Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Sv: Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Kan tillägga att han kan Yoga åt båda hållen.:D

Fin häst och vackra bilder! :)

Både min andalusier och arab stoet gör "Vacker tass" på kommando.

2784559.jpg0

Alla hästarna hemma gillar att gå in i och på saker också på kommando, kanske inte räknas som trick utan mer nh, men ändå...

Andalusiern
3888321.jpg0

Arab hingsten
2832626.jpg0

Ena ponnyn
3888966.jpg0

Tack så mycket! :) Glada vi blir :bow:
Din andalusier är ju inte så tokig heller :angel: :love: ;)

Min arab kan på kommando:
stegra
vinka
pussa
gå höger och vänster
backa
stå lös
å lite sånt smått å gott

Den ena araben kan ganska mycket..Båda hästarna gör allt på komando..
Han kan:
Stegra själv på marken samt med mig på.
Spansk skritt.
Skaka på huvudet
Nicka.
"läppen" Då han tar ut överläppen och skakar så att läpparna slår ihop, ser ganska kul ut..:)
Vinka.
Vacker hov..
Gå lös, överallt
Stå lös, överallt
backa.
Börjar lära sig Courbette
Inte äta ur krubban förren jag säger "varsågod"
och mycket mycket mer:D

Den andra kan också ganska mycket.
Hon kan buga.
Knacka.
Gå lös, överallt
stå lös överallt..
Gå till dom ställerna jag pekar till och säger höger samt vänster..
Komma till mig
backa
och mycket till....

Dom kan en massa mer saker också...:)

Gå lös, överallt
stå lös överallt..
Tycker jag inte att är trick egentligen, bara vanligt hästvett.

Komma till mig
backa
Hör till avdelningen gott uppförande:) !

Gå till dom ställerna jag pekar till
Det gör mina automatiskt, har aldrig tänkt på eller tränat in det:o ?

Däremot är jag nyfiken på vad "knacka" innebär? Knacka i väggen eller marken? Bilder?

"läppen" Då han tar ut överläppen och skakar så att läpparna slår ihop, ser ganska kul ut..:)
Vinka.

Det här vill vi ha bilder på! iaf läppen :D

Jag räknar inte heller "stå till" "stå lös" som trick.. inlärning på precis samma sätt som man lär en häst att den ska stå still när man hoppar upp liksom.. mend et gör man ju som man vill :)

Nej det gör jag inte heller, men jag såg att det var fler som hade skrivit det, så ja tänkte att det kanske va ett "trick", men som ni säger så tycker jag också att det är vanligt häst vett...

HAHAHA, jo jag säger bara det att det ser riktigt kul ut, läppen tänkte jag på..:rofl:
Ska försöka ta bilder men det är så svårt att få en bra bild, eftersom han skakar huvudet upp och ner väldig fort...

Knacka innebär att hon knackar på allt i stort sätt bara jag säger till..
Som förut när jag bodde hemma hos min mor och far, så hade dom en trä trappa, och om dom inte hörde oss så bad ja henne att knacka på trappan så att dom hörde mig.. fungerar riktigt bra faktiskt..
Men ja ska försöka ta bilder..
men det blir till helgen då det är ljust ute :)..

Tack för förklaring!! :)
Ahh, "läppen" måste du jaga bilder på!! :rofl: :banana:

KL: Jag har sista tiden hållit på och träna bugning, jag har inte velat ta tag i benet och dra bakåt, tycker det känns som för mycket tvång, utan istället låtit hästen följa min hand ner.
Jag tror nämligen att om hästen får lista ut hur den ska göra helt själv, utan "handgriplig" hjälp, sitter det bättre sen:) .
Hur som helst, nu har vi kommit så långt att han gör en s.k. cirkusbugning, d.v.s. står på tårna med bägge fram och huvudet ner mellan benen bakåt. Mitt mål är att få en riktig bugning med ena knäet i mark, och i förlängningen kompliment med båda knäna nere. Jag tvivlar inte alls på att vi kommer dit, vad jag skulle vilja veta är hur jag ska befästa denna cirkusbugning, så att hästen i framtiden vet skillnad mellan den och 1 eller 2 knän i marken.:confused:
Hur har ni andra gjort?
Jag har en idé om att använda ett röstkommando för vart och ett, men då måste det ju vara helt olika för de tre, så att hästen lätt kan skilja på dem. Förslag?

Tack för förklaring!! :)
Ahh, "läppen" måste du jaga bilder på!! :rofl: :banana:

HAHAH, jo jag ska försöka göra så gott ja kan...:rofl:
Men igentligen skulle man göra en liten kort film, för då ser man hela moovsen... hahah:banana:

JA!! :D Klarar du fixa en hel film på det får du en extra guldstjärna av mig! :D

Tja.. exakt vad du säger spelar ju ingen roll.. Behöver ju inte vara något särskilt ord heller. Men som du skriver ska det vara en tydlig skillnad för hästen. Så det är ju tonläge samt variationen i rösten du får jobba på.. Man kan uttala "ssschhhh" ljud tex.. det brukar vara väldigt tydligt för hästen..på buga använder jag just ordet "buga" på min häst (när jag vill ha det som röstkommando, som när man ska fota.. annars, när jag sitter på, knackar jag bara lite lätt med benet på bogen och gör en tydlig markering med min sits att jag vill hon ska gå ner)
Då betonar jag det iaf buuuuuuga, men a:et väldigt snabbt efteråt. Som när man slår snabbt och hårt på ett piano :D Det verkar också vara lätt att höra.
men i det stora hela, man kan ju låta hur som helst, bara det är tydliga skillnader

Tack!
Undrar om det är tillräckligt stor skillnad på "buga" och "ner"?
Man kan ju använda handsignaler också förstås..... Hmm:confused: .
Ska öva lite ikväll och se vad som funkar.

Det kan bli väldigt stor skillnad på buga och ner beroende på hur man uttalar det! :)
Sen som du säger, mankan alltid använda handsignaler/kroppspråk. För min del tog fantasin slut lite (även om det fins många "ord" att använda) när jag skulle gå från buga till komplement. Stackars pållen har ju lärt sig allting både på kommando ovanfrån (då genom hjälper) samt från marken (och då genom röst). Så komplement visade jag mer med kroppsspråk i början, samt pekade på det andra benet i "rätt" läge när hon var på väg ner. När hon förstod detta började jag lägga till röstkommandot "pssst" eller nåt... så fantasin behöver ju inte vara på topp precis;)

Sen ska man nog ha i åtanke... Det är inte så lätt för EN häst att lära sig så många olika saker. Har man flera hästar kan man ju dela upp det och kanske få ett bättre resultat :)

Lycka till ikväll, men tänk bara på att ha en klar plan innan du börjar! ;)

Tack igen för tipsen!
Jo,jag har en häst till, men han är inte alls lika lättlärd.

Den som jag håller på med nu är så fruktansvärt lättlärd och smart ;) (och dessutom ett matvrak), han gör vad som helst för lite godis! Så jag tror inte att det blir problem med att lära han för många saker.

Liknande trådar

Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
12 828
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar