Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Sv: Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Tror det är bara att traggla.. :crazy:

Iaf, idag klickertränade jag Vito på en pressening. först bara gå över och till slut så var han helt invirad i den och gick löst efter mig :D Sedan satte jag den längst upp på två hinderstöd och lyckades få honom att gå under den 5-6ggr (absolut inte lätt), efter väldigt mkt godis, beröm och gullande gick han under. Det gick inte få den högre upp än att den precis nuddade hans rygg när han var under och det kan ni nog tänka er var superläskigt ;)

En stilla undran bara.... Ingen här ska ta illa upp nu, men VARFÖR tycks det vara så att just "puss" är det som de flesta har lärt sin häst, även om den inte kan något annat trick? Speciellt som jag har förstått att endel dessutom lär in det genom att hålla en morotsbit vid munnen och låta hästen ta den där:eek: .

Jag skulle inte vilja att mina hästar förknippar min mun med mat, för att inte tala om att de kan pröva på det även med andra människor. Det känns som att bitrisken är jättestor där, även om de flesta här hävdar att de aldrig blivit bitna vid "puss".

Ingen av mina hästar kan "puss", däremot kan jag pussa på dem, och de står snällt kvar och låter sig pussas på:love: .

Kan hålla med om faran att hästen förknippar en människas mun med mat, vips så får den ett tag om ens näsa....
Och hur kul är det om hästen får för sig att oussa allt och alla bara för att få godis, ex ett litet barn!

Min ena pålle kan pussas, både "stor puss" och "liten puss", den store så öppna hon läpparna (det blir en mkt våt puss :crazy:) den lille pussen så för hon bara mulen mot min mun.
Jag började lära in den lilla pussen sedan sden stora och hon skulle pussas när jag stod på ett speciellt sätt. Sedan lärde jag in hon "stor puss, "liten puss" i ord kommando.

Hon kan även buga med böjda knä, men har inte gjort så mkt på sista tiden så jag har inte lärt det på annat komando än godis som hon får följa efter.
Fast nu har jag blivit så inspirerad av alla här i tråden, så att jag ska nog börja göra det!

Senast ändrad:

Pressenningar och lastpallar är roliga saker! Det är det enda hästen min grejar med utan godis :smirk: Ska ha en bild nånstnas där stackars hästen ser ut som ett paket i pressennigen hehe

Jag vet inte om det här räknas som Trick-training men hon kan iaf pussa på kommando.

10980680.jpg
[/url][/IMG]

Det är inte jag på bilden :-)

Liknande trådar

Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
12 828
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar