Presentation bukehund(ar) 2025!

Bulldoozer

Trådstartare
Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist!

Bild obligatoriskt!

Namn/smeknamn
Ras(ish)
Ålder
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse 😆
Bästa med just din bukehund!
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom 😀

Ja, typ det ni känner att ni vill dela med er av så att jag känner att jag får lite bättre pejl på forumets hundar 😜.

I egenskap av ts känner jag inte att jag behöver börja då jag postar så mycket ändå om mina pälsklingar. Dessutom ska jag sova och hoppas på att få läsa in mig på bukehundarna när jag vaknar ❤️.

IMG_8938.webp

Här är mina fyra kryllor 🥰 Av rasen pumi, ungersk vallhund.
Fr v Edda, 12 år. Pensionerad agilityhund, var som bäst 5:a på SM. Italienska Troll, 6 år, som egentligen har ett långt fancy namn. Uritaliensk i humör och temperament 🇮🇹 Tävlar agility klass 2. Häxa, 9 år, kvalad till sitt femte SM i år. Var med och vann lagfinal på Guldagility i somras 🏆
Och så lilla Heli då, 3 år. Vår egen uppfödning, go och glad. Tävlar klass 1 agility, och är dräktig med en stilig pumikille ❤️ Blir valpar i slutet av mars, om allt går väl 🥰

Namn/smeknamn; Törnbergets What’s Up, Tassa. Västkusträvens Cuccie, inget smeknamn egentligen
Ras(ish) Lhasa Apso och Schillerstövare
Ålder 1&7
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse 😆ska träna spår, schillerstövaren fd rävhund
Bästa med just din bukehund! Tassa, att hon är så aktiv och för det mesta glad. Cuccie att hon är så snäll och vill vara nära
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom : att Tassa är väldigt skällig när man är hemma, att hon blir så arg när man ska klippa klorna och kamma henne. Cuccie att hon blir totalt blockad när hon får spår av räv
IMG_3862.webp

Namn/smeknamn Knut, Knutta, Knubba, Kung Knut, King Canute, Canuuu mm
Ras(ish) Labrador
Ålder 2,5
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse 😆 Apport, dra matte med cykel, bada, gå fot, äta, springa
Bästa med just din bukehund! Han kan allt ♥️
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom Nej 😁

IMG_0372.webp

PXL_20241004_103330236.webp

Runa a.k.a. Runan, Runisen, Puppy, Puppan, Trollet, Svartalfen.
7-årig blandning mellan jaktlabbe och scandinavian hound.

Vi håller på med apportering, nosework och drag, men tävlar inte utan det är för kul/husbehov bara. Viktigaste arbetet enligt henne själv verkar dock vara att hålla golvet hemma rent. Sockar, papperslappar, pennor, handdukar... Allt som hamnar på golvet plockas upp och återlämnas till närmsta människa pronto! Hon är petigare än min mamma vad gäller städning.

Det bästa med henne är att hon är 100% pepp på ALLT. :banana: Spelar ingen roll var vi är eller vad vi gör, allt är superintressant och jätteroligt och hon ger järnet no matter what. Jag har aldrig haft en roligare hund att träna och göra saker med.

Det sämsta med henne är typ samma sak: att hon är 100% pepp på ALLT, hahaha! 😅 Stadga och avslappning har varit hennes svåraste gren och något vi fick jobba asmycket med när hon var yngre. Med tiden har hon blivit rätt chill och väldigt enkel att leva med, men hon kan fortfarande behöva en påminnelse att ta det lugnt i vissa situationer.

Namn: Bella
Raser: Pudel/chihuahua
Ålder: 10år
Arbete: Göra livet surt för matte och dyrka husse. Vi brukar säga att jag är hennes tjänare och husse är hennes gud
Bästa: Världens underbaraste hund åt husse. Rolig att träna med. Snackar massor
Sämsta: Var ska jag börja :crazy: Men hälsan är nog det allra sämsta och resten skyller jag på chihuahuan i henne 😅 Här kommer aldrig mer komma en chihuahua innanför dörren och definitivt inte från den släkten
IMG_2740.webp

Namn/smeknamn: Gnipahellirs BarkSven aka Leif,Leffe. Gnipahellirs Daga aka Siv, Sivan, Sivert.
Ras: västgötaspets
Ålder: Leffe 3,5 år. Siv 1år och 9mån
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: bådatränar viltspår och har provat lite nosework. Ska börja lite med specialsök och agility. Annars är långa skogspromenader ett stort intresse samt gräva. Leffe gillar att jaga katt och pinka överallt. Siv älskar att skälla på hästar och hitta på dumheter. Men tvångsgosa med matte är nog det bästa.
Det bästa med just din bukehund: dom matchar verkligen mej som person och dom är roliga att jobba med, utom när dom tappar intresse. Envisa på gott och ont.
Eventuella minus även om vi vet att den genomsnittliga bukehunden är guld rätt igenom: tyvärr har båda en hel del knäck i öronen och gillar att höra sig själva i bilen. Antar att dom tänker att dom gör som matte
20241022_110249.webp

Namn/smeknamn: Tate men kallas oftare Tazer och andra smeknamn är Taty och Tata(mupp) 😅

Ras: BC

Ålder: 3,5

Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: vallhund/gårdshund/draghund och mattes bästis ❤️

Bästa: Alltid redo med energi till 1000 och lite till.

Sämsta: Föredrar att barnen ignorerar henne till deras stora besvikelse 😅 och visst vilt/jaktintresse.
F8719F8E-C384-404D-8F5E-0F98890D5A76.webp

Namn  Rio
Ras Australisk kelpie
Ålder Född 2010-07
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse Gk elit spår, uppflyttad till dåvarande lkl 3, tränat sök, agility, nosework och lite vallning
Bästa med just din bukehund! Han har ett hjärta av guld och gör alltid sitt bästa, vilket ofta är rätt bra. Värdens bästa vän till min son
Eventuella minus Han är inte den skarpaste kniven i lådan, tycker att det är jobbigt att lösa problem själv

20240324_155324.webp

Namn  Sarek
Ras Australisk kelpie
Ålder Född 2011-01
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse Gk elit spår, uppflyttad till dåvarande lkl 3, ett par starter i agility, tränat sök och lite vallning
Bästa med just din bukehund! Snygg och jäkligt smart. Förstår liksom vad man säger. Kan sjunga precis som min förra hund.
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom Inte särskilt snäll, skäller alldeles för mycket (skällt sönder 3 antiskall). Tycker illa om att bli hanterad.
20250110_131322.webp

Kul att se att det trillat in lite presentationer! Några hade jag lite koll på och har sett en del av, andra mindre koll på :p .

Visa bifogad fil 163482
Här är mina fyra kryllor 🥰 Av rasen pumi, ungersk vallhund.
Fr v Edda, 12 år. Pensionerad agilityhund, var som bäst 5:a på SM. Italienska Troll, 6 år, som egentligen har ett långt fancy namn. Uritaliensk i humör och temperament 🇮🇹 Tävlar agility klass 2. Häxa, 9 år, kvalad till sitt femte SM i år. Var med och vann lagfinal på Guldagility i somras 🏆
Och så lilla Heli då, 3 år. Vår egen uppfödning, go och glad. Tävlar klass 1 agility, och är dräktig med en stilig pumikille ❤️ Blir valpar i slutet av mars, om allt går väl 🥰

Alltså så käcka.. Hade jag bara pallat pälsvård hade jag garanterat varit sugen på en pumi men jag Tycker liksom att dra borsten genom Tay nån gång är som att bestiga ett berg :wtf: . Att klippa vår lilla blandis var liksom astråkigt..

Tilda, whippet på 3,5 år. Kallas ofta för Tildan eller Tildis men också piplisa 😅
Hon är mest sällskapshund, men vi har gått en hel del kurser, bland annat nosework, spårkurser osv. Väldigt duktig med nosen och jag skulle gärna gå fler kurser med henne i det 🙂

Bästa med Tilda är att hon min ❤️ och art hon är väldigt busig/lekfull fortfarande! Och att hon alltid försöker hänga med i mina påhitt 😅

Sämsta är nog att hon är ganska reaktiv på sånt som låter mycket eller rör sig fort (släpvagnar, ungar, cyklar, andra hundar).
IMG_20250218_143158.webp

Namn/smeknamn
Tay, Tayson, Border Fjollien, Mr Fjolliefjoll, Kissekatten mm

Ras(ish)
Border collie

Ålder
4

Främst husses agilityhund i klass 3, hobbyvallar lite, har kört lite rally och lydnad och har som självpåtagen uppgift att patrullera trädgården och hälla fåglar borta :p

Nu är han främst husses och det bästa är väl att han och husse passar så bra ihop. Otroligt sjysst i agility träningen och gör alltid sitt bästa ❤️.

Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom 😀
Att han och Spock inte riktigt drar jämnt även om det förbättrats efter kastrering. Haft en del skärpa ihop med integritet som även det mildrats. Ser sockersöt och gullig ut så folk blir förvånade när jag säger att han är rätt skarp.

20250212_090209.webp

Nu ska vi till fårhagen så presenterar de andra senare 😀

Vida, Milo, Svea & Lillian (inklippt :D )
Malle, münster & gråhundar
3, 7, 5 & 1 år

Vida: certifierad barkborrehund, gdk lägreklass spår, tränas dock främst i personsök. Lite specialsök, gillar drag!
Milo: jakthund, älskar att springa och att dra. Tycker det är kul med specialsök.
Svea: jakthund, husses hund. Tycker att det mesta förutom att jaga är överskattat.
Lillian: blivande jakthund förhoppningsvis, introducerad i specialsök.

Det bästa är att de är speciella och egna individer alla fyra, de förgyller dagarna helt enkelt!

På minussidan... Vidan har ett stort viltintresse, Milo är tyvärr osäker, Svea gillar att springa långt när hon jagar och Lillian tar gärna till skallet lite för ofta.

Bifogade filer

• Bild 2025-03-08 kl. 16.53.webp
    Bild 2025-03-08 kl. 16.53.webp
    47,7 KB · Visningar: 37
Namn/smeknamn
Spock, Spockis, Spocken, Pockilock, Skrik och Panik, Älgen, Kalven mm :p

Ras(ish)
Border collie

Ålder
Fyller 3

Vallning, hunden som fått ta alla skarpa jobb som behövts göras ute hos syrrans får från att han var styrbar (ish).
Kör lite agility vid sidan om, vi planerar att starta rally och tränar en aning lydnad.

En klippa i fårhagen :heart och mattes ögonsten, genomsnäll och har väldigt mycket frihet trots dålig vardagslydnad. Drog ett tiotal rådjur framför nosen på honom häromdagen och han var helt överlycklig. Husse sa att rådjuren nästan sprang in i honom men han var nöjd med att stå och titta efter dem och vifta på svansen trots att han som vanligt var lös.

Hög förväntan inför jobb men som börjat tonas ner nu med mognad.

20250224_153226.webp

1000006676.webp

Namn: Vilsa

Ras: Golden retriever

Ålder: 8,5 år

Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: Tävlar rallylydnad, har ett cert kvar till championatet. Tävlar nosework, planerar för doftprov i klass 2 i vår. Har tävlat heelwork men tagit paus för att fokusera på rallyn.

Bästa med just din bukehund!: För mycket för att räkna upp!

Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom: Tyvärr skottberörd. Får inte full panik men kraftigt obehag.

Namn/smeknamn: Svante (brunvit) & Fridolf (svartvit). Svante kallas även för Spanielsson och Esset. Fridolf kallas för Fritte, Frittsson, Bitte eller Bittebulan.

Ras(ish): Engelsk springer spaniel

Ålder: Svante är 5 1/2 och Fridolf är 2

Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse: Svante är viltspårchampion och har börjat med specialsök som han verkar tycka är kul. Vi har tränat en hel del lydnad och personsök men han tycker inte det är superskoj. Fridolf och jag tränar viltspår, lydnad och rallylydnad.

Bästa med just din bukehund! Svante är den snällaste hund jag träffat, oerhört social och enkel i sin personlighet. En perfekt familjehund. Det bästa med Fridolf är att han tycker att allt jag föreslår är kul och alltid är pepp. De skäller väldigt sällan vilket är ett gigantiskt plus och de har inte ett uns av reaktivitet eller humör mot andra hundar, väldigt skönt.
IMG_3258.webp

Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom. Svante är lite väl egensinnig och ”motorsvag”. Han är superduktig när han är på humör, men han föredrar att sitta med min man på en uteservering framför att arbeta. Fridolf är inte förtjust i att vara ensam. Han kan nu vara hemma med Svante men han vill helst bara vara med mig.

Namn: Lystra, Lyssi, Lyss, Lissypyssy
Ras: Kooikerhondje
Ålder: 1,5 år
Eventuellt arbete/hobbies/träningsintresse 😆 FH spår, Specialsök, Nosework och Agility!
Bästa med just din bukehund! Är sockersöt en tillräckligt god anledning? ;) Bara en allmänt väldigt enkel hund med precis allt.
Eventuella minus även om vi vet att genomsnitts bukehunden är guld rätt igenom 😀 Allt som går att svälja är mat, stort fet minus på det! Har en hel del resursförsvar mot andra hundar framförallt, mycket stort ägande.
PXL_20250308_152002021.PORTRAIT.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka