preventivmedel

Sv: preventivmedel

- Käkade Cilest 28 i cirka 1,5 år. Sen hade jag uppehåll i ett år då jag insåg att jag blev deppig - tror att det var dem.

- Började sen med Yasmin 28 och åt dem i 2-3 år (haha dålig koll) hade uppehåll i cirka 6 månader. Har börjat med dem igen. De funkade skitbra på mig! Men just nu har jag blivit lite knasig dock bara ätit dem i en månad så tar väl ett tag att komma i balans igen.
 
Sv: preventivmedel

Jag är 21 år, har ätit Yasminelle i 3 år, utan några problem. :) Har inte testat andra p-medel (förutom kondom då förstås), men är mycket nöjd med Yasminelle.
 
Sv: preventivmedel

P-stav sen 2 år tillbaka. Håller i ett år till.
Inga biverkningar och ingen mens, utom första 1-2 månaderna samt 3 gånger totalt utöver det första året.
Jättenöjd!
 
Sv: preventivmedel

Jag började med p-piller som 17 åring. Neovletta 28 (eller vad den heter) började jag med. Fick absurda humörsvängningar, ingen sexlust, problem med slemhinnor och torr hud. Bytte till Trionetta 28 som 19 åring, som barnmorskan lovade guld och gröna skogar om. Blev inte ett skvatt bättre, snarare tvärtom. Korkad som man är fortsatte jag med dem tills jag var 23. Slutade med allt sånt under en period och försökte med kondom. Visade sig att jag var överkänslig mot bland annat latex och vissa glidmedel. Så det var ju inte så bra..
Satte in kopparspiral för ganska exakt ett år sen. Passar mig perfekt. Inga problem alls och allt funkar som det ska.

Är 24 år, i stabilt förhållande (vi har kilat stadigt sen vi var 17) utan tankar på fortplantning.
 
Sv: preventivmedel

Lägger till, är 30 år och har fästman. Vi planerar att skaffa barn om några år, men måste vänta av olika orsaker, därav staven.
 
Sv: preventivmedel

Jag tänkte faktiskt på det imorse, när jag läste den artikeln på gp, att det känns som att man så fort man klev in på ungdomsmottagningen när man var yngre så fick man p-piller kastade över sig O_o

Tycker att dom fortfarande kastar över en p-piller bara man visar näsan innan för dörren.

Kl
Provade P-piller när jag var 16, åt i ca 2 månader innan jag slutade. Slutade pga att jag hade svårt att komma ihåg att ta dom:o

För nästan 1 år sen började jag med p-spruta. Är hel nöjd med den. Och behöver bara ta den var 3: de månad. Ingen mens, ingenting:banana: Är 25 år.
 
Sv: preventivmedel

Hittade ingen liknande tråd så startar en ny:)
Vad har ni för preventivmedel och hur funkar det för er? Hur gamla är ni, och hur länge har ni haft just detta? Tidigare erfarenheter? Allt helt enkelt!!:D

Har i snart 3 år haft en p-stav(Implanon). Sa direkt att jag ej kommer kunna ha piller då jag ej kommer ihåg att ta dem :p
Staven fungerar för mig bra, när väl mensen kommit i ordning har jag (oftast) fått mindre blödningar och smärta. Men kommer ibland som vanligt men väldigt sällan. Håller sig oftast inom samma vecka.
Är 21, detta är det enda jag haft.

Den "går ut" nu till sommaren, vet inte om jag ska sätta in en likadan eller om jag ska ta något annat.
Hur fungerar det med spiral? Känns som om det är minst smärtsamt med stav?
Fast jag var sövd när jag fick staven, hur känns det när man är vaken när man sätter in och tar ut?
 
Sv: preventivmedel

Det som avskräcker mig mest med hormonella preventivmedel är hur miljön mår av alla hormoner som kvinnor kissar ut världen över.

Detta.

Vi vet att miljö och djurliv påverkas negativt av hormonerna. Vi vet också att kvinnor i massor som äter hormoner mår allt annat än bra. Trots detta lyfts p-pillren fram som om de vore det enda p-medlet. Hur länge ska det fortgå? :crazy:

Jag fick - som alla andra verkar det som - information endast om p-piller när jag vände mig till ungdomsmottagningen när jag var 15-16 år. Höll på med det i flera år tills jag tröttnade och slutade ta dem. För 1,5 år sedan träffade jag nuvarande pojkvännen och funderade länge på hur jag skulle göra. Av hänsyn till miljön ville jag inte ha hormoner, så till slut blev det kopparspiral. Den är snäll mot mig och miljön och funkar super :up:
 
Sv: preventivmedel

Tycker att dom fortfarande kastar över en p-piller bara man visar näsan innan för dörren.

Kl
Provade P-piller när jag var 16, åt i ca 2 månader innan jag slutade. Slutade pga att jag hade svårt att komma ihåg att ta dom:o

För nästan 1 år sen började jag med p-spruta. Är hel nöjd med den. Och behöver bara ta den var 3: de månad. Ingen mens, ingenting:banana: Är 25 år.

Den har jag tänkt på, hur gör man med dem? Går man till bm då? Eller vanlig läkare? Vad kostar dem?=)
 
Sv: preventivmedel

Hur fungerar det med spiral? Känns som om det är minst smärtsamt med stav?
Fast jag var sövd när jag fick staven, hur känns det när man är vaken när man sätter in och tar ut?

För mig har det fungerat hur bra som helst. Jag märker öhvt inte att den finns där.

Insättningen var däremot inte så kul... men jag är fruktansvärt rädd för gyn-undersökningar även i vanliga fall. Hyperventilerar och spänner mig så mycket att det inte alltid går att göra vad som nu ska göras.

Är för övrigt 23 år.
 
Sv: preventivmedel

Jag skulle vilja testa kopparspiral, just med tanke på som du säger att den är snäll mot mig och miljön.
Men bara tanken att dem ska stoppa in nånting där gör mig lite nervös!
Gör det ont?
Har aldrig varit hos gynekolog eller så, och bara tanken gör mig rädd!
 
Sv: preventivmedel

som med alla kroppsliga ingrepp är det högst individuellt.
En av mina bästa kompisar satte i sin för ca en månad sen och visst, det var inte mysigt men det var inte så farligt heller.
Finns så många skräckhistorier men jag tror att för de flesta så går det ok. :)
 
Sv: preventivmedel

Fast jag var sövd när jag fick staven, hur känns det när man är vaken när man sätter in och tar ut?

Har inte tagit ur min stav, den ska sitta det här året ut. Men var vaken när jag fick den insatt. Gjorde inte ett dugg ont. Hade emla-plåster på (enl instruktioner från BM) och det hjälpte helt perfekt. Dock kändes det när det smärtstillande gick ur. Var rätt öm i ett par dagar på det stället och när staven började "läka fast" under huden så kliade det nåt :devil:....
 
Sv: preventivmedel

Jag har kopparspiral sedan förra måndagen.

Hade innan p-stav under sammanlagt 3,5 år, varav det sista halvåret med stav nr. 1 och hela tiden med stav nr. 2 (6-7 månader) bestod av konstant mens. Så det senaste året har jag haft mens konstant, vilket var lite lätt tröttsamt...

Och nu, efter endast en vecka med spiralen är jag frälst! Insättningen gjorde ont som f-n, och mensvärken under de 2-3 första var inte alls rolig. Men nu när mensen har slutat (den varade 5 dagar) så är jag hur nöjd som helst! Ångrar inte en sekund att jag satte in den!

Dessutom känns det bra mot kroppen och miljön att använda ett hormonfritt alternativ.

Jag är förövrigt snart 20 och lever i ett fast förhållande.
 
Sv: preventivmedel

Hur fungerar det egentligen när dem sätter in dem?
Som jag har förstått det använder dem typ ett rör där spiralen ligger i.
 
Sv: preventivmedel

Jag tror att så länge det finns pengar att tjäna och det finns många som mår bra av hormoner, så kommer man inte sluta pracka på tjejer det i första taget.:crazy:

Ytterligare en aspekt av problematiken är också att få vill kännas vid att det dåliga måendet många har triggas av extra hormoner. Jag och flera med mig har blivit betraktade som typ ufon på ungdomsmottagningen när vi påstår att vår nedstämdhet delvis är en biverkning. I mitt fall hade det antagligen inte spelat så stor roll i längden, men efter att ha varit självmordsbenägen under en längre period som tonåring (en nedåtspiral som startade någon månad efter jag börjat med minipiller) till att helt plötsligt bli relativt stabil i humöret när jag tog ut min p-stav känns inte som något direkt sammanträffande. Så trots att jag hade gått hos psykologen som var kopplad till ungdomsmottagningen och de visste hur det stod till försäkrade barnmorskan mig om att "lite humörsvängningar får man räkna med och det är övergående".

Så jag tycker verkligen att det är skrämmande att man inte tar det på allvar, eftersom det antagligen är många som hade mått bättre utan hormoner.

TS: jag har en kopparspiral och har haft i ca 1,5 år. Det fungerar ok om än inte optimalt men eftersom den gör vad den ska (hoppas jag) så får den vara kvar tillsvidare. Fördelen är ju att jag inte behöver komma ihåg något och de biverkningarna jag har går att leva med :)
 
Sv: preventivmedel

Hur fungerar det egentligen när dem sätter in dem?
Som jag har förstått det använder dem typ ett rör där spiralen ligger i.

Den ligger i ett smalt rör. Det inte själva insättningen som gör ont, utan det som gör ont är att vrida livmodertappen så att de kan få in röret. Livmodertappen hålls fast med en liten tång under tiden.

Jag kan ju vara ärlig och säga att jag vrålade rakt ut :D Men det gick väldigt fort över och jag hade knappt alls ont efteråt. Man tar lite smärtstillande innan också.
 
Sv: preventivmedel

Fy! Det låter ju hur läskigt som helst att dem pilla runt på livmodertappen!
Vi får se hur det blir med kopparspiral, om ja klarar av tanken på att sätta in den:p
 
Sv: preventivmedel

Jag hade först Noevletta, det dämpade min mens avsevärt men efter ett år slog det fel och jag hade mens 6 veckor. Inte kul!
Så jag fick byta till Cerazetta och har nu ingen mens alls, helt underbart :D
 
Sv: preventivmedel

Fy! Det låter ju hur läskigt som helst att dem pilla runt på livmodertappen!
Vi får se hur det blir med kopparspiral, om ja klarar av tanken på att sätta in den:p

Jag har satt in spiral två gånger. Första gången var utan mens, och det gjorde rätt ont. Andra gången bokade jag tid under slutet av mensen, och det var väldigt mycket smidigare. Livmodertappen är mjukare och mindre känslig då. För mig är nyttan av spiralen lätt värd det jobbiga när den sätts in, det är trots alls ganska sällan man gör det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
505
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 548
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp