätt i mina öron. :bow:

Varför skulle du inte få tala om vilka hingstar det gäller? Det bryter väl inte mot forumreglerna?

Det är väl jättebra om man kan diskutera sakfrågor utan att blanda in namngivna hingsthållare (samma sak som att nämna hingstarna vid namn).
Risken om man börjar nämna namn är att en radda tidigare missnöjda stoägare hakar på och det triggar igång en smutskastningshistoria mot en hingsthållare.

:bow: till QuickStar som tänker efter före! :D

Det verkar vara väldigt olika hur det prioriteras. När jag skulle seminera mitt sto med Q.E. så räckte inte sperman och vet. stationen fick då svaret att "dom skickar inte till norrland när det är lite sperma" jag hoppas att dom menade att dom skickar inte om det är lite för att det räcker till fler ston på AI. Men tyvärr misstänker jag att stona som skulle ha skick till tyskland fick sitt.

Det har jag också hört, att vissa (särskilt bra) hingstar knappt ens skickas så långt som upp till oss (Örebro) och kan tänka mig att Norrland då inte är speciellt prioriterat heller... I sådana fall bör man bo i Skåne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 723
Senast: Blyger
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Digbil
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 341
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka