Vilken är just din ras? Saluki, saluki, saluki.
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen? "Katt i hundförpackning", med allt vad det innebär. Självständiga, otroligt påhittiga jaktidioter. Rastypiska salukis har en enorm energi och ett betydligt större behov av fysisk träning än mental aktivering. (Som exempel kan nämnas att en greyhoundägande vän inte velat ha någon av de salukis jag velat para ihop henne med, vilket motiveras med "jag vill inte ha lika energiska hundar som du har", och jag anser att mina är lugna)
Varför valde du just denna ras? Valde inte, blev vald. Råkade hamna på en kennel med saluki för 15 år sedan, fastnade där och för 9 år sedan kunde jag ta hem min favorittik därifrån. Sedan har det bara blivit mer och mer av allt. Men ja, de som är intresserade av saluki bör inte ha för ambition att vilja tävla lydnads-SM
Det går utmärkt att träna lite med salukis, men det är väldigt mycket slit för små framsteg osv och ytterst få lyckas komma längre än till lydnadsklass 1 eller nybörjarklass rallylydnad. Hittills har inte en enda saluki klarat sig igenom en agilitybana. En har tävlat en gång, men han blev diskad då. Gillar man katter men vill ha hund så är salukis bra.
Tränar/tävlar du något specifikt? Först och främst lure coursing, vinthundarnas bruksgren. Det är jakt efter låtsashare och hundarna fullständigt älskar det. Det är också det enda vi har för att på något vis kunna bedöma deras jaktförmåga på lagligt sätt. Utöver det så tränar jag rallylydnad för tävling, kör några lydnadsmoment som känns roliga, tränar lite tricks och agility ibland och har med tidigare hundar testat personspår också.
Motsvarar valet dina förväntningar? Minst sagt. Första tiken kände jag ju innan jag tog hem henne. Resten har blivit en miljard gånger bättre än förväntat. Min senaste, Aysu, hon överraskar mig dagligen. Efter att jag haft henne ett tag så tänkte jag att "nu, nu är hon nog så bra hon kan bli". Tji fick jag, hon blev ännu bättre, på allt. Herrejösses vad den hunden är perfekt för mig
Och gärna lite om just din/a hund/ar
Alltså. Jag måste ta med hela gänget här...
Hund 1, min älskade, älskade tant Zala. Den vackraste jag mött, den klokaste i världen. Kom till mig som vuxen och hade extremt bestämda åsikter om det mesta. Med henne lärde jag mig alla basic-grejer när det gällde hundar och vi hade det verkligen mysigt ihop. Hon fick mig verkligen att förstå hur en rastypisk saluki är och är något av min ideal-saluki.
Hund 2, Wahidah, dotter till Zala. Sjövild, galen, underbar, genomsnäll och tuff. Hon tvingade mig att lära mig väldigt mycket på alla tänkbara plan. Först och främst för att hon vägrade bli tränad på "vanligt vis", det var bara att läsa på om hundpsykologi, inlärningsmetoder och klickertänk för att alls nå fram till henne på ett bra sätt. Sedan fick hon mig att inse hur mycket hundmat betydde efter att ha reagerat olika på olika foder väldigt tydligt (kom sig nog av att jag lärde mig läsa av hundar bättre också). Dessutom fick hon en muskelskada som tvingade mig att lära mig massor om hundkroppar, muskler, hur exteriör påverkar funktion osv. Det är alltså tack vare henne som jag idag kan jobba med hundar på flera olika sätt och få en riktigt bra vardag.
Hund 3, min "perfekta" Aysu. Halvsyster till Wahidah. Kom till mig som omplacering och var i riktigt uselt skick pga en minst sagt olämplig tidigare ägare. Tack vare allt Wahidah lärt mig så lyckades jag få Aysu i riktigt bra skick. Hon är idag en av landets absolut bästa lure coursing-salukis, alltid glad, alltid påhittig och charmar alla som kommer i hennes väg. Pytteliten saluki med enorm personlighet.
Hund 4, min Ebrah
Mamma är syster till Wahidah, pappa är halvbror med Aysu. Flyttar hem till mig på lördag och ska tydligen vara nyfiken, väldigt framåt och påhittig även hon. Såklart. Det är därför jag vill ha henne.
Kan tillägga att salukis finns i samtliga färger som en hund kan ha, och färger som jag knappt visste fanns (förutom harlekin och merle, det har jag aldrig sett på saluki). De får även variera lite hur som helst när det gäller pälsmängd och kroppskonstruktion sålänge de är funktionella och sunda. Även mankhöjden varierar, "
ungefär 58-71cm" säger rasstandarden. Det gillar jag
Sedan att jag haft bara ljusa salukis.. tja, det har bara råkat bli så.