Prestige Top Dressage - synpunkter?

Andorra

Trådstartare
Har provat en top dressage på pållen och den verkar ligga bra, åker iaf inte fram som många andra sadlar gör. Var ju övertygad om att den här också skulle åka fram så jag var lite halventusiastisk när jag red i den. Hade ju inte förväntat mig att den skulle ligga på plats efter ridturen.
Fick dock en känsla av att jag åkte bak mot bakvalvet när jag red och att den var lite hal. Kanske att hästen tog kortare steg med frambenen men eftersom den inte åkt fram så borde den inte klämma på bogbladen. Jag var som sagt inte helt koncentrerad.
Ska testa den igen nu i helgen men har lite funderingar.

Vill gärna ha synpunkter på sadeln om den är bra och värd sitt pris.
Går det att värma om bommen om hästen skulle ändra sig?

Andrahandsvärdet?

Den här är en 35a och vad jag har förstått så är dressyrsadlarna bredare än hoppsadlarna i samma storlek. Någon som vet hur många grader en 35a är (ungefär) i dressyrmodellen. När dom mätt min häst så har han ungefär 36-37 i prestige men då snackade de hoppsadlar.

Sv: Prestige Top Dressage - synpunkter?

Vill gärna ha synpunkter på sadeln om den är bra och värd sitt pris.
Går det att värma om bommen om hästen skulle ändra sig?

Andrahandsvärdet?

Den här är en 35a och vad jag har förstått så är dressyrsadlarna bredare än hoppsadlarna i samma storlek. Någon som vet hur många grader en 35a är (ungefär) i dressyrmodellen. När dom mätt min häst så har han ungefär 36-37 i prestige men då snackade de hoppsadlar.

Jag hade en top dressage till min förra häst och jag älskade den sadeln.
Bommen går att värma om och andrahandsvärdet är mycket bra.

Jag har inte hört att dressyrsadlarna skulle vara bredare än andra presige hoppssadlar, men det kanske stämmer.

Ang att den kändes hal, det var inte min. Gissar att det beror på vad man använder för smörjmedel till sadeln.

Nej, inte än iaf. Ska se om jag kommer ihåg att ta med kameran ut. Tänkte ta bilder på hur sadeln ser ut på hästen också. Sadeln är begagnad med lite slitage efter stigläder och några rejäla repor på framvalvet. Tycker den är lite för dyr. Ska testa den igen iaf. Är svårt att hitta sadel till pållen och jag trivs kanon i min reflex men den har börjat åka fram på honom :-(...

Ska känna efter om jag upplever den hal igen. Van vid att ha rumpvarmare i sadeln.

Jag hade problem med att sadeln gled fram i vintras (omusklad över rygg/manke bland annat) men jag fick tipset om en svängd sadelgjord och det funkar prima! Nu kan vi tillochmed gå i någon nerförsbacke utan att sadeln hamnar på halsen :)

Men det finns hästar som kan ha de svängda gjordarna och det finns hästar som absolut inte kan.. Men du kanske har testat detta redan?

ja alltså det var på hästen jag menar. :p rakt från sidan!

hur gammal är den och vad är priset? dom ligger väl runt 17 nya nu tror jag?

Tagit bilder på häst med sadel men det är inte lönt att lägga ut dom här. Sadeln låser antagligen hans bogar så han tog väldigt korta och stela steg fram. Han kändes helkonstig. Red tillbaka och testade en santa cruz som jag också lånat hem. Blev skillnad på en gång fast jag tror att den är för smal och hamnar i bakvikt. Tog bilder som jag ska lägga ut sen. Prestigen ska dom ha 10" för men det behöver jag inte bekymra mig om för hästen gillar den inte.

Här är bilder på Santa Cruzen, förvånatsvärt skön sadel men antagligen något för smal.

Bilder på hans rygg om ni vill komma med tips på sadlar

Sadlarna hamnar där antingen man vill eller inte. Har testat svängd gjord och det hjälper inte.

Kan tänka mig att de flesta sadlar på på tok för smala, dessutom behöver hästen banta en hel del.

Han har lagt på sig lite i vinter men det har alltid varit svårt att hitta sadlar som passar honom. Han skjuter fram dom och dom släpper bak.

Har inte mycket till manke och väldigt platt över ryggen och runt manken. Tyckte ändå att Santa cruzen låg bra över ryggen om den bara varit lite vidare. Takformade bossor är uteslutna.

Top Dressagen skulle jag gissa på är på tok för svängd till din häst. Hästen har ju nästan helt rak rygg. Tycker du kan testa en ännu vidare Jacson om du gillar den, annars är Globus sadlar raka, likaså Kieffer och Morris and Nolan.

Det var xxw på Santa Cruzen. Vet att det kan skilja en del mellan dom i samma storlek. Bossorna var breda och väldigt flata och följde hans rygg bra. Har testat Kieffer Donau men det är ju en hopp och den passade inte. Kanske är dressyrsadlarna rakare?
Globus var länge sedan jag testade. Kanske värt ett försök igen?
Morris & Nolan är nog det enda märke jag inte testat :p. Tycker jag provat det mesta på marknaden men då var det hoppsadel jag var ute efter.

Någon som vet hur Knightssadlarna är i dressyrmodellen?

Jacson är väldigt smala i sina vidder.
Tycker oxå du kan prova Globus.

Har också hört att Jacson sadlarna är små i storlekarna. Den här var xxw men smalare än min FB som är storlek w.
Vilken storlek ska man testa på Globus då, 36 eller?

Såg annons på Knights lady hawk. Någon som har erfarenhet om den sadeln och vore det någon idé att prova en sådan?

Kan dessvärre inte rekommendera Globus.
Många är sneda i bommar och eller stoppning.
Stor varningsflagg för dessa.

e jag känner som har Globus är jättenöjda med sin, väldigt fina för det priset.
Som alltid när man köper sadel måste man vara nogrann.

Självklart ska man vara noggrann!
Dock har 4 av mina vänner råkat ut för sneda Globussadlar.
Det har varit sneda i bom och/eller stoppning.
Dessa sadelägare har inte heller fått hjälp från leverantören.
Jag skulle själv aldrig lägga en sådan sadel på mina hästars ryggar,därav min varning.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 993
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Börjar äntligen se ljuset i slutet av sadeldjungeln, men blir lite tveksam när jag läser om prestiges bomvidder. Har en korsning...
Svar
12
· Visningar
11 226
Senast: MM
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat