Prata med hästen?

H

hallon

Hoppas att frågan inte är alltför skrattretande.. Får man prata med hästen på en tävling?
När jag red för tränare sa han alltid till oss att prta med hästarna, men får man det?? Hittade det ingenstans i regelboken... :smirk:

Sv: Prata med hästen?

Får och får.. Gör du det så domaren inte hör så är det ingen som reagerar. Vet inte hur det egentligen är men jag har hört att det inte uppskattas om det är högt o tydligt.

Jag pratar mycket med min häst när jag rider, berömmer och säger till om han gör nåt fel. Även på framridningen inför tävling gör jag det. Sen när jag ska in på banan försöker jag vara tyst, möjligen något pussljud när vi ska galoppera.
Han får klapp och berömm efter klassen istället.
Har också hört att det inte uppskattas så himla mycket om man sitter och pratar med hästen en hel klass..men någon liten då inte så höggljudd kommentar kan man väl göra..

jag har hört att det är okey inom hoppning,men inte inom dressyr.
men jag vet inte!

Jag babblar! I helgen klappade jag till och med mitt i reiningmönstert fast man inte får men det lyckades domaren missa eller så brydde hon sig inte eftersom det bara var d-nivå. Ibland ska man ha lite tur!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 247
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama