Pressa halm...

K

knyttet

Jag arrenderar ut åkermark till en bonde i närheten. I år fick jag all halm (han tar inte halm, utan plöjer direkt) om jag ordnade balningen själv. Jag fick en annan bonde att göra det åt mig och han tog 16 öre/kg för att pressa. För mig säger det ingenting. :o
Är det billigt? Normalt?

När jag har köpt halm tidigare har jag köpt från min "högubbe" och då har han sålt det olika billigt beroende på hur mycket hö jag har köpt... :smirk:

Vi pressar för 4 kr + moms, levererat in på gården (lastas med Mullerup-vagn). Förutsätter att du pressar nära stallet.

Säg att du har 6 kg i en bal...Det blir 66 öre/kg + moms

Vet inte vad det kostar, men det går väl lite diesel till traktorn och lite smörjmedel till balmaskin och så ska väl bonden ha en slant för besväret. Tycker det låter billigt faktiskt!

/Hippo

Var tvungen att räkna igen efter de här svaren...men det stämde faktiskt.
Jag fick ungefär 3,5 ton halm och betalade under 600 kr. Jo, det låter förstås skamlöst billigt när man tänker på att han borde haft nån förtjänst på det hela... :o
Men jag ska köpa hö av honom hela vintern så jag ger ju honom lite mer inkomster sen...för höet är inte lika billigt... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 714
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 811
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 681
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 989
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Sytråden del 4
  • Ge ditt personnummer

Hund, Katt, Andra Djur