Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jämföra varför och hur mycket får hundenVad är syftet med tråden?
Det vet jag och jag menade inte jämföra för att ändra i sin hunds dos utan mer som att se hur mycket får era hundar och varför.Fast problemet är att det inte går att jämföra.
För det första ger man olika doseringar beroende på sjukdom, sen är doseringen självklart viktanpassad men sist men inte minst är doseringen oerhört individuell! Det som fungerar för den ena hunden behöver inte fungera för den andra.
Så för att man någorlunda ska kunna jämföra kortison/prednisolon-doseringar måste hundarna vara diagnostiserade med samma sjukdom och väga lika mycket.
Tack för era svar! Så hoppas jag att flera svarar
1. polyartrit
2. nu 5 mg på morgonen, 5 på kvällen - varje dag (vi minskade från 20 mg via 17,5-15-12,5 och vi kommer att testa minska till 7,5 eller 5)
3. 10-12 kg
Min hund har magproblem och äter 5 mg varannan dag, 2,5 mg varannan dag. Ibland lite mera, om han mår sämre. Han väger 13 kg. Har märkt att han tappade päls på sidorna. Har ngn annan märkt ngn sådan biverkning? Går det tillbaka?
Din hund får en hög dos, vilket tyvärr kan vara nödvändigt vid autoimmuna tillstånd. Risken för biverkningar är dock påtaglig, i synnerhet vid långtidsbehandlingar med den dosen.
10 mg om dagen är inte en hög dos enligt de vet jag träffade och de som ordinerade det för henne. hon har inga biverkningar alls
10 mg om dagen är inte en hög dos enligt de vet jag träffade och de som ordinerade det för henne. hon har inga biverkningar alls
De symptom du beskriver beror sannolikt på kortisonet, hunden verkar ha drabbats av så iatrogen Cushing, dvs läkemedelsutlöst Cushing. Kan, om det vill sig illa, ge upphov till andra relaterade biverkningar.