Prestige Charisma

BernT

Trådstartare
Nån som har en sån?
Den har ju latexpaneler, är det då man inte kan stoppa om den?

Sv: Prestige Charisma

Ingen aning, är inte så insatt :p
Men Charisma är nån ny modell.

Latexpaneler går inte att stoppa om, men de sjunker ju inte ihop heller o blir platta o stumma som ull-stoppning gör så det finns inget behov heller av att stoppa om.

Har inte typ alla Prestige sadlar latexpaneler
???

Nej. En del har ullstoppning som standard och jag tror alla modeller går att få med ull om man vill.

Till TS: latexstoppning går inte stoppa om, men det går att byta ut både mot nya paneler eller till ullstoppning. Det är dock ett lite dyrare projekt då sadeln måste skickas till fabriken (i detta fall Italien).

Latexpaneler går inte att stoppa om, men de sjunker ju inte ihop heller o blir platta o stumma som ull-stoppning gör så det finns inget behov heller av att stoppa om.

Efter många år kan de sjunka ihop. Har sett många som är alldeles för platta för att användas. Behov av att stoppa om finns ju som du skriver inte så länge panelerna är fräscha.

Jo, om hästens rygg ändras kan det visst finnas behov att stoppa om, även om sadeln inte ändrat sig.

Hej, har du kollat tråden som jag har startat ("tips på kvalitetssadlar")? Där finns lite funderingar angående Prestige's latexstoppningar...

Den är visst med på Equalitylines hemsida. Första sidan tillomed.

Men om sadeln blir liite sned i stoppningen då?
Jag är pytte-lite sne i kroppen och det går inte att rätta till och är inget som stör eller så, men min sadel måste stoppas om då och då för att den blir lite plattare på ena sidan.
Eller kan inte latex-paneler bli sneda? :p

tanken med latex är att de går tillbaka till sin ursprungliga form efter ridning, tycker det är toppen. Men det gäller ju självklart att vara uppmärksam på de panelerna oxå att de inte blir skeva.

Ah okej, tack :)
Borde inte behöva oroa mig för att de ska bli snea då. Just eftersom jag vet att jag är sned i kroppen så är vi rätt ofta till utprovaren och kollar så att sadeln ligger bra och att den inte är sned (:

hur menar du nu?

Hon menade nog att nackdelen med permanentstoppade sadlar är att det inte går att justera dem i takt med att hästen ändrar form, dvs stoppa in lite extra eller ta bort lite stoppning fram, bak eller mitten.

Blev lite lustigt bara ihop med The_grinchs citat.

Borde inte behöva oroa mig för att de ska bli snea då. Just eftersom jag vet att jag är sned i kroppen så är vi rätt ofta till utprovaren och kollar så att sadeln ligger bra och att den inte är sned (:

Fast en sadelmakare/sadelutprovare (han är alltså bägge delar) jag hade som föreläsare sa att alla sadlar kan bli sneda, i både bom och stoppning - oavsett kvalitet och material - ifall ryttare och/eller häst är sned/a. Jag har även sett latexpaneler där den ena varit mer tillplattad än den andra. Men det är ju jättebra att du kollar sadeln ofta - då håller ni ju koll på den iaf! :idea:

Jag vill också bara tillägga att mina inlägg till trots (där det kan låta som jag tycker paneler är ngt negativt) så tycker jag om permanentstoppning. Om den är av bra kvalitet. Men jag tycker att ull är bättre ur den synpunkten att det till viss del går att ändra vartefter hästen ändrar form.

Hon menade nog att nackdelen med permanentstoppade sadlar är att det inte går att justera dem i takt med att hästen ändrar form, dvs stoppa in lite extra eller ta bort lite stoppning fram, bak eller mitten.

Blev lite lustigt bara ihop med The_grinchs citat.

Tack, jag suger på att skriva begripligt... :angel:

Bison: Det var bara sista biten av Grinchens citat jag svarade på, att man inte behöver stoppa om.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 011
Senast: fio
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 237
Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta?
35 36 37
Svar
723
· Visningar
32 458
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka