Prata med hästen?

Sv: Prata med hästen?

Ojj då :eek: Pållen jag ska tävla med [dressyr] har rätt mkt nerver, så det lär bli rätt skuttigt ifall man inte får prata.

Dropi skrev:
Får man småprata med hästen, berömma, osv. under tävling? :confused:

har haft en liten ovana att smacka när jag ridit dressyrtävlig... o de ha stått i kritiken... men jag har börjat göra så att när han stressar upp sig (inte så ofta dock, ganska lat :angel: ) så kliar jag honom på manken lite... brukar funka...

när jag var liten och red min första dressyrtävling glömmde jag bort mig och smackade 1 gång under programmet. Jag fick 2 minus poäng :devil:

När jag var ung så var det en gång som det inte gick så bra:D

Domaren hörde vad jag sa o skrev i protokollet
:-Svär ej åt hästen!:angel:

Har efter det tydligen lagt mig till med ett fult smil o i det stela kan man utrycka mkt.;)

Jag småpratar också med mi nhäst ibland...men jag håller det på en nivå så att ingen mer än jag och hästen hör..:)
Fast i hoppning hör man ju många som gör det.... vissa ryter ju till och med till om de typ känner att hästen tvekar elelr nått... Det låter så fult:o

va fasen
jag som snackar jämt med min kuse :love: :love:
eller ja i övrigt oxå :crazy:
hmm får lära mig att hålla tyst

Nej det får du inte - inte så det är uppenbart och stör, men är du lågmäld så kan du nog komma undan med en del. SMACKNING däremot är ju dödstraff på - det är en framåt drivande hjälp och inte tillåten bland de övriga hjälperna, precis som spö inte är det.

jag tycker man får avväga. rider man en häst som inte har rutin, blir spänd osv - men svarar bra på lågmäld röst emellanåt -ja då får man lixom välja. att domaren ev kommenterar det, men att ritten blir bättre för att hästen blir lugnad. jag tycker det kan vara värt det ofta, men som sagt det är ju diskretion som gäller.

ja babblar hela tiden fast fruktansvärt tyst..

Jag småsmackar ibland, dock långt borta och väldigt tyst så att inte domaren hör ;) Fast det är jättebra när domaren sitter i en bil för då hör de inte när man smackar :rofl:

Ang. hoppningen tkr jag att det är hemskt, har hört "Hoppa för f*n" (och annat..) och en ryttare skrek "HOPPA!!!!" före varje hinder :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

haha det där HOPPA ropandet framför varje hinder har jag också hört :rofl:

Dropi skrev:
Ojj då :eek: Pållen jag ska tävla med [dressyr] har rätt mkt nerver, så det lär bli rätt skuttigt ifall man inte får prata.

Om ni inte har så stor tävlingsrutin så hade jag tagit dom minuspoängen i början för att göra det till en positiv upplevelse för hästen. Kanske du får något minus för en klapp på halsen när du ställt upp, men det hade jag lätt offrat, om det gör att hästen känner sig bättre till mods.

nej man får ju inte det, dock har jag alltid berömt unghästarna på tävling. även om man inte får. det viktigaste är att hästen vet att den gör ngt bra när den är orutinerad. då tar jag hellre dom minuspoäng man kan få första gångerna.

Jag fick minuspoäng under en dressyrtävling förra året - "smacka inte" stod det - poängen var att hästen slog ihop skorna i mellantraven just där hon påstod att jag skulle ha smackat.. Sura avdrag eftersom jag aldrig smackar när jga rider dressyr, varken på träning eller tävling.
Däremot pratar jag ofta med hästen under programmet, men bara på kortsidan vid A, och aldrig högt.. ;)

:angel: jag är en sån som säger "hoppa" framför varje hinder offtast men de e mer för att försökra mig själv om att han hoppar.. skumt ja vet å så är de offta "sväääääng rassmus"

Jag brukar "humma" lite åt min 4-åring när hon är duktig eller behöver lugnas ner på tävling. Rör inte på munnen så det är ingen ser och ingen som hör ;)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka