Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Sv: Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Nejdå, klart att det inte bli några problem! :)
Däremot är det ju lättare för en häst (precis som för oss människor) att blanda ihop övningarna när det blir för många. Det var det jag menade :p

Jo, det är klart, men man måste ju vara tydlig med sina signaler. Det är ju lika lätt för hästen att blanda ihop signaler vid ridning, t.ex. hjälperna för skritt och trav eller halvhalt/halt.... Vid ridning har man ju dessutom sin egen kropp och balans att hålla reda på, PLUS att man ska ge rätt hjälper. När jag tricktränar står jag ju på marken och kan därför ge tydligare signaler, tror jag åtminstone:smirk: .
Förresten är vi väldigt nära ett knä i marken nu. Han har börjat ta fram ena frambenet och böja det andra när jag sätter mig på huk och håller handen bakom frambenen, han var VÄLDIGT nära att lägga det böjda benets knä i mark, så det tar sig!

Angående signaler, så kom jag på att jag faktiskt säger "kom" när jag vill att han ska följa min hand (även när han ska följa den annanstans), så kanske det är det han går på...:o

*putt putt*

Fler med presentationer och bilder? :)

Här är Ferguson in action.
Under en pressening (Inte trick kanske, men ändå)
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/figge-pressenning3.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/figge-pressenning4.jpg

På en liten lastpall
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0014-1.jpg

Och till sist, bugning.
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0018.jpg

inte de bästa av bilder i världen, men där har ni lite av Fergusons trick. Han gör en hel del på eget bevåg också, t ex "taxen"
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0016.jpg
och plockar upp saker och har sig. har inga bilder på det än.

Vilken mysig häst:love:

hej!
så nu har jag äntligen lyckats få lite bilde på prinsen min när vi leker :D

en buga bild!
Buga.jpg

ignorera min rumpa ;) övar på att han skall kunna göra det nu utan mig å SEN få godisen ;)

en yoga, han kan på båda sidorna å så lite längre bak än va just denna bilden visar :P
Yoga.jpg

när vi slutar leka så står han å fixar lite med yogan själv för ås e om de finns mera godis där :D ;)

sen kan han rusak på huvudet på komando med, och så backa på komando oberoende av min position.

skall se om jag kan klippa lite bilder på när han går upp på olika saker ;)

tips på hur man lär ina stanna komandot? han följer efter varje steg jag tar.. så jag hinenr itne ens berömma när jag tagit ett halv steg tillbaka.. :(
hjälp..

/Lene *

"Cirkusbugningen" (båda knäna böjda, stå på tå) börjar vi nästan få till, ska försöka utan att jag går med ner bara...:angel:
cirkusbugar.jpg

Sen lite vifta med frambenen. OBS! Lär man hästen nicka kan det gå så här - hästen nickar så fort man ber om något:rofl: . Men vi håller på o tränar bort det...
skogstroll

Igår började vi öva med fotboll, första försöket bet han mest i den...:p
skogstroll

Sen gick det bättre o bättre, t.o.m. någon framåtspark:)
skogstroll

Mest gick det ju bakåt, men det är ju jättebra träning för att hästen inte ska bli rädd för saker vid bakbenen o.s.v.:idea:
I första filmen hamnar bollen mellan bakbenen, och i andra skrämmer den ankorna som flyger upp, men hästen står kvar:love: .
skogstroll

skogstroll

Sen fanns det ju en nysådd vall bredvid, så när Lune tyckte att det var tillräckligt med träning, drog han en rövare :rofl: (men lät sig snällt fångas sen):p
skogstroll

tips på hur man lär ina stanna komandot? han följer efter varje steg jag tar.. så jag hinenr itne ens berömma när jag tagit ett halv steg tillbaka..
hjälp..

Då får du ta ännu mindre steg!:idea:
Ta ett litet "myrsteg" och beröm när han står kvar, sen ett lite större o.s.v. Det går, men man måste ta lite i taget.

myr steg ;) fniss.. ok men skall jag berömma med rösten eller godis.. han blir så himla godis galen å kommer fram så fort han vet att ajg har godis :(

duktig din häst är!!

Tack! :bow:

Jag berömmer ju med godis speciellt vid svårare övningar, men eftersom jag klickertränar så vet ju hästen att det inte kommer något godis före klicket, alltså står han stilla tills han hör det.
Men jag tycker du kan berömma med rösten och med att klia på något bra ställe, om han blir tillräckligt motiverad av det!

är ltie nyfiken på det där med klipper..funderar på att testa.. de kankse skulle funka mot det där godistiggeriet..

Jag har inte kommit så långt med min häst men jag håller på att lära henne Yoga och hon verkar tycka det är jättekul. Efter det ska jag lära henne att buga :)

haha ser att jag skrivit klipper istället för klicker :D asg!!

Men hur i hela världen lär man hästen spansk skritt??:confused:

Kul att se! :)

Det där kommer nog att bli fint det ;)

försökt öva på det där med att stå till, det funakr itne alls om jag går ifrån honom framåt men om jag går åt sidan, så det har jag gjort..
men hur gör ni säger ni komandot å sen går i väg å berömmer då ni kommer tillbaka?

Om han kan göra det på ett tydligt röstkommando borde det inte vara några problem att göra det från sidan. Man kanske får upprepa kommandot några gånger, och vara lite envis. Du kanske får gå fram en gång och visa, berömm då jättemycket. Direkt efter går du vid sidan och gör röstkommando och då förstår han säkert.

Jag har ju först lärt hästen "vifta" med frambenen när jag pekar på dem
skogstroll

När jag vill ha spansk skritt går jag baklänges framför hästen (i grimma eller lös) och ber den följa med mig samtidigt som jag pekar på ett framben i taget. Tyvärr har jag ingen film på det. Hittills har jag fått till 3-4 steg i taget, men så har jag inte tränat så mycket heller. Återstår bara att klura ut hur man ska få det att fungera från ryggen....:p

Det här är mitt eget sätt att lära spansk skritt, det finns många olika, och säkert någon som är bättre, men detta har funkat för oss.

Låter lite farligt att gå framför hästen? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
13 115
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar