Presentation/lägesrapport/Mål 2011

Kookaburra

Trådstartare
Hej alla!

Gott nytt år på er!!!

Nu är det nytt år, och något som jag tyckte var kul var en presentationstråd från förr. Så nu tycker jag det är dags då med en ny sådan.

Vi gör en kort presentation av oss, en lägesrapport och formulerar lite mål för året som nu börjat.

Kan bli kul?
:bump:

Presentation

Lägesrapport

Mål 2011

Sv: Presentation/lägesrapport/Mål 2011

Jag börjar...

Presentation
Nyss flyttat från allt det goda i norr, till helt nytt lite mer söder. Det känns lite olika, jag har som inga kontakter här så det är att börja på helt ny kula. Jag har börjat jobba, istället för att studera - och jobba tar tid och kraft - men ger massor av pengar :d. Det blir inte mycket tid till annat än hästen på kvällarna. Så Buke hinner jag då inte alls med så som jag brukade.

Jag och min PRE-vallack , som nu blivit en ganska stor pojke på 6 år (hjälp!! han räknas ju nu mera som 7!!! :o ) har nu mera tillgång till ridhus - oh så lyxigt och så nytt och spännande. Det är ju helt vansinnigt hur bra man kan ha det där inne!

Lägesrapport
Traven är riktigt bra och stabil nu för tiden.Han börjar bli mer och mer sådär härligt lösgjord och "lätt". Det är skoj! Jag tycker vi har hittat till en bra takt och nu börjar det bli riktigt kul att jobba med traven så som vägar, skv och skolor. Viktigast just nu är att hålla rakriktningen och jobba med att ställa korrekt. De dagar han är riktigt lösgjord kan vi arbeta lite med trampet och ibland få riktigt fina steg.

Vi ligger lite efter i utbildningen av galoppen pga en lång och seg harhas - men nu har vi varit igång fullt ut i ca ett år. Galoppen börjar arta sig och han är med på både höger och vänster galopp från skritt och trav, ibland även från halt. Vi kämpar med övergångarna neråt och med att få till en stabil galopp som är reglerbar och taktfast även i olika svängar och på lite mer varierat underlag. Ännu inget arbete med skolor eller liknande i galopp. Har fått till några enstaka galoppombyten - men det är först och främst enkla byten vi jobbar med.

Min sits har fått sig en helrenovering med hjälp av kiropraktor. Hurra!!! Det kan jag varmt rekomendera! Så nu har jag en helt annan stabilitet och rörlighet.

Mål 2011
Bibehålla den goda traven och komma till den där makalösa lösgjordheten oftare och oftare - gärna varje pass. Detta tror jag kommer genom att jag arbetar med att få min kropp att bli starkare, rörligare och stabilare i sin nya "form".
Jobba vidare med galoppen, få den stabil och reglerbar och hitta en bra takt att arbeta i.
Söka reda på en bra tränare här i trakten.
Köpa en transport (hurra!)
:bump:

Mitt mål för 2009 är att förbättra de tre P:na, att stärka den samlade galoppen så att vi kan få mycket bättre bytesserier, och att få bättre travökningar.

Pja, det har vi nog lyckats med under de här två åren. Sakta, men säkert. Piruetterna börjar bli fina, piaffen kommer jättefint från marken, passagen är småtrevlig men inte så spektakulär. Bytesserierna har väl utvecklats långsammare än jag tänkt mig. 2011 hoppas jag att piaffen kommer bättre från sadeln, och att han blir mer lösgjord och lydig i bytesserierna. Det skulle vara kul att kunna rida serier om 5-7 ettor under året. Och så mer gest i passagen.

Arbetet på långa tyglar tror jag att jag skiter i - han är inte så förtjust i det. Vi kanske testar någon gång och ser om han ändrar sig.

Vi har skippat långa tyglar till förmån för tömkörning, och det går rätt bra, han börjar orka och trivas med arbetet. Det skulle vara ballt att få kontroll på bytena under 2011. Det är sjukt sjukt sjukt svårt att hålla koll på hästen + sitt eget kroppspråk + gå med jättekliv/småspringa samtidigt. Och i den riktigt samlade galoppen är han som en vulkan, bytena kan bli (ehmmmm) vääääldigt luftiga

Däremot ska vi försöka göra lite balla grejer från marken, kanske nosa på lite terre à terre? Sen skulle jag behöva öva lite vapenlekar så att jag kan visa det på jobbet när vi har soldatdag, och så ska vi kanske vara med i en teateruppsättning med asar som tema. Dessutom ska jag försöka kicka liv i Ridkonstens vänner.

Det blev inget av det där är jag rädd... Det blir nog inte så mycket i år heller, men lite mer WE-övningar och cavaletti borde jag jobba med.

Och sist, men inte minst, ägna mig åt lite hippologiskt uppsatsskrivande!

Jodå. Det blev både uppsatser, bokkapitel och artikelserie! Och i år blir det till att söka doktorandstjänster, eller försöka hitta på något annat projekt så att jag kan få hålla på med hippologisk kulturhistoria.

Jämfört med 2009 jobbar jag med ungefär samma rörelser, men på en annan nivå. Och ju mer man lär sig, desto längre känns det till målen! ;)

Överlag tycker jag balansen har förbättrats enormt, därigenom också formen/bärigheten. Dom bitarna tycker jag överlag är bra redan nu för den nivå vi är på, om balansen stundvis brister har det med dagsform eller ex. störningsmoment att göra snarare än utbildningsnivå. Men böjning/omformning/rakriktning har vi en del kvar att jobba med för att komma vidare, både jag själv och pålle (kanske mest jag då för att kunna guida hästen.. :p).

Galoppen har vi iaf kommit igång att träna uppsuttet, men i första hand ansatser utan några större prestationskrav. Har jobbat mycket med att pålle ska tycka det är roligt att försöka, ta bort en massa stress/press kopplat till det och börja pussla hur han ska göra med kroppen, han har ganska lång kropp att hålla reda på och korta ihop för att det ska kunna bli bra fattningar/galopp.
Tack vare det jobbet har vi börjat få igång av- och på-knappen för energi och kunna höja tonuset ett snäpp till vilket även har underlättat i skritten och traven.
Först var det mest att ta bort överskottsenergi som gällde, därefter höll det sig på ungefär samma energinivå under en längre tid och kunde bli lite soppatorsk vid jobbigare arbete (positivt just då, hellre än fullt ös) för att äntligen börja kunna vrida upp energin också och kunna förvalta den! :banana:

Tramp/halva steg har vi inte börjat jobba med ännu, längre väg dit än jag trodde eftersom det är stoor skillnad mot att höja tonus i spänning och höja tonus från avspänt läge. :angel: samma som med galoppansatserna, mycket kropp att hålla ihop. Har ändå kommit betydligt längre inom samlingen än tidigare, grunderna är ju bättre satta så det öht blir någon riktig samling! ;) Kan rida lite skolskritt/samla traven/rida samlade övergångar, jobbar mycket med övergångarna som förberedelse för tramp/piaff.

Inför 2011 hoppas jag kunna få till några stegs tramp/piaff innan året är slut och så småningom kunna säga att vi jobbar med galoppfattningar snarare än galoppansatser. Misstänker att de hänger ihop eftersom det är ungefär samma teknik/tonus som behöver förbättras. Komma längre inom rakriktningen och att jag förbättrar min kroppskontroll några snäpp till som förutsättning för resten. Fortsätta förbättra grunderna och helheten är alltid målet snarare än rörelserna i sig.

Presentation
Jag är en glad amatörryttar som försöker lära mig rida tillsammans med min bruksnordis som i år blir hela 7 år. Stora killen. Vi är nybörjare inom detta sen några år tillbaka och tar träningen med ro. Vi kör på, i vår egen takt. Jag blev dessutom mamma i maj så jag har inte kunnat rida som jag önskat.

Bor mellan Sthlm och Uppsala och tränar för en fantastisk instruktör i närheten.

Lägesrapport
Idag red jag mitt första pass utan barn! :D Har jobbat korta pass under 2010 och det har gått väldigt bra. Har jobbat mest med skritten samt övergångar till trav och nu börjar vi jobba lite längre stunder i trav. Vi gör öppnor och har börjat nosa så smått på sluta på volt i skritt och trav. Vi har även fattat en galopp i ridhuset vilket inte gått tidigare, han galopperar dock jättebra ute och fattar från både halt, skritt och trav. Under året har hans balans utvecklats enormt vilket gjort väldigt stor skillnad på ridningen och formen. Han är väldigt positiv och framåt, väldigt roligt har vi när vi tränar.

Mål 2011
Jag ska ta ut min tränare i veckan och se vad vi kan idag men om man ska se det krasst så är de stora målen:
- Att utveckla hans och min(!) kroppskontroll och balans.
- Att lära oss sluta på rakspår.
- Att lära oss att fatta, galoppera och bryta av balanserat i ridhuset.
- Och att bli starkare.

Presentation
Migo, tror att de flesta här känner till mig vid det här laget. Har tre hästar nu, en pensionerad 26 år gammal d-ponny som var den första jag skolade om till AR, 2001. En 20 år gammal bruksnordisdam som är den häst jag har kommit längst med i skolningen (vi tog första piaffen i somras!) och en påläggskalv i form av ett 7 år gammalt halvblod. Han köptes in ffa som rehabiliteringshäst, utdömd pga bockhovar fram, så hans utbildning har gått sakta.

Lägesrapport
Alla tre har haft ledigt mer eller mindre sen jag påbörjade husbygget i oktober, i samband med att min ridbana snöade igen. Lea har gått en del skogsturer för att behålla kondisen och Choklad har haft några träningspass för att öka tryggheten med ryttare. I övrigt har vi legat lågt, pinsamt nog.

Mål 2011
Lera och jag ska fortsätta öka kvaliten på trampandet, hon är stark som en björn och vet nu vad som förväntas av henne, så jag har stora förhoppningar. Någon kurs blir det nog inte för oss, men jag har innestående lektioner hos en av riddarna, så förhoppningsvis blir det tillfälle för det nu i vår.
Choklad ska i vanlig ordning startas upp och musklas innan jag börjar rida med några större krav. Mycket markarbete till att börja med alltså. Jag hoppas på att komma iväg på ett veckoläger med honom, men det beror helt på hur det känns i sommar. Skolorna uppsuttet i skritt och trav på både rakt och böjt spår ska vi nå, minst.

Jag ska hitta en tränare jag trivs och har råd med också, lättare sagt än gjort... :(

Bild276.jpg

Kul med en sånhär tråd.. alltid lika spännande att se tillbaka på året som gått vid den här tiden..

Presentation

Ja, jag vet inte riktigt om jag har presenterat mig och min prins här på riktigt nångång.. Har jag gjort det så blir det lite repetition.
Jag har numera två hästar här hemma, eller två härliga korsningsponnier. Dels har jag min underbara Skippen som jag har hängt ihop med de senaste 7 åren. Det är han som är min häst, och den jag lägger all tid på. Vi har ridit AR sen kanske 2005.
Sen har jag flyttat ut på landet och hyr in mig på en gård och har egen lösdrift, så jag var ju tvungen att köpa en sällskapshäst till Skip. Det blev en korsningsponny storlek maxad C med väldigt mycket egen vilja och egna idéer, en liten Lord Simson.

Lägesrapport

Skippen och jag har tagit vinterbus, en fin blandning mellan vintervila och busritter i skogen utan några större krav. När snön smälter bort ska vi börja träna igen. Innan vilan skulle vi ha åkt ner till BB för en veckas träning men snön stoppade oss. Det vi har jobbat med senaste året är egentligen övergångar, mellan allt. Sista vi tränade på ganska mycket var övergången halvasteg(/piaff de dagar han var på det humöret) till galopp och tillbaka igen. Vi började även nosa på passagen lite. Men det var svårt tycker jag, svårt att känna rätt, hästen hade lättare för det.. Galoppen jobbade vi i perioder med och jobbade då lite med fokus på övergången mellan framåt neråt upp till samling igen.. Min häst blir ju ganska lång i kroppen när han får göra som han vill. Vi började även nosa på bytena.

Simson är ju skippens sällskap i första hand, när andan faller in så kan jag ta en tur med honom i skogen.. Men det händer väldigt sällan.

Mål 2011
Mina mål med Skippen för året är väl eg att äntligen få gjort det där väpnarprovet till att börja med. Sen beror det lite på hur vi utvecklas om vi kan få göra riddarprovet också. Det beror på vilka framsteg vi gör under våren med galoppen. Ett mål är även att testa ytterligare en tränare (och det målet kommer jag hinna uppnå redan om en månad! :laugh:) ett annat är att komma ner som veckoelev till BB, träna regelbundet för mina båda "riktiga" tränare (även det fixat och inbokat).
Mer konkret i rörelseväg så hoppas jag att vi kan få poletten att trilla ner när det gäller galopparbetet i år. I höstas kändes det som om det var så nära att mycket bara skulle falla på plats.
Men det stora målet med 2011 är faktiskt att jag och min prins ska få ett roligt år tillsammans utan skador på någon av oss, och att vi inte ska hamna i prestationsträsket utan vara i nuet hela tiden för att kunna uppskatta allt vi gör tillsammans!

Målet med Simson är att lära känna honom och träna mycket hantering med honom och få honom att lita lite mer på mig så vi börjar uppskatta varandra ännu mer. Eftersom han har den bakgrunden han har och är den han är finns inga planer på att skola in honom i ridkonstens spår. Ev lägger jag ner tid på att köra in honom istället, om jag får den tiden.

kl

Presentation
Jag heter Hanna och blir 30år i sommar. Jag har ridit och jobbat på ridskolor som hästskötare sedan jag var tio. Fick nog av både rid-filosofin och hästhanteringen väldigt fort men hittade inte alternativet för sommaren 2009.
Jag har ingen egen häst, men jag arbetstränar på ett litet AR stall i Sörmland och där har jag "min egna ponny" i min medryttarhäst, 9-åriga Ardennern Bellman.

Lägesrapport
Jag har mest ridit ut och inte så mycket på banan sen jag började med AR, och för mig har kampen mot den gamla kunskapen varit svår. Muskelminnet ska man inte underskatta! Nu kan jag i alla fall styra(:banana:) och sitter riktigt bra både i sadeln och(helst) barbacka.
Lättheten i handen och den minimala användningen av hjälper går helt klart framåt och för mig är känslan av att(ibland) kunna göra en samlad halt på en utandning helt underbar:love:
Bellman har haft ett enormt problem med sina hovar p.g.av vanvård i unga år. Nu har han fått skor fram, så vi hoppas att hovböldernas tid är förbi!

Mål 2011
Både jag och Bellman är i stort behov av bantning. Bellman ska börja få bort 200kg och jag 20kg... Vi ska börja med skolorna och tänk om vi skulle klara av en galopp på banan uppsutten!:eek:
Ökad muskel tonus och energi på ridbanan för herrn, och bättre sits och finare teknik för mig.
Jag ska dessutom hjälpa till med inridningen på en tre-årig nordistravar dam (som ej är travtränad), och det ska bli jättespännande att rida in enligt AR för första gången.
Annars så läser jag det mesta jag kommer över och hoppas på några intressanta kurser som fotfolk. Min tränare tar sitt riddarprov i år och det vill jag gärna se!
Ett sommarbesök till en AR vän på Gotland och till akademien där hoppas jag på i 30-års present;)
Jag ser mycket fram emot det här året!
ngenochLasterApril2010038.jpg

Bellman

Presentation
Jag är en 30-årig tjej som har två hästar. Min första egna häst, Zeb, har hunnit bli 28 år i år. Han är still going strong. Zeb är korsning Islandshäst/New Forest och en riktig personlighet. Jag har haft en unghäst, Romantino, i träning sedan innan sommaren. Lilla Tino, som han kallas, är 5 i år och om han går igenom besiktning nu så blir han snart min på riktigt. Tino är Svenskt Halvblod och det han inte har i intelligens och list tar han igen i rarhet. Han har gått rakt in i hjärtat på kort tid.

Lägesrapport
Jag har tyvärr varit sjuk sedan i somras och har egentligen träningsförbud. Men jag har ridit en del iaf. Dock har jag fått dra ner ridandet av andras hästar och håller knappt lektioner. Tyvärr har väl mina hästars utveckling fått stå lite still med. Tino har utvecklats en hel del sen han kom. Men Zeb har tyvärr tappat så mycket muskler att han inte kan dressyrridas på samma sätt som i somras.
Tino är en buse som har mycket nerv, mycket energi och är lite ovan vid miljön han nu hamnat i(stall med 100 hästar och mycket konstigheter enligt honom). Han har sadeltvång som också komplicerat saker. Dessutom fick han en bit av tungan avbiten då han kom. Och nu har han precis haft feber och lös mage ett tag. så vi har förlorat mycket tid. Men det har iaf gått fram. Han går i alla gångarter och i form och går att rida sidvärts och början till skolor på. Tyvärr svarar han inte alltid fram genom kroppen. Men vi jobbar på det.
Zeb är idag hyfsat välutbildad. Han kommer aldrig kunna lära sig passage och jag tror bytena är körda att få normala och bra någonsin med. Men han gjorde i somras fin piaff och ganska bra galoppirouetter.
Nu är han dock lite för stel och alldeles för svag för att jag ska vara nöjd. Springa i skogen kan han väl hur långt som helst foprtfarande. Men bärigheten blir katastrofal då han är så här svag. Och iom Islandsgenerna blir han då också fladdrig i takten stundtals.
Jag själv är en svag katastrof! Iom svagheten så orkar jag inte sitta ordentligt på annat än Zeb(som knappt rör sig över ryggen). Jag orkar inte sitta i balans på unghästen eller andra halvblod. Jag skumpar eller spänner mig. Och min koordination har försämrats avsevärt sedan jag red flera hästar om dagen mot bara mina egna. Min timeing och känsla är mkt sämre. Men jag försöker trösta mig med att när jag blir frisk kan det bara bli bättre.;)

Mål 2011

Jag ska se till att bli frisk. Och så ska jag börja träna avsuttet igen. Så jag får styrka nog i sitsen. Och börja rida mina egna mer. Samt försöka börja jobba med ridning av andras och lektioner mer.

Zeb ska stärkas och dressyrridas mer 2011. Att utbilda honom så mycket vidare tror jag inte riktigt på. Han ska bara tas tillbaks dit han brukar vara. Och så hoppas jag att han håller och mår bra. Vi ska ha roligt ihop och njuta av hans ålderdom och den tid vi har kvar. Eventuellt kanske Zebbe ska få lära någon att rida. Jag har funderat på att ha medryttare på honom. Och ge denne lektioner på honom. För han är ju lite speciell. Så om det ska fungera så måste det nog till något sånt.
Vi ska träna för vår tränare som vanligt. Och förhoppningsvis kommer han tillbaks så pass att han kan vara med och träna tramp/piaff för hennes man. Men det vet man inte vid hans ålder.
Vi ska träna lite NH-liknande saker också för vår lasttränare. Vad vet jag inte riktigt. Han får bestämma vad vi behöver.

Tino ska miljötränas och vänja sig vid märkligheter så han blir stabilare. Han ska dressyrtränas och förhoppningsvis kan vi starta någon lätt klass dressyr också. Han har så lätt för sig rent fysiskt att det inte borde bli problem för honom rent fysiskt under utbildningen. Dock har han ett lite speciellt psyke och sin sadeltvång. Så vi får se hur pass fort det kan gå i utbildningen.
Han är inte stadig nog mentalt/miljötränad nog för att starta någon klass. Men det är ett av målen. Utbildningsmässigt är det väl också att stärka honom mer så han lättare kan hålla balansen även i högre tempo. Han ska lära sig att svara fram genom kroppen och inte bara springa med benen. Han måste lära sig att ta skänkeln bättre öht. Och allmänt att lyda även då det blir lite spännande eller festligt kring honom.
Han löshoppas en del nu. Jag är dock jättedålig på allt som har med hoppning att göra. Så jag har tänkt ta in hjälp på det området. Och förhoppningsvis kan en tjej jag känner hoppa in honom. Jag är absolut för dålig för det!

Presentation
Jag är 27 år ridit engelskt hela mitt liv men lutar mer och mer åt annat håll. Hästen är 5 år. Nyinriden haflinger/halvblod envis som synden och ett energiknippe

Lägesrapport
Sista gången jag red i oktober slutade på sjukhuset. Innan det har vi jobbat endel från marken men förmodligen inte tillräckligt.

Mål 2011
Börja långtygla och få hästen mer pålitlig.
ka iväg till inridare
Rida ut åtminstonde EN gång utan att ramla av!

*kl*

Presentation:
Har ridit seda 7 års ålder, dvs i 29 år nu (galet!). Har aldrig varit någon tävlingsryttare utan varit på jakt efter mysiga stunder med min häst. Har hållt på med tornerspel sedan mitten av 80talet och därimellan ridit något som kanske kan kallas en blandning av engelsk och klassisk dressyr med inslag av NH och western - en russinplockare helt enkelt. Var med och startade upp "ridkonstens vänner" men kom av mig och tappade tråden s a s. Jag och min häst Lina (kallblodstravare *1989) har jobbat med att lugna ner oss i tempot och försöka jobba mindre med mun/hand (hon/vi var väldigt stressad och lina var extremt hård i munnen, något som förbättrats rejält)

Lägesrapport
För ca 4 år sedan var jag gravid och lämnade ifrån mig Lina under en 10 månaders period. Strax efter det att jag fått hem henne åkte jag på diskbråck och ridningen blev lidande. Vi kom igång igen men drabbades av olycka igen sommaren 2009 då Linas öga blev skadat. Vi tog det lungt den sommaren och kom aldrig riktigt igång. Sen kom det ett bröllop ivägen, visst red vi men energin till något seriösare fanns liksom inte och 3 månader efter bröllopet var olyckan framme igen. Denna gången var det mitt knä som pajade. Där står vi idag. Jag 36 med ett halvdant knä och min underbara madame som blir 22 i vår som knappt blivit riden i vinter alls...

Mål 2011
Hålla oss friska och vi har ikväll tagit kontakt med en tränare i trakten (BJ) för att se om det finns möjlighet för oss att träna för henne till våren. Just nu avvaktar jag att isen ska försvinna och sen ska vi börja skritta och jobba så mycket mitt knä pallar. Lina är pigg och alert och jag hoppas jag får vara detsamma! Tills vidare får min beridare (läs: min 3.5 åriga son) sköta ridningen ;)

Detta är den enda ridbilden jag har utan rustning. Tagen strax efter att jag tog hem henne efter graviditeten. Hösten 2007 alltså. Ursäkta blicken och händerna är ni snälla ;)
n1497407061_30041503_9628.jpg

PresentationJag är en dressyrnörd som ridit sedan -76 och som sedan 2006 hittade AR-tränare som vidgade mitt dressyrtänkande på ett häftigt sätt. Jag har med mig både den "vanliga dressyren" och AR när jag tränar. För mig är båda delarna lika viktiga och AR har blivit en förlängning/utvidgning av VD.
Rider mitt korsningssto Sawanna, som är född 99. varmblodstravare/Dölehäst/Paint är det i henne. ´Har haft henne sedan 2005 och vi började träna för AR-tränare 2006. Hon har gått från en framtung dunderklump till en lätt, lyhörd och ridbar dam. I våra bästa stunder kan vi dansa tillsammans. Byggd i framvikt (lite överbyggd) och med draghästens alla egenskaper var det lite att bita i, men det går framåt hela tiden. Galoppen är vad vi får jobba mest med för det är vad både jag och hästen har svårast för.
Även där går det framåt, men i långsammare takt.
Lägesrapport
Vi jobbar mycket med galoppen, reglera den, variera så mycket det går för att hon ska bli starkare där. Lägstanivån har klart blivit högre när det gäller galoppen, men det finns mycket kvar att jobba med där.
Vi jobbar även mycket med att reglera takten i skritt och trav. Sawanna vill gärna minska takten, men att öka den är inte lika lätt. vi försöker locka fram det med diverse olika övningar. Detta hänger ihop med att vi arbetar mot halva steg. Vi hittar rätt ibland och det blir bättre och bättre. Allt hänger ihop med hästens ibland bristande energi. Jag tycker själv det är svårt att rida hästar med mindre energi så det ställer en hel del kvar på mig. (och det tycker jag om)

Mål 2011
Målet för 2001 är att hitta rätt i de halva stegen. Att lyfta galoppen en nivå är också förhoppningsvis möjligt under året.
31826622.jpg

Senast ändrad:

Presentation
Jag finns på andra sidan vattnet och gör så gott jag kan med vad jag har. Jag började med hästeriet som 5-åring någon gång -91 och är för tillfället hobbyryttare. Av en ren tillfällighet ramlade jag in på AR för en mängd år sedan då jag höll på med fjordhästar. För mig är AR en lämplig möjlighet att styrketräna hästar i alla modeller och speciellt den egna ponnyn som har svårt att få med bakbenen i galoppen.
Min springare är en estnisk häst, Tukkar, som gjort ett och annat under sitt 17 åriga liv, bl.a. varit estnisk dressyrmästare och tävlat hoppning på 1.10. Vi har gått en lång väg då han psykiskt var sönderriden då han av en tillfällighet dumpades hos mig för 4,5 år sedan. Nu är han dock helt återställd, om än med otroliga humörsvängningar och hårda åsikter om hur allt ska va.
Som tidigare skrivet var galoppen orsaken till att jag föll in på AR vilket betyder att vi har börjat från 0 för att få allt rätt.

Lägesrapport
Nu just tränar vi på skolorna i skritt för att få ordning på koordinationen av benen och den övriga kroppen för att sedan i lugn takt kunna fortsätta vidare.

Mål 2011
Tukkar ska styrkas under året och mitt mål är att till sommaren kunna spansk skritt, om inte från ryggen så iaf vid handen, och att i december kunna göra piruett i trav. Om inte så tänker jag satsa på att få ett så kul år som möjligt med min kille :)

Foto0157.jpg

Senast ändrad:

Kul tråd! :)

Presentation
Jag är snart 30 år och ensam mamma, har numera bara en häst som heter Lorenzo (Lorre) som jag köpte exakt ett år sedan idag!
Han är en hannoveranar valack på 7år i år. Import och komplicerad men underbar.
Vi har haft enormt mycket otur då han större delen av året varit sjuk eller skadad, men när han väl går bra så är han en dröm att rida. Känslig, bärig och mums.
Men framförallt så är han en riktig personlighet, vädigt loyal och personlig. Älskar att mysa och väldigt rolig att jobba lös med.
En riktig vän som gillar att spela charader och sällan visar sig själv, så har tagit lång tid att lära känna.
Folk tror jämt han är mycket lättare än han är, tills dom försöker själva ;)

Jag själv har en väldigt mixad bakgrund med hästar, har hållt på med det mesta allt från islandshästar, trav och dressyr i olika former.
Jag gillar inte att sätta saker i lådor och definationer, utan tycker att bra dressyr är klassisk och om den inte är bra, då är den heller inte klassisk. I väldigt korta drag ;)
Jag utbildar mig ocskå till ridlärare inom dressyr, inom den klassiska skolan (väljer att inte specifiera mer här då jag pga. alla skador på Lorre har flera år kvar så föredrar att ha det lite mer privat)

Lägesrapport
I nuläget återhämtar sig Lorre från åter igen sjukdom och skada.
Har magsår, benskada och luftvägsproblem men vi hoppas på att börja sätta igång försiktigt i slutet av feb. nu.
Byter även till ett nytt stall nästa vecka som är bättre miljö i på alla sätt, även bättre träningsmöjligheter så det ser jag fram emot.

Mål 2011
Att få igång honom utan mer sjukdomar eller skador, att han och jag ska få lära känna varandra bättre just i ridningen.
Och att få bort lite olater och attityd problem som finns där så att vi sedan kan koncentrera oss på att jobba vidare, och återuppta min utbildning, och även hans så att säga.
Men om jag bara har honom frisk så är jag nöjd känns det som i nuläget.

Senast ändrad av en moderator:

Presentation

Jag har ju två hästar nu, efter tre års längtande så köpte jag äntligen min älskade krullis:banana:
Pink har jag haft sen augusti 2003 och Teddybjörnen köpte jag i juni 2010.
Teddy blev insutten 2007 så han blev helt inriden under 2010.
Pink började jag träna Akademiskt med i slutet av 2006.
Teddy/Krullet heter egentligen DC´s Stormy Walker,är född 2001 och är en american curlyvalack, Pink heter egentligen Bingo och är en Lettisk halvblodsvalack(trakehner/fullblod) och är född 1997.

Lägesrapport

Just nu håller jag på att starta företag så nu är det massa pågång, har hästarna i två olika stall ena utan ridhus och teddybjörnen har ju inga skor så jag kan inte alltid gå till ridhuset heller, dessutom är han inte trafiksäker ännu. Men vi jobbar på det!
Pink håller jag just nu på att sätta igång efter mildare fall av korsförlamning, han hade förhöjda ck muskelvärden men visade enbart stelhet så som tur var inget riktigt anfall!
Jag har travat på han nu i två daga och han känns jättefin så jag e jätteglad att vi är pågång igen!
Teddy är det lite för halt och knaggligt för just nu, vi går till ridhuet ibland och hoppas innerligt på att vägarna ska bli bra snart! alternativt lite mer mjuk snö!
I ridningen håller jag o Teddy på med sökning till handen i alla gångarter, övergångar och börjat på lite öppna i skritt.
Pink, ja han mjukar upp sig i framåt neråt om en vecka ska han vara friskförklarad enligt vet så jag hoppas på det :D

Mål 2011

Pink: Harmoniskt arbete i skritt,trav och galopp. Bra flyt genom skolorna i skritt,trav o galopp. Den där jäkla piaffen hade vart fint att närma sig :D Bra galopparbete, närma piruetten. Galoppombyte till höger. Levadansats :)
Avslappnat arbete utomhus! Hoppa mera!

Teddy: Sökning till handen i skritt, trav och galopp. Öppna och sluta i skritt och trav, öppna i galopp. Samling i skritt.
Trafiksäker och uteridbar häst! Och börja hoppa små hinder med honom:)

c1.jpg

lplp15.jpg

Presentation
Johanna heter jag, 21 år gammal. Jag har min älskade halvblodsvalack Sultan på 6 år, som endast har vart i min ägo i 4 månader.
Hästar har varit mitt liv sen jag var 3 år gammal i princip! Jag är hobbyryttare, som älskar uteritter, tävlandet är inget för mig :D Utan jag vill utvecklas så mycket som jag & Sultan kan, för skojs skull! :laugh:
Börjar faktiskt nosa på AR först nu. Jag har alltid tränat mycket NH & slagit in western i vår ridning. Jag vill uppnå en anna slags harmoni med hästen, även uppe på ryggen.
Tror att det kommer passa Sultan (och även mig själv) bäst. :)

Lägesrapport
Väldigt gröna. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra :) Så vi arbetar väldigt basic.
Just nu har jag backat lite med honom & vi tränar mestadels på marken, vill få ett riktigt bra band med honom där först, innan jag kräver mer av honom på ryggen! :)

Mål 2011
Få ett bättre band till varandra. Sultan är en riktig "makt"-häst, som tror att han bestämmer över allt & alla :p så vi har mycket att träna på där.
Inom ridningen vill jag såååå mycket, men vi får se vart vi hamnar. Allt ska få ta sin tid. Målet är att vi ska ha så roligt vi bara kan tillsammans!

Min ögonsten :love:
32008146.jpg

Hej!

Presentation

Jag är runt.. 25.. år och har världens finaste arabprinsessa på är hon 6 år nu?? Vi har hängt ihop i 2,5 år nu, jisses vad tiden springer iväg för oss! Vi började jobba med AR för ca 2 år sen, eftersom min "gamla" ridning inte fungerade för fröken prinsessa- hon blev låst och spänd och kort och olycklig. Med min supertränare har vi jobbat stenhårt med att lära mej rida på riktigt och i höstas släppte det nåt enormt!

Vi har haft problem att hitta både sadel och träns/bett som passar fröken prinsessa, ibland accepterar hon allt, oftast duger ingenting så vi rider mycket barbacka:-).

Lägesrapport

Unga fröken har vilat sedan början av December, först pga att jag fick influensan och vart galet sjuk och sen för att vi på vår årliga hälsokoll hittade en hälta i höger framhov, tyvärr lyckas varken hovslagare, veterinär eller röntgen förklara hältan.. Hältan hängde kvar över jul och vi har precis avslutat en 3 veckors-buttakur. Hade tänkt kolla om hon var halt idag, men vädret var inte så himla roligt så det fick vara.. Vi skrittar ca 30 min/dag när vädret är ok, barbacka eftersom hon inte gillar sadeln just nu och med bara ridkapson, pga någon typ av skada i bettläget (som inte heller gått bort trots buttan- vilket vi hoppades).

Mål
Först: att fröken häst ska bli ohalt och att vi får bort "vad-det-nu-är" hon har i munnen.

Ridmässigt vore det skoj att börja begripa galoppen- vi har inte varit igång sammanhängade tillräckligt länge för att vara starka nog för den på volten.. Sen vill jag bara bli bättre och lära mej rida henne ännu bättre så vi blir ännu mer samstämmiga.

/Lavinia

Presentation
är 29 år, på mitt trettionde ;). Utbildad lärare och jobbar som detta. extraknäcker med clinics och lektioner inom hästsektorn med inriktining på inlärning för häst o människa. Mycket operant inlärning och framför allt klickerträning. Har hållt på med hästar i iaf 20 år. (vem orkar räkna...) Har ridit på ridskola, jobbat som hästskötare/beridare och haft egen häst i 15 år. Äger en ridtravare, 23 år som jag haft i 15 år. Numer semi-pensionerad och agerar läromästare till min man. Hur högt i utbildningen vi kom är lite svävande. han kan iaf röra sig i skritt, trav, galopp och tölt. innan pensioneringen påbörjade vi piaff och han gjorde snygga Levader! dock blev det aldrig några flygande byten. men enkla. Sedan 2008 äger jag oxå en frieser född 2007, ett sto. tar det lugnt med henne. hon har fått mogna i lugn o ro :) Den stora utmamningen med henne har varit att få henne arbetsbar och motiverad. Hon sparkade och attackerade och var helt omöjlig när jag fick henne. Rider inte renodlat AR men håller mig mot den klassiska ridkonsten, vil att ridningen ska vara enkel och följsam. Rider för Perry Wood sedan 2005, började snosa på Ar 2003, då för Marcus Holst.

Lägesrapport
jag är gravid och får ta det lite lugnt tills bebben tittar ut vid midsommar. :) Jobbar friesern på Långa tyglar och för hand när jag orkar. Hon är inriden sedan sedan förra våren. Tricktränar båda hästarna för skojs skull. Efter midsommar är tanken att sätta igpng båda hästarna igen, framförallt unghästen.

Mål 2011
Friesern:
  • jobba vidare på långa tyglar med skolorna i skritt och trav
  • regelbundet rida henne i skog och mark i skritt och trav
  • hitta galoppen på longerningen och kanske även under sadel
  • påbörja skolorna under sadel
  • Träna för Carina B regelbundet
  • Perry Wood-clinic på hösten

ridtravaren:
  • bygga upp muskkler igen
  • stärka bakbenen (rehab)
  • ut i skogen o skrota och agera läromästare till unghästen och min man
  • befästa apport och spansk skritt

jag och min frieser på långa tyglar.
http://www.youtube.com/watch?v=iukrFUMo46k

ridtravaren förra vintern. (ursäkta stolsitsen:crazy:, dålig sadeln... )
DSC_3594web.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 517
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
425
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama