Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Sv: Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Vi har tränat lite i julhelgen....

Nu har han lärt sig att sparka på fotbollen, jag behöver inte be honom vifta med frambenet, han sparkar så fort han ser bollen. Jag har bara belönat framåtsparkar, så han har börjat sikta lite bättre också...:p
skogstroll

Här träffar han inte direkt, då böjer han sig ner och kollar var den är..:idea:
skogstroll

Sen tog jag lite filmer på när han följer handen (knuten näve betyder följa, vill jag något annat pekar jag)
skogstroll

skogstroll

Vi skulle öva bugning, men grimskaftet halkade ner, och hästen tänkte: Hmmm... Jag får belöning om jag bugar, men antagligen också om jag plockar upp grimskaftet. Då är det lättare att plocka upp grimskaftet:rofl: .
skogstroll

Här är lite bättre bugningsförsök, han har haft ett knä i marken, men inte lyckats fånga det på bild.
skogstroll

Jag håller säkerhetsavstånd, har långt grimskaft....:p Men jag jobbar på att få det att funka från sidan.

hehe, okej ;)

Nja.. Jag filmade min häst i somras.. Filmade lite tricks för jag tänkte att det kunde vara kul att ha, för jag vet inte hur mycket jag kommer få träffa henne framöver...
Då gick hon ju lös i hagen och jag kallade in henne och visade att hon skulle gå spansk skritt mot mig. (blev rätt coolt på filmen, ser ut som att hon går spansk skritt helt utan att det finns nån där som visar eftersom jag var så långt fram).
Men jag vet att jag tänkte då, tänk om hon inte skulle stanna i tid, utan rikta en av de där sparkarna mot mig.... :crazy:

Men det blev ju förståss inget problem. Hon slutade ju direkt när jag bad om det.

Hejsan,

Jag har en ponny som bugar stadigt och stannar där(för det mesta) tills jag säger till att hon kan gå upp. Skulle vilja lära henne kompliment- att hon går ner på 2 knän.

Ni som har hästar som kan det, hur har ni gjort/ gått till väga?

En sak till.. När hästarna ska göra JA-och-nej, vilka tecken har ni använt?

Komplement är ingen enkel procedur..... Hästen kan lätt ta skada på sina knän om man lär ut den fel.. Jag vill inte ge beskrivningar i text.. Skulle jag hjälpa någon med det skulle jag vara DÄR.

När hästarna ska göra JA-och-nej, vilka tecken har ni använt?

När min häst ska nicka ja, behöver jag idag bara vicka lite på långfingret upp o ner:p . När jag började så förde jag ju hela armen upp o ner, för att visa att han skulle följa handen, men jag har minskat ner tecknet anefter.
Här är en film från när vi just hade börjat, här gör jag ganska stora rörelser ännu...
skogstroll

När det gäller nej är vi fortfarnade på "hela armen-stadiet", men principen är den samma, och jag ska minska ner där också.

Har ofta funderat på det här med att gå ner och stå kvar.. Håller på att lära min egen häst det, och jag har itne märkt några skador. Men tänk om? Det borde slita något enormt på hästens knän?
Hittills är det enda jag märkt av att han blivit lite ojämnt strechad, går oftare ner på höger än vänster, och det är helt och hållet mitt fel. Men är det "farligt" för knäna?

Har ofta funderat på det här med att gå ner och stå kvar.. Håller på att lära min egen häst det, och jag har itne märkt några skador. Men tänk om? Det borde slita något enormt på hästens knän?

Undrar jag också... Jag höll ju på att lära min bugning, men han var väldigt motvillig att gå ner på ett knä, så jag har stannat vid "cirkusbugning" (står på tå och böjer båda fram och tar huvudet neråt bakåt) och försöker få den riktigt bra på enbart röstkommando istället. Hästen är ju trots allt 23 år och tycker han inte att det känns bra så får jag ju acceptera det.

Å andra sidan tycks han inte ha något emot att gå ner på knä när det gäller att komma åt höstrån som fallit under höhäcken eller staketet, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro :p .

Men sant är ju att kompliment, om de står kvar länge, och speciellt med ryttare på ryggen, måste slita på knäna, speciellt om underlaget är hårt.

Man får ju göra det med måtta, samt att hästen måste göra det RÄTT. Steget från bugning och komplement är inte så enkelt som man kanske kan tro.. Det finns risk att hästen verkligen SLÅR ner sina knän i början när de går ner på dem, och det är ju inte bra. Så det gäller att lära det rätt och försiktigt samt att inte göra det för mycket.
Min häst är mycket villig både till komplement och bugning. Bugningen har de ju inte tyngden på knäet på samma sätt som i ett komplement, så det anser inte jag är någon fara med ryttare på heller, men komplement skulle jag inte vilja sitta på.
Sedan, som du säger, får man ju ha hänsyn till vilket udnerlag det är också.

Ja, underlaget är jag skitmesig med! Bättre det, tänker jag. Blir lite dumt ibland i och för sig, för jag tränar nästan bara i paddocken där det är mjukt (min häst är inte alltid så försiktig när han går ner, det händer att han bara kastar sig :angel: ) så han har börjat koppla ihop ridbana med trick. Men vad fasen, det är det enda jag har den till så det spelar inte så stor roll :smirk:

Komplement ser snyggt ut, men jag undrar om man som nybörjare ska ge sig på det.. Jag har tränat trick i snart ett år (mer eller mindre självlärd, men det är jag vad gäller ridningen med..) och jag tycker fortfarande att det känns konstigt att han ska ligga på båda knäna.. Kan bero på att hästen är så oförsiktig vad han än gör, men nojjig blir jag! :crazy:

Är han oförsiktig redan i bugning så rekommenderar jag inte att ge dig på kompliment. Vänta mer tills han gör lugna bugningar och att du känner dig säker på vad du gör!

nej va fasen! Jag ska inte lära honom komplement! Haha han skulle bara kasta sej ner på markne coh ligga där tills det går över :rofl: Han kan göra riktigt snygga lugna bugningar, men han är som jag sa inte rädd om sig. Han kan utan vidare kasta sig rakt igenom ett hinder när vi ska hoppa, eller helt enkelt försöka klättra upp på det (vi pratar ca 30 cm här :p) Det har hänt att han försöker klämma sig in i dörröppningar där han inte ska vara och fastnat, men så fort det händer något sådant stannar han bara och väntar på att någon hjälper honom. Han är sjuk den hästen...

Det har hänt att han försöker klämma sig in i dörröppningar där han inte ska vara och fastnat, men så fort det händer något sådant stannar han bara och väntar på att någon hjälper honom. Han är sjuk den hästen...

Låter som min skäck!!!! Han har också såna ideer. Jag skulle rida barbacka, och klev då upp på släpvagnens sida för att hoppa upp. Och hästen lyfter upp ena frambenet och ställer det på slävagns "golvet". Allstå över kanten på släpvagnen... Inte riktigt som jag tänkt det....men men....
Du borde ha en riktig trick stjärna i den kusen!!!:D

//Marlene

kl* ;p

Jag pysslar lite med tricks o annat jocks, men vi har inte lyckats göra någon färdig än eftersom vi nyss börjat :)

Buga tränar vi nu vilket ser ljuuust ut för oss =)!
Spansk skritt vore jättekul att träna, jag har mina ideer kring hur det ska gå till väga fast det gör inget om någon ger tips:D

Apportera var fräckt, haha undra om jag skulle ha tålamod till att lära jäntan det, verkar vara väldigt svårt!

Apportera var fräckt, haha undra om jag skulle ha tålamod till att lära jäntan det, verkar vara väldigt svårt!

:) Det är inte alls speciellt svårt, vissa hästar har lättare för det än andra, men svårt är det inte, det gäller bara att vara konsekvent och ha en klar plan när man börjar och ta små steg framåt.

Har man sedan en gång lärt hästen plocka upp saker med munnen har man en bra grund för en massa andra tricks (t.ex. vifta med flagga, dra saker med ett rep i munnen, "ficktjuven", spela basketboll, öppna knutar, spela musik o.s.v.)

Luna10!!!
Har några trick, som inte mina kan???? Har lite idetorka nu igen...Men att lyfta på luren, då det ringer ska jag lära han....
Tänkte spela in på band/cd ringljud, och knack ljud, så han lär sej att öppna/hämta posten då han hör knackljudet. Lika dant då telefonen ringer....Men har du tips på fler trick????

/Marlene

Ja alltså jag har ju börjat med fotboll med min ena. Just nu sparkar han den bara, men tanken är att han ska sparka den/puffa den med mulen tillbax till mig. Man kan ju också lära dem att få in bollen i något "mål", göra hinderbanor som de måste igenom med bollen o.s.v.

På samma vis kan man spela "basket", med en mjuk boll som de kan bita om och en låg "leksaks"basketkorg.

Le/flema :D på kommando (kan min nästan nu!)

"Spela" instument, t.ex. cykelsignalhorn (med "blåsa" som man ska trycka på), marakas, kastanjetter, trumma kanske om den kan hålla trumpinnen i munnen?

Måla som hästen i filmen http://horsetraining.org/trick-horse-training/trick-horse.html :cool:

Glad/arg med öronen.

Sen så kommer jag inte på mera just nu, hoppas du kan ha nån nytta av de här!:)

Liknande trådar

Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
13 115
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar