Premiering?

lizzie

Trådstartare
Här kommer kanske en dum fråga... Kan någon redogöra skillnad mellan Ponnyutställning och Ponnypremiering?

Köpte ett shettissto förra året som jag ställt ut på en SSS utställning med 38 p och en gång i år på ponnyföreningens utställning med 40 p. Det var samma domare på båda utställningarna.

Shettisen är 2 år och förra ägaren tyckte det var jättekul och jag också förstås :D. Nu förväntar sig förra ägaren att jag snart ska vara med på en premiering med den lilla shettisen, ett sto. Och jag fattar inte alls vad som är skillnaden mellan premiering och utställning, eller om det ens är viktigt att vara med på en premiering. Är premiering något man gör mer än en gång?? När ska man göra den i sådant fall.

/Lizzie

Sv: Premiering?

Utställning är mer som en skönhetstävling och det är bara utseendet för dagen som bedöms.
Premiering handlar mer om avelsvärde och många säger att man ofta dömer lite hårdare än på en utställning.(?)

Utställningar får du vara med på hur många gånger du vill per år, medan premiering bara är en gång om året. Ofta vill man visa fram dem som treåringar på premiering för att få chans till avelsdiplom. ( minst 40 p)

Hon vill säkert att du ska visa henne på 3-årspremieringen.
Det gör man bara en gång, för att stambokföra stoet och ge henne en avelsvärdeklass. Mest åtråvärt är det sk Avelsdiplomet. Kan enbart tilldelas treåringa ston och kräver minst 40p. (osäker exakt på vad som gäller för shetland men överlag brukar det vara så). Men alla poäng ger en avelsvärdeklass som hänger med stoets meriter. Framförallt så får även ditt stos mamma avkommepoäng efter hur hennes avkommor har blivit, och det är genom sådana visningar dom tex kan skrapa ihop A eller Elit.
Alltså ligger det både i ditt och uppfödarens intresse att visa henne på sommarpremiering som treåring. Och det har alltså ingenting alls med uställning att göra. Dvs det är inte den snyggaste hästen som vinner, utan det är helt och hållet en individbedömning och du åker hem direkt när du är färdig. Generellt sett :idea:

Svar till båda!

Tack för svaren. Min ponny blir ju 3 nästa år, så då ska jag alltså hålla utkik efter sommarpremiering. Spelar det någon roll om det är SSS's egna eller kan det vara Örebro ponnyförening som håller den?

/Lizzie

Sommarpremieringar anordnas så vitt vad jag vet inte av enskilda avelsföreningar, utan av Svenska hästavelsförbundet, SH.
Deras lista på platser brukar komma ganska tidigt på året och anmälningstiden kan vara ganska kort i bland så håll utkik! I allafall här omkring gick anmälningstiden ut redan i början av maj iår.

Be gärna uppfödaren hjälpa dig att hålla utkik ang anmälan till premieringar, själv hade jag problem att hitta allt ibörjan när jag var ny, nu vet jag var jag ska leta

Blir nog så att jag får "terrorisera" förra ägaren om hur jag ska gå till väga. Uppfödaren har jag inte haft någon kontakt med tidigare. Utan det var föregående ägare som köpte ponnyn från uppfödaren.

/Lizzie

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 116
Senast: Bri
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 699
Senast: Blyger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V