preventivmedel

Sv: preventivmedel

Är 24 och kör endast på säkra perioder eller vid behov dagen efter-piller, även om jag nu antar att det sistnämnda inte klassas som preventivmedel.
Jag har provat "alla" p-piller jag fått föreslagna, men har fått så grova biverkningar att det aldrig varit ett alternativ att äta dem mer än max ett par veckor åt gången. Droppen kom när Cerazette gav mig mens i tre månader. Skittrist att behöva oroa sig för graviditet, men min kropp verkar inte vilja ha hormoner. Spiral och dylikt är inte heller något alternativ, då jag vägrar gå till gynekolog.

Kondom?
Jag menar, det är ju inte bara oönskad graviditet man vill skydda sig från.
 
Sv: preventivmedel

kl

Jag äter neovletta sedan 3 år, har inte märkt några direkta biverkningar och ser det som positivt att jag får mindre mens än tidigare, mindre mensvärk och jag vet precis när den ska komma. Har stadigt förhållande sedan snart 3 år.

Det som egentligen inte känns så bra är ju att stoppa i sig en massa hormoner. Men jag har inte satt mig in i andra alternativ, dessutom tycker jag att det verkar sjukt obehagligt att t.ex. sätta in spiral... :crazy:
 
Sv: preventivmedel

Kondom?
Jag menar, det är ju inte bara oönskad graviditet man vill skydda sig från.
Avtändande, äcklig känsla.
Får jag mot förmodan någon dag en könssjukdom får jag väl ta det då, jag är beredd att ta den minimala risken för att kunna ha sex.
 
Senast ändrad:
Sv: preventivmedel

Fast allt är ju relativt. Att något ökar kraftigt betyder ju inte att det är förhållandevis många som drabbas eller att risken plötsligt är enorm.
 
Sv: preventivmedel

Jag är tjugo år och har ätit p-piller sen jag var 16. Har haft cilest28 , yasmine och nu har jag zoely. Cilest var okej men inte
Mer. Yasmine var hemskt! Zoely är det bästa
Av de jag provat, men inte felfritt(ökad hår, minskad sexlust )
Inga stora biverkningar men störande ändå. Jag använder även kondom när det behövs/ jag vill. T.ex om man glömt ett piller/inte vill kladda :p

Skulle väldigt gärna prova kopparspiral, men min bm(på um) sa att spiral sätter man bara in efter abort/barnafödande???

Är det någon som skulle kunna förklara lite mer ingående hur det går till när man sätter in en spiral? Har inte varit på gyn-undersökning ännu men alla måste vi ju dit vid 23...
 
Sv: preventivmedel

Jag skulle aldrig våga ta p-piller eller likande hormonpreparat. Det är faktiskt sjukt dåliga kontroller när folk ska skaffa p-piller, endast en enda läkare har sagt nej till p-piller för mig (jag har sprungit endel på gyn/sjukhuset pga andra orsaker och då har det kommit upp). Flesta försöker tom övertyga en om att börja knapra p-piller, då har jag mammas syster och bror som dött av blodpropp i tidigt i 50års åldern, mormor som fick sin första i den åldern och dog senare i livet av det samt morfar som dog relativt tidigt i något som kan vara blodpropp. Med detta känns det personligen inte så lämpligt att knapra hormoner men det verkar inte bekymra många läkare jag mött :eek:

Använder kondom, avbrutet eller cervixpessar (konstigt att det inte finns någon annan här i tråden använder pessar, sjukt bra grej, rekommenderar att pröva till er som inte vill ta p-piller), det förstnämnda endast i tillfälliga sexuella möten och de andra två när det är mer varaktigt.
 
Sv: preventivmedel

Skulle väldigt gärna prova kopparspiral, men min bm(på um) sa att spiral sätter man bara in efter abort/barnafödande???

Är det någon som skulle kunna förklara lite mer ingående hur det går till när man sätter in en spiral? Har inte varit på gyn-undersökning ännu men alla måste vi ju dit vid 23...

Det stämmer inte alls, men man får verkligen tjata sig till spiral om man inte fått barn, dom tycker det är bättre med piller av någon (okänd) anledning.

När jag satte in spiral gick det till såhär, först mätte dom livmodern (inget obehagligt alls) för att välja ut rätt storlek (jag fick den minsta vilket oftast de som ej fött barn får).
Sedan nöp de tag med en tång och drog ner livmodertappen (för mig gjorde detta extremt ont, spydde och blev kallsvettig), samt förde in själva spiralen genom ett litet rör.
Mådde kymit hela dagen sen och var illamående (kräktes en gång till). Hade värk i magen i ca en vecka.
Efter det har jag inte kännt av den på något sätt.
 
Sv: preventivmedel

Hittade ingen liknande tråd så startar en ny:)
Vad har ni för preventivmedel och hur funkar det för er? Hur gamla är ni, och hur länge har ni haft just detta? Tidigare erfarenheter? Allt helt enkelt!!:D
Inget alls (säkra perioder/avbrutet/annat sex än vaginalt sex) och det funkar utmärkt för mig. Vid enstaka tillfällen har jag för säkerhets skull tagit dagen-efter-piller. Är snart 30 och har kört den här lösningen i fyra-fem år.

Tål inte p-piller, blir jättesjuk och vill dö. Med p-stav har jag mens hela tiden. Med minipiller torkar slemhinnorna sönder och jag får svamp. Spiral, p-spruta och pessar är jag inte intresserad av. Latexkondomer tål jag inte och plastkondomer är jättedyra - och även om plastkondomerna är bättre än latexkondomerna på alla sätt (tunnare, skönare o.s.v.) utom priset så föredrar jag faktiskt kola utan papper.
 
Sv: preventivmedel

Seriöst, varför pratar ingen här om P-ring (nuvaring) !?
Det är ju bästa uppfinningen ever för mig..

Gick på Yasminelle i typ 2 år, humörsvängningar, och jag gick upp 5kg.
Sedan fick jag tipset om P-ringar.
Det är en liten plastring man själv sätter upp, som är inne i 3 veckor,
sen har man bort den 1 vecka, under den tiden får man mens, och sen sätter man in en ny ring.
Altså 1 ring/månad. Tycker detta är supersmidigt. Jag känner aldrig av min ring, inte vid sex heller.

Ringen är jättelätt att hantera tycker jag! Precis som en tampong! :)
I början var jag rädd att den skulle trilla ut, men det har inte hänt en enda gång på de 1,5 åren jag haft ring! :)
 
Sv: preventivmedel

Käkade neovletta i ett år, blödde lite varje månad den veckan när man inte tog hormoner. Bytte till cerazette och har inte blött något alls sen dess, supernöjd! Inga av p-pillrerna fick jag några biverkningar. Jag är 21 år.
 
Sv: preventivmedel

Det har jag också tänkt på! :p

Så om mamma eller pappa får när de kommer upp i högre ålder, borde jag sluta då... O_o


http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/04/17/farliga-rad-om-p-piller/

Det är mycket enkelt - kräv att få ta ett blodprov för att utröna om du är anlagsbärare.

När jag började äta ppiller kunde jag svara NEJ på frågorna om vi hade blodpropp i släkten. Efter några år hade vi i släkten helt plötsligt proppar på flera håll.
Jag tog ett blodprov och blev senare utredd.
Har dubbla anlag och skulle jag bli gravid är risken för blodpropp i samband med graviditet (som är mycket högre än vid brukandet av ppiller) 50-75% högre än normalt och jaq placerades i riskgrupp 4.

Så, jag uppmanar ALLA att kräva blodprovet. Jag menar, varför inte? Är det värt risken?
 
Sv: preventivmedel

Jag hade först Noevletta, det dämpade min mens avsevärt men efter ett år slog det fel och jag hade mens 6 veckor. Inte kul!
Så jag fick byta till Cerazetta och har nu ingen mens alls, helt underbart :D


Någon som är nöjd med Noevletta? Jag bytte ju för de funkade inte på mig men har kvar mer än 1,5 karta i fall någon vill ha den. Skänkes bort och kan postas för den som önskar :)
 
Sv: preventivmedel

Jag har väldigt rikliga blödningar "naturellt" och fick från början piller för att försöka minska det. Jag får inte äta P-piller utan endast mini-piller.

Åt cerazette i ca 1 år - fick sluta pga mycket!!!!!!! Rikliga blödningar och nedstämdhet.

Började sen med mini-pee för ca 7 år sen, fungerar väl ok. Mer regelbunden mens, men fortfarande riklig.

Slutade med dessa för ca 6 mån sedan men fick då oregelbunden riklig mens som var okontrollerbar, fick då börja igen.
 
Sv: preventivmedel

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/04/17/farliga-rad-om-p-piller/

Det är mycket enkelt - kräv att få ta ett blodprov för att utröna om du är anlagsbärare.

När jag började äta ppiller kunde jag svara NEJ på frågorna om vi hade blodpropp i släkten. Efter några år hade vi i släkten helt plötsligt proppar på flera håll.
Jag tog ett blodprov och blev senare utredd.
Har dubbla anlag och skulle jag bli gravid är risken för blodpropp i samband med graviditet (som är mycket högre än vid brukandet av ppiller) 50-75% högre än normalt och jaq placerades i riskgrupp 4.

Så, jag uppmanar ALLA att kräva blodprovet. Jag menar, varför inte? Är det värt risken?
jag trodde inte heller jag hade någon risk för blodpropp i släkten och åt neovletta under ett år. sedan fick min morfar blodpropp.. så man kan ju inte riktigt veta.
dock slutade jag redan innan dess för att jag hade problem med torra slemhinnor och ingen sexlust. så p-piller utan östrogen är inte heller nåt bra för min del, det skulle väl bli brandrisk av torkan där nere xD
Så just nu tycker jag kondom är rätt bra faktiskt. vet inte om jag nånsin vågar ta hormoner igen...
 
Sv: preventivmedel

varför plågar vi våra kroppar med sån skit tjejer!:( det är som om vi blivit inprogrammerade i tidiga tonåren att tjejers uppgift är att se till att inte bli gravida, killen kan bara njuta och ta för sig! skit samma om unga tjejer dör och stor del lider av sina p-piller bara vi kan hålla nere aborterna.. lite så känns det som barnmorskorna resonerar.. :crazy:

till er som faktiskt har hittat ett p-piller som funkar för er kan jag bara säga grattis!:) vi andra får vänta på att det utvecklas bättre hormonfria alternativ
 
Sv: preventivmedel

Jag har ätit Neovletta sen jag var 17 och slutade för typ en vecka sen. Har länge tänkt sluta och/eller byta till något annat. Just nu har jag faktiskt tänkt vara utan ett tag för att se hur jag mår. Det enda positiva med Neovletta var att jag höll koll på när mensen skulle komma då den alltid kom på exakt klockslag samma dag. Nu vill jag vara utan hormoner helt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
505
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 548
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp