Sv: Presentation/lägesrapport/Mål 2011
Presentation
Jag är en 30-årig tjej som har två hästar. Min första egna häst, Zeb, har hunnit bli 28 år i år. Han är still going strong. Zeb är korsning Islandshäst/New Forest och en riktig personlighet. Jag har haft en unghäst, Romantino, i träning sedan innan sommaren. Lilla Tino, som han kallas, är 5 i år och om han går igenom besiktning nu så blir han snart min på riktigt. Tino är Svenskt Halvblod och det han inte har i intelligens och list tar han igen i rarhet. Han har gått rakt in i hjärtat på kort tid.
Lägesrapport
Jag har tyvärr varit sjuk sedan i somras och har egentligen träningsförbud. Men jag har ridit en del iaf. Dock har jag fått dra ner ridandet av andras hästar och håller knappt lektioner. Tyvärr har väl mina hästars utveckling fått stå lite still med. Tino har utvecklats en hel del sen han kom. Men Zeb har tyvärr tappat så mycket muskler att han inte kan dressyrridas på samma sätt som i somras.
Tino är en buse som har mycket nerv, mycket energi och är lite ovan vid miljön han nu hamnat i(stall med 100 hästar och mycket konstigheter enligt honom). Han har sadeltvång som också komplicerat saker. Dessutom fick han en bit av tungan avbiten då han kom. Och nu har han precis haft feber och lös mage ett tag. så vi har förlorat mycket tid. Men det har iaf gått fram. Han går i alla gångarter och i form och går att rida sidvärts och början till skolor på. Tyvärr svarar han inte alltid fram genom kroppen. Men vi jobbar på det.
Zeb är idag hyfsat välutbildad. Han kommer aldrig kunna lära sig passage och jag tror bytena är körda att få normala och bra någonsin med. Men han gjorde i somras fin piaff och ganska bra galoppirouetter.
Nu är han dock lite för stel och alldeles för svag för att jag ska vara nöjd. Springa i skogen kan han väl hur långt som helst foprtfarande. Men bärigheten blir katastrofal då han är så här svag. Och iom Islandsgenerna blir han då också fladdrig i takten stundtals.
Jag själv är en svag katastrof! Iom svagheten så orkar jag inte sitta ordentligt på annat än Zeb(som knappt rör sig över ryggen). Jag orkar inte sitta i balans på unghästen eller andra halvblod. Jag skumpar eller spänner mig. Och min koordination har försämrats avsevärt sedan jag red flera hästar om dagen mot bara mina egna. Min timeing och känsla är mkt sämre. Men jag försöker trösta mig med att när jag blir frisk kan det bara bli bättre.
Mål 2011
Jag ska se till att bli frisk. Och så ska jag börja träna avsuttet igen. Så jag får styrka nog i sitsen. Och börja rida mina egna mer. Samt försöka börja jobba med ridning av andras och lektioner mer.
Zeb ska stärkas och dressyrridas mer 2011. Att utbilda honom så mycket vidare tror jag inte riktigt på. Han ska bara tas tillbaks dit han brukar vara. Och så hoppas jag att han håller och mår bra. Vi ska ha roligt ihop och njuta av hans ålderdom och den tid vi har kvar. Eventuellt kanske Zebbe ska få lära någon att rida. Jag har funderat på att ha medryttare på honom. Och ge denne lektioner på honom. För han är ju lite speciell. Så om det ska fungera så måste det nog till något sånt.
Vi ska träna för vår tränare som vanligt. Och förhoppningsvis kommer han tillbaks så pass att han kan vara med och träna tramp/piaff för hennes man. Men det vet man inte vid hans ålder.
Vi ska träna lite NH-liknande saker också för vår lasttränare. Vad vet jag inte riktigt. Han får bestämma vad vi behöver.
Tino ska miljötränas och vänja sig vid märkligheter så han blir stabilare. Han ska dressyrtränas och förhoppningsvis kan vi starta någon lätt klass dressyr också. Han har så lätt för sig rent fysiskt att det inte borde bli problem för honom rent fysiskt under utbildningen. Dock har han ett lite speciellt psyke och sin sadeltvång. Så vi får se hur pass fort det kan gå i utbildningen.
Han är inte stadig nog mentalt/miljötränad nog för att starta någon klass. Men det är ett av målen. Utbildningsmässigt är det väl också att stärka honom mer så han lättare kan hålla balansen även i högre tempo. Han ska lära sig att svara fram genom kroppen och inte bara springa med benen. Han måste lära sig att ta skänkeln bättre öht. Och allmänt att lyda även då det blir lite spännande eller festligt kring honom.
Han löshoppas en del nu. Jag är dock jättedålig på allt som har med hoppning att göra. Så jag har tänkt ta in hjälp på det området. Och förhoppningsvis kan en tjej jag känner hoppa in honom. Jag är absolut för dålig för det!