Presenter till kungafamiljen.

Vad jag inte fattar är varför folk skickar presenter till kungafamiljen? :confused:

Nu kan jag ju förstås inte svara för varför andra gör det, men när det gäller vår bekanta så är hen väldigt snäll, och har en lite naiv och barnslig syn på världen. Det plus ett genuint intresse för att handarbeta, så där är det väl då.

Ja, till exempel jobba hårt med att producera ett enda rimligt argument till att kungahuset finns kvar som helstatligt finansierad organisation, år 2018 i Sverige - som gärna kallar sig en modern demokrati.

Det enda argument jag har är den galna mängd turister de drar. De är vansinnigt populära bland många utanför Sverige, och drar mycket turism hit, vilket genererar stora summor.

Ändå lite märkligt fenomen att ge presenter till kungligheter.

Jag menar hur många brödrostar behöver en prins O_o ?

Jag tror i och för sig att de privatpersoner som ger presenter sällan ger nya, köpta saker, utan har en känsla av att det ofta är saker som de har gjort (broderat, virkat, snickrat)
Sedan är ju frågan, hur många broderade handdukstäckare, och handsnidda gökur behöver kungafamiljen? :rofl:

På 60, 70 och 80 talet så fanns det här i den svensktalande delen av österbotten en viss sorts vurm för det svenska kungahuset.

Bilder på kungafamiljen som endera skickades med i brev från de som bodde i sverige, eller köptes vid sverigeresor var liksom ett begrepp (därför har man i en del utedass här i finland kunnat se bleknade bilder på unga kungen och Silvia :p).

Så jag tror att @tanten kanske är ganska nära med sina funderingar om vem, och varför man skickar presenter.
Kanske en typ av idoldyrkan, blandat med en känsla av att man känner dem och så lite naivitet. Kanske även vissa är medvetna om hur hela proceduren går till, men när det där lilla, lilla hoppet om att just deras gåva ska fastna i t.ex. Victorias och Daniels ögon och få följa med dem hem.
Jag kan nog inte påstå att det är speciellt vanligt här heller att skicka gåvor, men det förvånar mig inte speciellt mycket, och jag kan kanske se lite var tankegångarna kan komma från :)

Ja, till exempel jobba hårt med att producera ett enda rimligt argument till att kungahuset finns kvar som helstatligt finansierad organisation, år 2018 i Sverige - som gärna kallar sig en modern demokrati.

Nu är jag inte på något sätt monarkist men rent praktiskt så måste Sverige ha en statschef och det är billigare, även med apanage som är begränsat, att ha en kungafamilj än en president eller liknande eftersom en president måste väljas var fjärde år. Drottningholm och liknande måste ändå underhållas. Och sedan vet vi att kungafamiljen inte lägger sig i politiken vilket är ett plus. Vi vill inte ha det som i Frankrike där det är ständig debatt om hur mycket makt statsministern har vis a vi presidenten.

De håller tyst och tar emot blommor och ler snällt under Nobelfesten och liknande. Och fixar det här med statsmiddagar och träffar William och Kate. Det finns väl inte en katt i Sverige som tycker att kungahuset är på något sätt av guds nåde utsedda till att regera. Sista gången de försökte var väl Gustav V och bondetåget 1914. Ärligt är det någon som tycker att det kan vara roligt att spendera sitt liv med att öppna elverk och åka på statsbesök och inte göra något förutom att närvara vid middagar och prata om helt oväsentliga saker av rädsla att säga något kontroversiellt. :confused:

Vad gäller TS ursprungliga fråga så antar jag att det är som med statsministern och andra politiker och högt uppsatta personer inom näringsliv eller liknande. Den absoluta majoriteten av gåvor skänks i tysthet vidare till sjukhus och liknande. Mer personliga gåvor som understiger ett visst värde behålls antagligen ett tag innan det återigen i tysthet antingen slängs eller ges bort. Gissar att det inte ens förvaras någon längre tid.

Tycker att det vore hemskt att lägga ner kungahuset och allt runt ikring. De är ju som ett levande museum/en institution. Lite som att riva ner en gammal stadsdel som gamla stan/Klarakvarteren eller elda upp Eksjö trästad. Så länge som kungahuset går omkring sådär oförargligt och gör det de ska och ser sådär kungliga ut, är det precis som det ska.

Tycker att det vore hemskt att lägga ner kungahuset och allt runt ikring. De är ju som ett levande museum/en institution. Lite som att riva ner en gammal stadsdel som gamla stan/Klarakvarteren eller elda upp Eksjö trästad. Så länge som kungahuset går omkring sådär oförargligt och gör det de ska och ser sådär kungliga ut, är det precis som det ska.
Monarkin är det sista slaveriet.
De får inte gifta sig utan regeringens tillåtelse. Barnen ska visas upp för statsministern, de får inte rösta ocfh de får inted uttala några som helst poliltiska åsikter.
Vi kan skatta oss lyckliga som har så väluppfostrade och kloka kungligheter som inte revolterar. Jag avundas dem inte det minsta.

Visst har det "alltid" skickats dessa gåvor och även till kungahusen i andra länder?

Jag tror det finns en lång, lång tradition bakom detta, att det är just kungafamiljen som får saker på detta sätt. Med någon dunkel bakgrund som var mer vettig när kungens roll var helt annorlunda.

1000+ år sedan då ömsesidig lojalitet och ansvar befästes med gåvor mellan allierade härskare och mellan hövdingar och deras folk? (istället för med t.ex. grundlag och medborgarskap)

Monarkin är det sista slaveriet.
De får inte gifta sig utan regeringens tillåtelse. Barnen ska visas upp för statsministern, de får inte rösta ocfh de får inted uttala några som helst poliltiska åsikter.
Vi kan skatta oss lyckliga som har så väluppfostrade och kloka kungligheter som inte revolterar. Jag avundas dem inte det minsta.
Ptja. Iofs har du rätt. Men de är inte mer slavar än att de kan avsäga sig allt. De föds in i livet med rättigheter till allt men det är ju valfritt att fullfölja. Och resten är väl mest formaliteter. Men vi kanske är lite OT.

Ptja. Iofs har du rätt. Men de är inte mer slavar än att de kan avsäga sig allt. De föds in i livet med rättigheter till allt men det är ju valfritt att fullfölja. Och resten är väl mest formaliteter. Men vi kanske är lite OT.
Aningen OT men ändå.
Rättigheter? Ja jo, men deras skyldigheter är betydligt fler. Det är ju inte så att de lägger upp sina dagar efter eget tyckande precis.

Skulle tänka mig att de mer personliga presenterna lagras någonstans. Såg en utställning på Slottet där jag tror temat var Kungliga bröllop, och där hade de rätt mycket av de mer personliga presenterna såsom hemstickade saker, målade tavlor och annat. Eventuella brödrostar säljs nog... :)

Om det vore såväl. Det finns enormt många människor i världen som är faktiska slavar, som inte kan abdikera och välja att göra nåt annat kul, och som lider på riktigt. Min sympati är större med dem än med svenska kungafamiljen.
Nu jämförde jag väl inte riktigt riktiga slavar under usla förhållanden med kungafamiljen :)

Men i det här landet har vi få personer med jämförbara livsvillkor.

Om jag trodde att vi skulle ha det bättre med republik så skulle jag omedebart kämpa för det.

Ärligt är det någon som tycker att det kan vara roligt att spendera sitt liv med att öppna elverk och åka på statsbesök och inte göra något förutom att närvara vid middagar och prata om helt oväsentliga saker av rädsla att säga något kontroversiellt. :confused:
Tycker du att havsdöd, klimatförändringar och sexuella övergrepp mot barn är oväsentliga saker?
Det är bl.a. sånt de engagerar sig i.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 659
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama