preventivmedel

piggelin

Trådstartare
Hittade ingen liknande tråd så startar en ny:)
Vad har ni för preventivmedel och hur funkar det för er? Hur gamla är ni, och hur länge har ni haft just detta? Tidigare erfarenheter? Allt helt enkelt!!:D

har själv ätit neovletta i ett år men slutade för några månader sen pga. noll sexlust och torra slemhinnor... hade tänkt byta piller egentligen men efter att ha läst första sidans artikel i GP idag är jag mycket tveksam till hormoner överhuvudtaget... Så därför vill jag gärna höra hur ni gör:)
 
Sv: preventivmedel

Jag äter sedan lite mer än 1 år yasmin 28. De innehåller en högre östrogenhalt än de p-piller jag åt tidigare (Noevletta).
Jag började med neovletta när jag var 16-17 år. Åt dem fram till jag var 18-19 ungefär.
Tappade sexlusten, fick torra slemhinnor och blev nedstämd.

Skillnaden blev enorm när jag bytte p-piller!:) Läste att väldigt många upplevde samma negativa bieffekter med neovletta.
Jag tycker också det där med hormoner och allt är lite läskigt och det finns ju risker med allt tyvärr, men jag kände att p-piller var det bästa alternativet för mig. Visst det finns kondomer, men kondomer gör ärligt talat att jag tappar lusten och det är inte lika skönt.
Jag får hoppas att jag inte drabbas av några konstigheter på äldre dar som orsakats p.g.a. p-pillerna:p
 
Sv: preventivmedel

Hmm, vilka p-medel har jag inte tagit! Haha! :D

Neovletta - Fungerade skitbra när jag var typ 14! Bytade dock till Cerazette pga. jag hoppades på komma undan mina kraftiga blödningar.

Cerazette: Fungerade bara i ca 1 år för mig. Svajigt humör, sköra slemhinnor och väldigt dåligt psykiskt mående.

P-stav: Bytade till pstav efter 1,5 år med minipiller. Fungerade sådär. Hade samma biverkningar som ovanstående utom att det räckte att jag hade sex så började jag blöda. :( Blödningarna kunde pågå allt mellan 4 dagar till 4 veckor..
Mitt psykiska mående var botten!

P-ring/nuvaring: Efter 1,5 år med p-stav bytade jag till p-ring. Fungerade suveränt för mig! FÖRUTOM: Klåda i underlivet, svamp till och från, lätt till UVI och jag blev sjuuukt instabil i mitt humör. Detta leddetill jag var svartsjuk på sambon typ utan anledning. :crazy: Kunde dessutom ligga och böla en heldag utan anledning!

Alternova: Efter 1,5 år med Nuvaring så gick jag över till Alternova p-piller. Detta är en snäll variant av Neovletta om jag förstått det rätt! Och jäklar vad jag mår bra! Humöret är hyfsat jämt! Lite finnar med det kan jag leva med. :)

Funkar inte alternova, så kommer jag prova Yasmin. Fungerar inte yasmin, så skiter jag snart i vilket. :D
I år är jag blir jag 21 år!
 
Senast ändrad:
Sv: preventivmedel

Jag har tagit Yasmin 28 i tre år och trivs väldigt bra med dem. Har aldrig haft några problem med till exempel hormonrubbningar eller blödningar.
 
Sv: preventivmedel

Jag är 25. Har ättit p-piller Mercilon i några år. Minns inte riktigt. Har innan dess provat en hel uppsjö med olika p-piller och även p-stav.
Finns inget som funkar klockarent på mig, bara mer eller mindre dåligt..
Men jag tycker det är osäkert och bökigt att vara utan.
 
Sv: preventivmedel

Vilket preventivmedel? En steriliserad make :p

Känns skönt att slippa allt var hormoner heter, har dock börjat utredning för PCOS så har ja "otur" blir det till att knapra hormoner iaf för att underhålla stystemet O_o
 
Sv: preventivmedel

Jag och sambon använder kondom av den enkla anledningen att det är enkelt, fungerar bra för oss och inte innehåller några hormoner. Jag har provat både p-piller och p-ring i omkring 1 år/p-medel men det går helt enkelt inte. Jag blir labil i humöret (mest ledsen), tappar lusten totalt och hamnar helt enkelt i något slags depressivt tillstånd. Dessutom går det alltid så pass lång tid innan jag märker/kopplar det till p-medlet och innan det går över när jag väl slutat med det, att jag inte vill experimentera mer.

Är 27 år, i förhållande sen 2,5 år.

Kanske kan jag tänka mig kopparspiral i framtiden, men för tillfället duger det alldeles utmärkt med kondom.
 
Sv: preventivmedel

När jag var 17 använde jag p-ring i en månad, slutade eftersom jag kände den vid sex.

Efter det började jag äta Yasminelle och gjorde så till 22 års ålder. Jag var nöjd med Yasminelle eftersom mensvärken blev mindre.

Slutade förra året med Yasminelle eftersom jag inte vill stoppa i mig hormoner i onödan och fullkomligt avskydde att behöva äta ett piller varje dag (vilket jag ändå glömde bort). Nu använder jag och sambon bara kondom och jag kunde inte vara mer nöjd. Gått ner ett par kg i vikt, har mer sexlust än nånsin och vi slipper kladd i sängen. Det enda negativa är att mensvärken är tillbaka men det brukar räcka med att jag äter värktabletter första mensdagen.
 
Sv: preventivmedel

Kul att höra att det faktiskt duger bra med den "gamla hederliga" kondomen:)
Känner att jag tappat förtroende lite för umo som mer eller mindre prackar på en p-piller och att det inte finns nån annan väg i längden.
 
Sv: preventivmedel

Jag tänkte faktiskt på det imorse, när jag läste den artikeln på gp, att det känns som att man så fort man klev in på ungdomsmottagningen när man var yngre så fick man p-piller kastade över sig O_o
 
Sv: preventivmedel

Jag knaprar Neovletta jag, sen ungefär 2 år tillbaka. Tycker det är smidigt och det fungerar bra på mig, även om det känns lite läskigt om man låter sig tänka tillräckligt länge på vad det egentligen är man proppar i sig och vad det kan tänkas leda till. Men jag är nog lite för bekväm och nöjd för att byta medel tror jag!
 
Sv: preventivmedel

Kondom - så jävla bra alltså! :banana:

Det som avskräcker mig mest med hormonella preventivmedel är hur miljön mår av alla hormoner som kvinnor kissar ut världen över. Men det behöver åtminstone inte jag känna skuld för eftersom kondom funkat utmärkt för mig och alla mina manliga sexpartners.
 
Sv: preventivmedel

Eftersom jag inte är i något fast förhållande (och mer eller mindre frivilligt lever i celibat sen över ett år...) så vägrar jag trycka i mig hormoner. Jag har en kompis som gick upp över 30 kg när hon började med p-piller, och även om jag har hört att det egentligen inte ska finnas något samband mellan p-piller och viktuppgång (vet inte om det stämmer), så är jag för nojig för att testa.

Skulle jag ha sex nu skulle det vara med en förhållandevis okänd person, och då är kondom ändå det självklara valet, så jag känner ingen panik med att testa andra sorter.
 
Sv: preventivmedel

För tillfället praktiserar jag och pojkvännen en kombination av avbrutet och kondom.:o

Tog Cerazette mellan jag var 21-> fram till några månader sen (blir 28 i år), men slutade för att jag fick noll sexlust, sköra slemhinnor och blev nedstämd. Sen har jag inte haft mens på ca 7 år och kände att jag ville kolla upp "att allt fungerade som det skulle".

Fick tillbaka mensen efter exakt 4 veckor och mår så mycket bättre. Har kunnat ha sex utan glidmedel för första gången på evigheter. Min pojkvän är också glad att jag slutat, allt har blivit så mycket bättre helt enkelt. :up:
 
Sv: preventivmedel

Jag har en kompis som gick upp över 30 kg när hon började med p-piller, och även om jag har hört att det egentligen inte ska finnas något samband mellan p-piller och viktuppgång (vet inte om det stämmer), så är jag för nojig för att testa.

Själva pillret lägger ju inte på 30 kg vikt, det äter man sig till.
Pillret kan däremot med "hjälp" av alla hormoner öka aptiten och göra det svårare att gå ner.
 
Sv: preventivmedel

Jag tänkte faktiskt på det imorse, när jag läste den artikeln på gp, att det känns som att man så fort man klev in på ungdomsmottagningen när man var yngre så fick man p-piller kastade över sig O_o

Precis! 20minuters samtal och kolla blodtrycket sen fick man det utskrivet. När jag börja med p-piller hade jag inte hört nånting om biverkningar eller något, tänkte att det är det som man måste äta om man har fast pojkvän och inte vill bli gravid... Och det var vad "alla andra" också började med när dom fick pojkvän. Frågade sen om dom inte skulle kolla blodtrycket med jämna mellanrum men tydligen inte... :crazy: så jag litar inte hundra på barnmorskorna trots att de hela tiden försäkrar en om att det inte är farligt med p-piller. Fast, det är ju deras jobb att få ner dom oplanerade graviditeterna och tyvärr skiter samhället i om ens sexliv blir förstört...
 
Sv: preventivmedel

Äter Neovletta 28 sen lite drygt ett år tillbaka, inga problem här. Hade mycket problem med kraftig menssmärta och kraftiga blödningar men numera är det bara lite lätt molande värk första dagen och lätta blödningar.

Humöret verkar inte vara förändrat. Har alltid varit hetlevrad så där är det ingen skillnad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
505
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 548
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp