prednisolon dosering till en hund

Sv: prednisolon dosering till en hund

Nej inte diabetes utan cushing. För höga kortisolvärden kan göra att binjurarna utsöndrar mer hormon än vanligt. Vid hög dosering av kortison kan alltså binjurarna börja producera mera av hormonerna och hunden drabbas av de symptom som en hund med cushing. Iatrogen betyder i detta fall läkemedelsutlöst.

Nej inte diabetes utan cushing. För höga kortisolvärden kan göra att binjurarna utsöndrar mer hormon än vanligt. Vid hög dosering av kortison kan alltså binjurarna börja producera mera av hormonerna och hunden drabbas av de symptom som en hund med cushing. Iatrogen betyder i detta fall läkemedelsutlöst.

Vad kan det ge mera för symptom? Kan det bli bättre?

Vad kan det ge mera för symptom? Kan det bli bättre?

Iatrogen Cushing (hyperadrenocorticism) ger egentligen samma symptom som "äkta" Cushing; ökad törst och ökad urinavgång, ökat bukomfång pga försvagning av bukmusklerna och omfördelning av fett, muskelförtvining, viktuppgång, infektionskänslighet, hårlöshet, , förstorad lever, mörkpigmentering av hud mm. Alla hundar får förstås inte alla symptom.

En läkemedelsorsakad Cushin blir bättre om man trappar ner behandlingen successivt. I vissa fall kan hunden ha fått symptom som är svåra att bli kvitt, t ex förkalkningar i huden (Calcinosis cutis).

Hör med behandlande veterinär. De hårlösa partierna kan även ha andra orsaker och behöver inte alls vara farligt!

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
742
Senast: cassina
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka