Presenter till kungafamiljen.

Ja, till exempel jobba hårt med att producera ett enda rimligt argument till att kungahuset finns kvar som helstatligt finansierad organisation, år 2018 i Sverige - som gärna kallar sig en modern demokrati.
Så vitt jag vet betalar de själva för privata arrangemang och då även för säkerheten runtomkring. Så vet inte om det kan kallas helstatligt finansierat.

Monarkin är det sista slaveriet.
De får inte gifta sig utan regeringens tillåtelse. Barnen ska visas upp för statsministern, de får inte rösta ocfh de får inted uttala några som helst poliltiska åsikter.
Vi kan skatta oss lyckliga som har så väluppfostrade och kloka kungligheter som inte revolterar. Jag avundas dem inte det minsta.
Nog får de väl rösta :confused: Var i lagen står det att de inte får det?

Kanske en typ av idoldyrkan, blandat med en känsla av att man känner dem och så lite naivitet. Kanske även vissa är medvetna om hur hela proceduren går till, men när det där lilla, lilla hoppet om att just deras gåva ska fastna i t.ex. Victorias och Daniels ögon och få följa med dem hem.
Precis som många fans gör av andra idoler av olika slag; skådisar, musiker etc. Det fyller ett behov hos människor.

Visst har det "alltid" skickats dessa gåvor och även till kungahusen i andra länder?

Jag tror det finns en lång, lång tradition bakom detta, att det är just kungafamiljen som får saker på detta sätt. Med någon dunkel bakgrund som var mer vettig när kungens roll var helt annorlunda.

1000+ år sedan då ömsesidig lojalitet och ansvar befästes med gåvor mellan allierade härskare och mellan hövdingar och deras folk? (istället för med t.ex. grundlag och medborgarskap)

Diplomatiska gåvor har "alltid" skickats mellan furstar för att skapa alianser och fiska efter gentjänster. Mellan furstar och undersåtar har det varit vanligare att gåvorna gått åt andra hållet, alltså att furstarna har bjudit undersåtarna på mat och gett dem pengar och gåvor. Det här att skicka gåvor till kungafamiljen skulle jag tro är en 1900-talsgrej. Livrustkammaren drev ett forskningsprojekt kring kungliga gåvor i början av 200-talet, det utmynnade i en utställning och två publikationer. Spännande ämne.

Diplomatiska gåvor har "alltid" skickats mellan furstar för att skapa alianser och fiska efter gentjänster. Mellan furstar och undersåtar har det varit vanligare att gåvorna gått åt andra hållet, alltså att furstarna har bjudit undersåtarna på mat och gett dem pengar och gåvor. Det här att skicka gåvor till kungafamiljen skulle jag tro är en 1900-talsgrej. Livrustkammaren drev ett forskningsprojekt kring kungliga gåvor i början av 200-talet, det utmynnade i en utställning och två publikationer. Spännande ämne.
Om det enbart är en 1900-talsgrej så har jag svårt att förstå varför det skulle vara så specifikt fokuserat på kungahuset och inte lite mer allmänt för andra kändisar också.
Men omfattningen och formerna är säkert nya och präglade av kändis-effekt, media osv.
Du vet inte vad publikationerna heter, jag lyckas inte sköka fram dem.

Nu är jag inte på något sätt monarkist men rent praktiskt så måste Sverige ha en statschef och det är billigare, även med apanage som är begränsat, att ha en kungafamilj än en president eller liknande eftersom en president måste väljas var fjärde år. Drottningholm och liknande måste ändå underhållas. Och sedan vet vi att kungafamiljen inte lägger sig i politiken vilket är ett plus. Vi vill inte ha det som i Frankrike där det är ständig debatt om hur mycket makt statsministern har vis a vi presidenten.

De håller tyst och tar emot blommor och ler snällt under Nobelfesten och liknande. Och fixar det här med statsmiddagar och träffar William och Kate. Det finns väl inte en katt i Sverige som tycker att kungahuset är på något sätt av guds nåde utsedda till att regera. Sista gången de försökte var väl Gustav V och bondetåget 1914. Ärligt är det någon som tycker att det kan vara roligt att spendera sitt liv med att öppna elverk och åka på statsbesök och inte göra något förutom att närvara vid middagar och prata om helt oväsentliga saker av rädsla att säga något kontroversiellt. :confused:

Vad gäller TS ursprungliga fråga så antar jag att det är som med statsministern och andra politiker och högt uppsatta personer inom näringsliv eller liknande. Den absoluta majoriteten av gåvor skänks i tysthet vidare till sjukhus och liknande. Mer personliga gåvor som understiger ett visst värde behålls antagligen ett tag innan det återigen i tysthet antingen slängs eller ges bort. Gissar att det inte ens förvaras någon längre tid.

Nu är jag ju kanske inte i någon bra position att uttala mig om kungahusets vara eller icke vara, då jag dels inte är med och betalar för kalaset, dels bryr mig mindre än en halv lilltånagel om dem och dels vet lite för lite om saken :p
Tänkte dock säga om det fetade att skulle ni övergå till att bli republik så är det ju lite upp till "er" att lägga upp spelreglerna. Vi har t.ex. presidentval var sjätte år, och här existerar nog inga vilda diskussioner om presidentens makt, då presidenten makt idag är ganska så beskuren.
Jag antar att skulle sverige bli republik så skulle ni ta en ganska liknande väg som oss.
Däremot så tror jag nog att kungafamiljer drar mer turister än presidenter, det är liksom lite mera spännande helt enkelt :)

Jag har en äldre släkting, inte jätteskarp och lite naiv, som är väldigt förtjust i kungahuset. Hen pratar gärna om dem som om de är bekanta eller iallafall avlägsna släktingar, och ser det lite som en plikt att skicka presenter när det kommit en ny liten prins eller prinsessa, vid bröllop och andra stora högtidsdagar. Jag tycker det är lite, jag vet inte, både gulligt och lite sorgligt på något sätt?
Hur som helst så var det faktiskt en bild i en tidning eller om det var ett klipp på tv, då en i kungafamiljen faktiskt syntes bära en present hen skickat :up:

Jag kan tänka mig att de kanske väljer att använda någon gåva någon gång ibland, liksom för att visa samhörighet med oss vanliga människor? Tror knappast mössor, vantar, dukar etc hamnar i de privata skåpen men att några få saker används en gång iallafall? Men jag vet inte.

Om det enbart är en 1900-talsgrej så har jag svårt att förstå varför det skulle vara så specifikt fokuserat på kungahuset och inte lite mer allmänt för andra kändisar också.
Men omfattningen och formerna är säkert nya och präglade av kändis-effekt, media osv.

Det sker en förändring av synen på kungahuset på 1800-talet, i samband med att det borgerliga idealet växer fram och trycksaker blir billigare så att fler kan se bilder på kungligheterna och följa vad de gör. Bland annat.

Publikationerna heter Svenska folkets kungaminnen och Gustav Vasa tur och retur, båda har Ann Grönhammar som redaktör.

Jag har en äldre släkting, inte jätteskarp och lite naiv, som är väldigt förtjust i kungahuset. Hen pratar gärna om dem som om de är bekanta eller iallafall avlägsna släktingar, och ser det lite som en plikt att skicka presenter när det kommit en ny liten prins eller prinsessa, vid bröllop och andra stora högtidsdagar. Jag tycker det är lite, jag vet inte, både gulligt och lite sorgligt på något sätt?

Just det här tycker jag sammanfattar den bild jag har fått av presentskickare, och deras syn på familjen.
Det är på något vis mera familjärt än bara vanlig idoldyrkan. Det beror kanske på att vanliga kändisar är mer och mindre i fokus, vissa försvinner helt ibland, men kungafamiljen är "evig".
Man kan liksom växa upp med dem. Deras image är ju dessutom hårt kontrollerad, så det är ju sälkan man får se något riktigt förfärande, så de är väl lätta att tycka om för de som vill det.

Fast "vanliga" kändisar får också mycket presenter skickade till sig, så jag tror inte att det är så fokuserat på kungahuset egentligen, bara att "vanliga" kändisar inte pratar om det alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 659
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama