@Nahar nämner flera bra saker, jag tänker jag plockar upp bollen om ätstörningar och vikt.
Dietister borde finnas på varje vårdcentral, varje dag. Det borde vara lättare att bli erbjuden dietistkontakt än vad det är i dag.
Och det här med viktoperationer. När man väl hamnar där, vilket kan vara nog så nödvändigt i massor av fall, så anser ju jag att både läkaruppföljning och dietistkontakt ska ske regelbundet, inte bara om man har något fel.
Jag fick själv mycket dålig förberedelse inför min operation. Nu var det pandemi, men ändå, det borde inte påverka, och vad jag har förstått av andra och även min dietist på vårdcentralen så behövs dietistkontakt redan före operation för hjälp med måltidsordning osv. Efter operationen behövs uppföljning. Inte bara vid två månader ett telefonsamtal som tar mindre än 5 minuter av en sjuksköterska, vid 6 månader ett samtal som tar ca 5 minuter av en dietist och en årskontroll som för mig ännu inte skett 15 månader efter operationen....
Här vinner man mycket med dietistkontakt före operation, efter operationen. Och givetvis förstås samtalskontakt. Nog för att man fyller i ett formulär om sin hälsa och där är en fråga "har du en ätstörning?", men handen på hjärtat, den person- ätstörd eller ej, som vill opereras, svarar väl nej på den fråga oavsett om det råkar finnas någon ätstörning i bagaget när man får informationen redan innan att "vi opererar inte ätstörda personer". Kryss i nej. Samtalskontakt före och efter. Det borde vara en självklarhet. Jag upplevde att jag opererades och bara släpptes. Stöd har jag fått av min dietist på vc, som egentligen inte alls skulle ta emot mig förrän efter ett år- alltså efter årskontrollen som jag ännu inte haft. Han däremot, har erfarenhet av hur dåligt det fungerar så jag har gått hos honom hela tiden, dels som dietiststöd men även lite samtalsstöd på sätt och vis. Tippar på att där han sagt ja och kommit med förslaget om uppföljning hänvisar andra vc till den opererade enheten tills man blir tillbakaremitterad efter ett år...
Psykisk ohälsa är också ett kapitel där preventiv vård är fördelaktig. Innan man blir sjukskriven för utmattning. Och slopa "karenstiden" som finns för samtal, jag förstår varför den finns, men den ska inte behöva finnas.