Prestigesadlar

J

johananas

Har kollat på en Prestige Top Dressage.
Någon som har erfarenhet av prestigesadlar? Är dom prisvärda? Bekväma? Mjuka/hårda säten? Läderkvalitén? Vill veta det mesta!

//J

Sv: Prestigesadlar

Glömde; Prestiges bomvidder finns mellan 28 och 37. Vet någon gradtalet till bredaste bommen?

Jag har en Hippos och trivsjättebra i min. En kompis har en Top Dressage som hon trivs jättebra med också, jag tycker dock att jag har förkorta ben (=når inte knästöden) för att verkligen känna hur den är men kvaliten är betydligt mkt bättre än Hippos (som är deras budgetmodell).

En bra prisvärd sadel helt enkelt.

Jag har haft en Top Dressage. Det är Prestiges "mellanklass sadel". Den är rätt djup, väldigt stora och höga knästöd, lädret är fint och den är skön att rida i. Kan bli lite hal beroende på hur man smörjer.
Det är en riktigt bra sadel men inte lika bra som dom allra dyraste.

Tycker dom är rätt prisvärda. Hyfsat bekväma med mjuka säten. Läderkvaliten är helt okej även på deras billiga modeller.
Bom 37 är strax under 100 grader.

Jag har en Prestige Hippos Dressage som jag är nöjd med. För min del som ryttare tycker jag den ger en god placering i sadeln, den tippar bäckenet rätt (för mig) och förhindrar att jag hamnar på rumpan i bakvikt. Jag har lätt för att röra höfterna i den och tycker jag sitter ner bra i traven och kan följa hästens rörelser utan att hamna i bakvikt som jag ofta gjort förut. Jag har helt enkelt lättare för att sitta kvar på alla tre punkter (blygdben och sittben).

Jag tycker den är lagom muk och att knästöden passar mig bra - jag har ganska korta ben och har en 17". Att den är lite hal i lädret passar mig eftersom jag vill kunna röra mig fritt och inte sitta fast i sadeln.

Oj, under 100 grader? Då är frågan om jag kan ha den på mitt halvblod ens.
Hittade en sida på nätet där det stod att bomvidd 35 var standard för en normalbygd islänning. Och dom är väl många gånger ordentligt runda över ryggen?
Det är en mardröm att hitta sadel till min pålla. *suckar*

//J

Hos de flesta som säljer Appalossa kan man få låna en mätsticka för att kolla vilken bomvidd man behöver,ej 100% pålitligt men en riktlinje.Har själv både hopp och dressyrsadel i det märket och stortrivs med dem.

ja det är inte särskilt vida. Har ridit i top dressage o tyckte den var väldigt trevlig :)

Usch, vad tråkigt. Jag som jublade när jag till sist hittat en inte alldeles för dyr sadel som ska ligga bra på en lite överbyggd häst. Och den ser skön ut.
Vet inte alls vad pållan har för bomvidd, och är för trög för att fatta hur man mäter. Hon har nu haft en allround med 110 i bom, men den har varit lite för stor. Tror jag iaf.
Just nu är hon extra rund efter sommaren, så hon ska ju smalna av lite. Hur göra?

du ska göra det enda rätta. PROVA en sadel och ser hur den ligger. man kan inte avgöra om en sadel eller bomvidd passar utifrån att mäta grader - dels är det lätt att mäta fel, dels ligger sadeln olika beroende på hur hästen ser ut.

Oj, under 100 grader? Då är frågan om jag kan ha den på mitt halvblod ens.
Hittade en sida på nätet där det stod att bomvidd 35 var standard för en normalbygd islänning. Och dom är väl många gånger ordentligt runda över ryggen?
Det är en mardröm att hitta sadel till min pålla. *suckar*

//J

Islänningar är runda över ryggen, men inte så breda. Ett välmusklad halvblod behöver oftast bredare bom än en liten islänning...
(bara att dom flesta med halvblod tror att deras häst kan ha normal-vid bom...)

Diabolical_kitten: Fick veta när jag köpte den att den var 110 grader.

Centaur: Jo, prova så klart. Men om man inte vill köpa en sadel ny då? Hittills har jag kollat på begagnade, och då är det svårare att prova. Den sadeln man tror ska passa kanske finns på flera mils avstånd, och att skicka fram och tillbaks kan bli dyrt i längden. Plus att de flesta inte vill låta en prova. Och skulle jag mot all förmodan köpa ny sadel är det ändå långt till närmaste affär.

Vilka märken gör lite bredare bommar?

//J

de är nog prisvärda. fast smaken är som baken och jag gillar dem inte. känns som om jag sitter ovanför hästen.

Jag provred idag en Prestige Venus och blev alldeles kär! Den var perfekt formad efter min skänkel och inte ens antyda till ridsår fick jag!! Får troligen hem den på måndag.

Dock är jag förvånad att de är ganska smala i sina bomvidder. Mitt fullblod är lit av en räka över ryggen, men det var en 36:a jag provade idag och smalare kan han inte ha tydligen. Jag var hel säker på att den skulle vara jättevid, men det räckte med fårskinnspad under, och den vill jag ha på ändå!

det är liten skillnad från en bomvidd till en annan, eftersom det finns så många.... en pad utgör minst 2 bomvidder.
jag kunde rida en häst som egt skulle haft en 33'a med en 37'a+fårskinnspad...

det är en bra sadel:)

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix