Preventinmedelsdator?

Stormcast

Trådstartare
Läste nu om en preventinmedelsdator som registrerar kropppstempen och därmed ägglossningen... är det någon som testat det? det låter lite riskabelt?

Sv: Preventinmedelsdator?

Jag testade de mellan mina 2 första barn, vi ville ha ett syskon å kände att ppiller inte behövdes.
Jag registrerade mej på en hemsida där man sen fyllde i kroppstemp, hur flytningarna såg ut och hur livmodertappen kändes. För mig var de tydligt när ägglossning var på gång om inte annat lärde man känna kroppen himla bra.

Problemet är ju att det är för sent när man får Äl-sekret osv :p

Om man inte är som jag och sambo och har ett väldigt litet fertilitetsfönster.

Läste nu om en preventinmedelsdator som registrerar kropppstempen och därmed ägglossningen... är det någon som testat det? det låter lite riskabelt?

Har inte testat, men p-datorer som reggar kroppstemperatur ska ha samma PI som kombinerade p-piller.

Har inte testat, men p-datorer som reggar kroppstemperatur ska ha samma PI som kombinerade p-piller.

Det kan inte stämma. Höjningen av temperaturen får man efter ägglossningen dvs det är för sent. Sen måste man ta tempen exakt samma tid och ha en väldigt känslig termometer. Temperatur ökningen (om det är någon) är oftast ganska liten. Så det är många felmarginaler.

Det kan inte stämma. Höjningen av temperaturen får man efter ägglossningen dvs det är för sent. Sen måste man ta tempen exakt samma tid och ha en väldigt känslig termometer. Temperatur ökningen (om det är någon) är oftast ganska liten. Så det är många felmarginaler.

Säkerheten är självklart helt beroende av hur pass väl användaren följer tillverkarens instruktioner, bla. att man mäter temperaturen samma tid varje dag. Hela metoden går ut på att datorn registrerar användarens individuella menscykel (via tempereaturväxlingar) och därefter varnar för osäkra dagar. De är programmerade till att ta hänsyn till faktorer som påverkar kroppstemperaturen. De flesta p-datorer har inbyggd termometer och man får ju utgå ifrån att de är så pass exakta som krävs för en tillförlitlig avläsning.

Man kan läsa mer om man googlar.

Kan väl iofs sägas om alla p-metoder. ;)

Fast att mäta kroppstemperaruren hör ju till dom mer osäkra. Det är på tok för mycket som är osäkert.

Har tex aldrig hört en barnmorska rekommendera den.

Det är ju sådant man tar till om man absolut inte kan använda någon av dom väl beprövade preventivmedlen.

Som sagt temperaturen går upp efter ägglossning så det gäller att ha extremt regelbundna cykler.

min kompis... de fick barn på första försöket.. å det var inte det som var meningen om vi säger så :D

Fast att mäta kroppstemperaruren hör ju till dom mer osäkra. Det är på tok för mycket som är osäkert.

Har tex aldrig hört en barnmorska rekommendera den.

Det är ju sådant man tar till om man absolut inte kan använda någon av dom väl beprövade preventivmedlen.

Som sagt temperaturen går upp efter ägglossning så det gäller att ha extremt regelbundna cykler.

Nej, man måste inte vara regelbunden men är man inte det kommer man få fler röda dagar från datorn.

Problemet är fortfarande att temperaturökningen är efter ägglossningen så det du vet är när den har varit. Dessutom är det så pass liten höjning så du måste testa flera dagar i rad för att verkligen vara säker på att det är en höjning. Och helt säker kan man inte vara att man haft en ökning innan man får en sänkning.

Du kan ha en höjning av temperaturen av någon annan orsak än ägglossning.

Det är ju inte direkt så att hålla koll på temperaturen är någon ny och revolutionerande metod. Det som är nytt är att det är en dator kopplad till mätandet annars är det en gammal väl beprövad metod.

Dessutom är det inget du kan köra igång med en gång och tro att det fungerar. Skall du ha någon så när säkerhet så rör det sig om en kartläggning på flera månader.

Sen är det inte direkt någon enkel och okomplicerad metod. Tycker man att det är jobbigt att hålla reda på att ta ett p-piller varje dag så är det fortfarande så otroligt mycket enklare (och mycket säkrare) än temperaturmetoden.

Problemet är fortfarande att temperaturökningen är efter ägglossningen så det du vet är när den har varit. Dessutom är det så pass liten höjning så du måste testa flera dagar i rad för att verkligen vara säker på att det är en höjning. Och helt säker kan man inte vara att man haft en ökning innan man får en sänkning.

Du kan ha en höjning av temperaturen av någon annan orsak än ägglossning.

Det är ju inte direkt så att hålla koll på temperaturen är någon ny och revolutionerande metod. Det som är nytt är att det är en dator kopplad till mätandet annars är det en gammal väl beprövad metod.

Dessutom är det inget du kan köra igång med en gång och tro att det fungerar. Skall du ha någon så när säkerhet så rör det sig om en kartläggning på flera månader.

Sen är det inte direkt någon enkel och okomplicerad metod. Tycker man att det är jobbigt att hålla reda på att ta ett p-piller varje dag så är det fortfarande så otroligt mycket enklare (och mycket säkrare) än temperaturmetoden.

Saken är ju den att kroppstemperaturen inte hoppar utan den sjunker/ökar gradvis och det är dessa variationer datorn registrerar. P-datorn lär sig just din cykel (ja, du måste kartlägga den först innan metoden är säker vilket tillverkarna påpekar) och jämför den med några hundratusen andra menscykler samt tar hänsyn till faktorer som påverkar kroppstemperaturen. På det sättet kan datorn statistikt räkna ut när du kommer ha ägglossning och den kan sortera ut onormala förändringar i kroppstemperaturen. Det är just det som är finessen, det som skiljer p-datorn från att du bara mäter själv och noterar. Sedan ger den dig grönt, gult eller rött. Datorn tar alltid det säkra före det osäkra och markerar gult/rött vid "osäkerheter" dvs. datorn övereskattar hellre antalet fertila dagar än tvärtom. Metoden har testats kliniskt och visat sig vara säker, men som sagt... du måste följa tillverkarens rekommendationer och såklart avstå oskyddat sex när datorn föreslår det.

Sedan är det inte alla som avstår p-piller för att det är jobbigt att komma ihåg. Många avstår hormoner för att man inte mår bra av dem, för att man av medicinska skäl inte kan/bör äta dem eller som jag, främst av miljöskäl.

Kliniska studier:

Binkiewicz, P., K. Michaluk & A. Demianzyk (2010). Calculation of the Pearl Index of Lady-Comp, Baby-Comp and Pearly cycle computers used as a contraceptive method. Ginekologia Polska 81: 834-839

Resultat: PI=0,64

Freundl. G. et al. (1998). Retrospective clinical trial of contraceptive effectiveness of the electronic fertility indicator Ladycomp/Babycomp. Advances in Contraception 14: 97-108

Resultat: PI=0,7

Att jämföra med:

Kombinerade hormonella preventivmedel (p-piller, p-ring, p-plåster): 0,5–1,5
Gestagen-tabletter i mellandos: 0,5–1,5
Gestagen-tabletter i lågdos (minipiller): 2–6
Gestagen-injektion i högdos (p-sprutan): 0,1–0,5
Hormonläkemedel i form av hud-implantat (p-stavar): 0,1–1,0
Kopparspiral: 0,7–1,0
Temperaturbaserade p-datorer: 0,7-1
Urinbaserade p-datorer: 6
Hormonspiral: 0,2–0,6
Kondom: 2–15
Pessar: 6–16
Naturlig familjeplanering (”säkra perioder”): 2–20
Amning: 1–2
Sterilisering (kvinna/man): 0,2–0,5

Skulle inte säga att det är en jämförelsevis särskilt osäker metod att använda sig av faktiskt.

Senast ändrad:

Resultatet blir att det fungerar på den stora massan men är mer osäkert för individen.

Det är få individer som får en perfekt temperaturkurva (om de får någon alls).

Som jag skrev förut så kan detta vara något för dom som absolut inte kan använda något av dom vanliga preventivmedlen. Men man skall inte tro att det är något enkelt och okomplicerat sätt. Dessutom fungerar den bäst om cyklerna inte diffar mer än någon enstaka dag hit eller dit.

Nu när jag har hört mig för lite om hur de som använt det tycker så verkar det som om den fungerar bäst om man har regelbundna cykler. De med oregelbundna cykler och vaga temperaturförändringar (det är fortfarande temperaturökningen efter ägglossningen den går mest på) riskerar att få 10 dagar med ökad risk och 7 dagar med hög risk.

Men det är ju samma med p-piller, man mäter effektivitet på populationsnivå men på individnivå kan det funka dåligt. En del blir gravida trots att de tar sina piller som de ska, flera gånger till och med.

Självklart får man räkna med att en oregelbunden cykel kan generera fler osäkra dagar då man måste avstå från v-sex eller använda skydd. Så huruvida en p-dator funkar för individen får man ju bedöma från fall till fall (som med andra p-metoder). Skulle inte k-spiral funka för mig skulle jag lätt prova en temperaturmätande p-dator.

Fast skillnaden mellan p-piller och pdator är att det är få felkällor. De som blir gravida trots korrekt användande av p-piller är extremt få. Det är bara att se till mig. Jag blev gravid trots p-piller men jag slarvade lite. Fast å andra sidan hade jag haft dom i 15 år utan att bli gravid (och då måste jag ju erkänna att jag slarvade någon gång under de åren :o)

Dessutom förhindrar p-piller en graviditet. En pdator säger bara när risken är som störst.

Om man har en cykel på 28 dagar och man inte får ha sex på 17 av dom dagarna är ju ganska så begränsande. Sen kan man ju självklart använda kondom de dagar man ligger i riskzonen. Så det är ju inte så att man måste avstå sex då (om man nu inte är allergiskt mot gummi).

Glömde (så att det blir rättvist perspektiv på åsikterna om datorn):
De som använt pdatorn har använt den för att maximera chansen att bli gravid dvs de ville veta sina fertila dagar. De tyckte att den var omständig, krånglig och tog lång tid innan man fick ett i alla fall okej resultat. Dom sa att dom aldrig orkat använda den som preventivmedel. Dom hade å andra sidan inga problem att använda p-piller eller spiral.

Ja, p-dator är kininet för alla. Jag känner bara en som använder och hon använder Persona dvs. man mäter hormoner i kisset vilket är en ännu osäkrare metod men för just henne har det funkat bra i 12-13 år.

Förlåt men jag är väldigt trög i huvudet idag (började jobba 04:25 och nu är två av tre barn sjuka). Men "kininet för alla". Vad menar du med det :o?

I slutänden är det ju en själv som avgör vad man trivs bäst med. Bara man själv är nöjd och det funkar så spelar ju inget annat någon roll.

Men varför är det osäkrare med hormonmängden i urin?

Jag är inte exakt säker på vad den mäter. Men om det tex är ökad östrogenhalt så har inte alla kvinnor en som är flera dagar innan. Vissa har bara ett fönster för ökning av östrogenet på tex tolv timmar (vissa ännu kortare) innan Lh stiger för att förbereda ägglossning.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka