Prata med hästen?

Sv: Prata med hästen?

Får får man inte men det struntar jag i, om man inte pratar så högt att det hörs eller stör så är det väl lugnt tänker jag.
Min häst pratar jag alltid med, han blir mycket bättre då. Sitter och säger "braaaaa Wille" om och om igen :p

*knapplån*

Men egentligen, står det typ i TR att man inte får snacka med hästen under ett dressyrprogram?
Men jag har också "hört" att man inte "får" det, men hoppningen däremot - där snackar jag mkt med min ponny! Men inte så att jag skriker "hoppa" eller nåt dumt, utan jag försöker lugna honom med rösten och prooar istället för att ta för mkt i handen... han kan få lite bråttom ibland!

Hästen lyssnar ju inte på VAD du säger, utan röstläget.

Därför brukar jag "nynna" i samtalston under mina program utan att öppna munnen. Hästen hör ju mycket bättre än vad domaren gör, så jag har lyckats komma undan utan kommentarer hittills.:angel:

Min häst blir lätt lite spänd och ivrig, så jag småpratar tyst med henne under programmet och ger henne en lugnande klapp på halsen emellanåt. Har tävlat på MSV-nivå och hittills har ingen kommenterat det, snarare tvärtom.

Man kan om bara domaren inte hör. Om hästen är nervös så brukar jag klia den på manken, och man kan "hoa" med knappt öppen mun så domaren inte ser att man pratar ;) . Även att klappa på halsen, helst i ett hörn så inte domaren märker för mycket.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur