preventivmedel

Sv: preventivmedel

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1553721-felicia-foll-ihop-framfor-kompisarna

det är sånt här som skrämmer mig:( hon hade käkat p-piller i två år innan det hände och hade inte anlag för blodpropp. Samtidigt visar hennes journaler från umo att blodtrycket ökat gradvis men skulle ändå varit inom normalvärdet. Varför gör inte UMO nånting!?

Felicia var "bekantas bekanta" till mig, hela historian är så tragisk. :( Jag käkar Abelonelle som egentligen bara är ett annat namn på Neovletta. Nu har tummen lossnat ur arslet och jag ska boka tid för att byta till p-ring.
 
Sv: preventivmedel

*kl*

Första omgången jag åt p-piller var jag 16-17. Jag började med Trinovum och kräktes konstant. BM tyckte att jag skulle "stå ut" för "det ger sig snart", vilket jag inte alls gick med på, så jag fick Mercilon. Dessa p-piller åt jag nog i ett till 1,5 år och i perioder mådde jag illa och jag hade ofta ont i huvudet, ont i bröstet etc. etc. men det var "ingenting att oroa sig för" tyckte BM. När jag bytte till minipiller försvann huvudvärken och bröstsmärtorna.

Efter flera, flera år utan hormoner fick jag Zyrona mot akne och sex dagar senare förbjöd min man mig att fortsätta - jag spydde två gånger per natt och hade seriösa funderingar på att hoppa framför tåget.

Överhuvudtaget har de barnmorskor jag träffat tyckt att man ska "stå ut" med än det ena, än det andra - och fan heller att jag gör det!
 
Sv: preventivmedel

P-ring har jag nästan bara hört gott om så det står högst på min lista den dagen kondom inte duger längre. Inte en chans att jag skulle börja käka piller varje dag, jag har ju till och med svårt att komma ihåg tandborstningen :o
 
Sv: preventivmedel

*kl*

Första omgången jag åt p-piller var jag 16-17. Jag började med Trinovum och kräktes konstant. BM tyckte att jag skulle "stå ut" för "det ger sig snart", vilket jag inte alls gick med på, så jag fick Mercilon. Dessa p-piller åt jag nog i ett till 1,5 år och i perioder mådde jag illa och jag hade ofta ont i huvudet, ont i bröstet etc. etc. men det var "ingenting att oroa sig för" tyckte BM. När jag bytte till minipiller försvann huvudvärken och bröstsmärtorna.

Efter flera, flera år utan hormoner fick jag Zyrona mot akne och sex dagar senare förbjöd min man mig att fortsätta - jag spydde två gånger per natt och hade seriösa funderingar på att hoppa framför tåget.

Överhuvudtaget har de barnmorskor jag träffat tyckt att man ska "stå ut" med än det ena, än det andra - och fan heller att jag gör det!


Det verkar vara otroligt vanligt och för min del är det rätt knepigt. När kroppen svarar på så sätt att man mår dåligt så torde det vara en signal på att det inte är nyttigt.
Även jag har fått det där svaret och jag svarade tillbaka att jag inte hade någon som helst lust att "vänja" min kropp vid något som får den att reagera som om jag börjat dricka gift.

Du kände huvudvärk och bröstsmärtor, det låter som allvarliga symptom. Svårt att inte leka med tanken på vad som hade hänt om du hade fortsatt. Av någon anledning känns det som en föraning på något riktigt otrevligt.


Jag har sedan gymnasieålder varit extremt skeptisk till det samhälleliga uppmanandet av brukandet av hormonella preparat till kvinnor när man samtidigt sprider skräckpropaganda och kriminaliserar hormonella preparat till män. Skillnaden är att hormonerna i männens fall används i andra syften än preventiva.
Dubbelmoral.
 
Sv: preventivmedel

Det verkar vara otroligt vanligt och för min del är det rätt knepigt. När kroppen svarar på så sätt att man mår dåligt så torde det vara en signal på att det inte är nyttigt.
Även jag har fått det där svaret och jag svarade tillbaka att jag inte hade någon som helst lust att "vänja" min kropp vid något som får den att reagera som om jag börjat dricka gift.
Jag tyckte att det var knepigt men BM tyckte att "det är jättevanligt" bla bla bla.

Att jag ändå fortsatte hade sina randiga skäl och rutiga orsaker - en av dom var min dåvarande sambo som spelade upp hela stora sårad-kränkt-registret om han inte fick/kunde knulla/spruta när/var/hur han önskade. Det var milt sagt ett djävla tjat och bråk om jag ens andades något om att sluta (eller på annat sätt någonsin sade "nej").

Nej, han var inte en sund snubbe. Min nuvarande skulle aldrig ens andas några som helst krav på att jag skulle stoppa i mig sådan skit.

Du kände huvudvärk och bröstsmärtor, det låter som allvarliga symptom. Svårt att inte leka med tanken på vad som hade hänt om du hade fortsatt. Av någon anledning känns det som en föraning på något riktigt otrevligt.
Jag menar det. :( Och hur många 16-17-åringar har full koll på familjens medicinska historia? Jag känner väl till en del men långt ifrån allt. Och allt syns ju inte då heller - bara i år har det varit tre fall av blodproppar inom den närmsta familjen.

Jag har sedan gymnasieålder varit extremt skeptisk till det samhälleliga uppmanandet av brukandet av hormonella preparat till kvinnor när man samtidigt sprider skräckpropaganda och kriminaliserar hormonella preparat till män. Skillnaden är att hormonerna i männens fall används i andra syften än preventiva.
Dubbelmoral.
Somutavbarahelvete.
 
Sv: preventivmedel

Mina första p-piller (minns icke namnet på dom) hade jag i fem år, funkade kanonbra men så plötsligt en vecka blev jag helt självmordsbenägen och kunde knappt ta mig ur sängen för jag låg bara och lipade. Slutade tvärt och hade uppehåll från allt vad hormoner hette under ett halvår, sen började jag på Neovletta. Hade dessa ett drygt år fram till i höstas, då jag (efter 7 års användning) tröttnade på att jämt och ständigt missa att ta pillerna som jag skulle :p
Har nu p-plåster (Evra) sen september och är mycket nöjd såhär långt. Framför allt är mitt humör bättre än det någonsin varit tror jag :D
 
Jag har ätit Yasmin i snart två år och är mer nöjd än jag var med mina förra piller. Jag gick inte upp i vikt, fick mindre acne och mår bättre än med de andra. De är tyvärr lite dyrare än många andra, men det ska ju vara mindre och skonsammare hormoner än i många andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
505
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 548
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp