Presenter till kungafamiljen.

MCP

Trådstartare
Okej, sambon och jag har under våra kvällsfilosoferanden kommit att fundera på en sak.
Årligen måste det ju komma in en hel del presenter från "vanligt" folk till kungafamiljen, och kanske extra mycket de år när det är något speciellt som t.ex. bröllop, dop eller jämna år som firas, men är det någon som vet vad händer med alla dessa gåvor sedan?

De brukar ju vilja att man i stället för presenter bidrar till deras stiftelser.
Fråga på kungahusets hemsida så får du nog bäst svar.

Okej, sambon och jag har under våra kvällsfilosoferanden kommit att fundera på en sak.
Årligen måste det ju komma in en hel del presenter från "vanligt" folk till kungafamiljen, och kanske extra mycket de år när det är något speciellt som t.ex. bröllop, dop eller jämna år som firas, men är det någon som vet vad händer med alla dessa gåvor sedan?
Här står något: https://www.metro.se/artikel/så-skickar-du-presenter-till-lill-prinsessan-xr

• Gilla
Reactions: MCP
@Linda8142
Vet inte om jag är i sådan nöd så jag ids skicka och fråga på kungahusets sida, hade ju hoppats att någon här skulle veta :D
(Försökte i alla fall googla före :p)

Orsaken till varför vi ens kommit att tänka på det är för att vi har en bekant som brukar skicka något av sina (välgjorda) handarbeten dit, och tänkte att hen är ju knappast den enda :)

@bettysmatte
Ungefär sådant där hittade jag när jag googlade, men jag har ännu inte hittat något var det står vad som händer med dem sedan. Bränns de? Slängs de? Ger de bort dem?

Vad jag inte fattar är varför folk skickar presenter till kungafamiljen? :confused:
Jag tror - ute på tunn is nu - att den som sänder gåvan vill att den ska komma som en personlig present till familjen. De tänker sällan på att det är anställda vid hovet som öppnar posten och att de nog bara visas upp för kungafamiljen. Det är inte så att ett hemmastickat gosedjur hamnar i den kungliga privata soffan liksom.

Men jag tror att många inbillar sig det.

Många verkar ju ha en närmast privat - ensidig - relation till hovet. De pratar om personerna som om de vore deras nära släktingar. Någon form av gränslöshet??

Jag tror - ute på tunn is nu - att den som sänder gåvan vill att den ska komma som en personlig present till familjen. De tänker sällan på att det är anställda vid hovet som öppnar posten och att de nog bara visas upp för kungafamiljen. Det är inte så att ett hemmastickat gosedjur hamnar i den kungliga privata soffan liksom.

Men jag tror att många inbillar sig det.

Många verkar ju ha en närmast privat - ensidig - relation till hovet. De pratar om personerna som om de vore deras nära släktingar. Någon form av gränslöshet??
Menar du det? Jag känner inte en käft som har en sådan relation till kungligheterna, även fast de inte är republikaner. Det låter ju helknasigt!

Jag fastnade framför TVn när kungen fyllde 50 för typ 20 år sedan. Och det var inte LITE presenter han fick från privatpersoner, typ ett helt rum med bara presenter, allt från broderier till dockor med landskapsdräkter på. Och nä, jag fattar inte poängen med att ge dem privata gåvor. Slöseri med pengar och tid att sätta ihop något till dem.

Jag fastnade framför TVn när kungen fyllde 50 för typ 20 år sedan. Och det var inte LITE presenter han fick från privatpersoner, typ ett helt rum med bara presenter, allt från broderier till dockor med landskapsdräkter på. Och nä, jag fattar inte poängen med att ge dem privata gåvor. Slöseri med pengar och tid att sätta ihop något till dem.
Ja de lär ju knappast bry sig liksom utan det skänks väl bort direkt till välgörenhet.

Ja de lär ju knappast bry sig liksom utan det skänks väl bort direkt till välgörenhet.
Precis. I det här fallet var det från privatpersoner, sedan tog de upp lite presenter från företag också, där kan jag mer förstå grejen, att mitt företag kommer i fokus om de väljer att presentera grejen, men privatpersoner? Nä...

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 659
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama