Praktikplats - ger det arbete?

sassiball

Trådstartare
Jag har träffat min handläggare på Arbetsförmedlingen idag. Hon tyckte att jag skulle försöka få en praktikplats för att utöka mina kunskaper och kanske få referenser.

Jag funderar på hur en arbetsgivare/rekryterare ser på en person som haft praktikplats.
Nu är jag arbetslös men vikarierar under tiden på skolor och förskolor i kommunen så jag "gör ju något" under tiden jag söker arbete.

Har du några referenser sen innan? Om inte så tror jag absolut att en praktikplats kan hjälpa! Det är så viktigt numera med bra referenser att man sällan kommer in på arbetsmarknaden utan.

Jag tror absolut att det är bra eftersom du skaffar erfarenheter på det viset. En praktikplats kan också leda till gynnsamma kontakter.

Själv började jag med arbetsträning efter långvarig sjukdom. Jag fick så småningom jobb där.

Jag arbetar i butik och det är absolut en fördel om du praktiserat innan för att få anställning.
Har en plaktikant som kom till oss i januari, och när vi skulle rektyrera sommarvikarier så erbjöd vi henne en plats direkt då hon var så duktig!
Sen om det dyker upp ngn fast tjänst så brukar vi alltid kika på de vi redan vi har i huset innan vi annonserar mer officiellt :)

Jag har haft praktik.
Franförallt var det en bra erfarenhet då jag provade ett yrke jag var nyfiken på.
Så mitt tips är att välja en arbetsplats som ger dig en erfarenhet du vill ha samt en arbetsgivare som också inte bara låter dig koka kaffe utan att du får vara med och göra mer kvalificerade saker.
Så funderar på yrke/ bransch du vill veta mer om.

Jag funderar själv på var jag ska leta någonstans. Skulle gärna vilja på Länsstyrelsen men vill vänta lite och se hur det går med den jobbansökan jag skickat in nyligen. Jag vill ju hellre ha ett arbete- om jag kan få ett. Blir det inget napp så tänker jag ansöka om praktik.

Annars inom kommunen, kanske Socialtjänsten. Absolut även inom skolväsendet men jag vet inte om det kan leda till anställning då jag saknar pedagogisk utbildning så kanske är det en återvändsgränd.

Ja.
Jag har anställt ett antal efter att ha haft dem på praktikplats. Det är ju viktigt att det fungerar med övrig personal och det får man ett rätt bra hum om efter några månader.

Jag funderar själv på var jag ska leta någonstans. Skulle gärna vilja på Länsstyrelsen men vill vänta lite och se hur det går med den jobbansökan jag skickat in nyligen. Jag vill ju hellre ha ett arbete- om jag kan få ett. Blir det inget napp så tänker jag ansöka om praktik.
Är jättesvårt att få praktik hos länsstyrelsen om man inte har (kontakter,) något att locka med som de behöver/inte kan motstå eller att vara ute i oändligt god tid (troligen omöjligt att få praktik alls utan körkort). Jag gav upp efter flera försök :p Bättre skicka in praktikansökningar så fort som möjligt och hoppas på det bästa. De projektanställer större delen av sin arbetskraft verkar det som, har två kompisar från min utbildning som båda jobbar på länsstyrelsen men de blir bara anställda ~7-8månader i taget, sen får de söka om tjänsten igen om de vill ha kvar jobbet nästa säsong.

Är jättesvårt att få praktik hos länsstyrelsen om man inte har (kontakter,) något att locka med som de behöver/inte kan motstå eller att vara ute i oändligt god tid (troligen omöjligt att få praktik alls utan körkort). Jag gav upp efter flera försök :p Bättre skicka in praktikansökningar så fort som möjligt och hoppas på det bästa. De projektanställer större delen av sin arbetskraft verkar det som, har två kompisar från min utbildning som båda jobbar på länsstyrelsen men de blir bara anställda ~7-8månader i taget, sen får de söka om tjänsten igen om de vill ha kvar jobbet nästa säsong.
Av din och TS profiler att döma bor ni i olika län. Länsstyrelserna är fristående myndigheter så det kan skilja mycket mellan länen. Förmodligen även inom länsstyrelserna beroende på vilken del av verksamheten det gäller. Jag jobbar ganska mycket med länsstyrelserna och inom den delen av verksamheten jag möter är projektanställningar ovanliga.

Jag hade praktik via arbetsförmedlingen (4 veckor) och den referensen hade jag med mig när jag sökte jobb och arbetsgivaren verkade uppskatta referensen. Jag hade ingen annan referens då jag inte haft nåt riktigt jobb innan. Jag tror att det kan vara bra speciellt om det är i samma bransch som den du vill jobba i. Men även annars. Arbetsgivare vill veta att man kan jobba och ta i och inte bara slappar. Oavsett var man jobbat.

Praktik är ett fantastiskt sätt att få in en fot i en bransch man kanske har svårt att komma in i annars. Dessutom ger det referenser, och det kan absolut ses som positivt att man har bred erfarenhet från många olika uppgifter.

Jag hade praktik via arbetsförmedlingen (4 veckor) och den referensen hade jag med mig när jag sökte jobb och arbetsgivaren verkade uppskatta referensen. Jag hade ingen annan referens då jag inte haft nåt riktigt jobb innan. Jag tror att det kan vara bra speciellt om det är i samma bransch som den du vill jobba i. Men även annars. Arbetsgivare vill veta att man kan jobba och ta i och inte bara slappar. Oavsett var man jobbat.
Just jobba och ta i är jag i det närmaste expert på om jag får säga det själv ;) och det instämmer även mina arbetsgivare med. Nu behöver jag en annan typ av referenser, att jag kan "mer" än just det.

Det låter ju mindre bra. Men just inom det området jag sökt arbete (djurskydd) vill jag ju även i så fall praktisera. Så jag tänker att det kanske verkar märkligt att först skicka in en ansökan om arbete och sen ringa samma avdelning och fråga om praktik? eller är det nu jag bör agera?

Det jag funderar på är om det är svårare att få praktik inom offentlig verksamhet jämfört med privata företag? Jag tänker att företagaren slipper betala min lön vilket ju säkert kan locka, men är det något man bryr sig nämnvärt om inom offentlig verksamhet?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
734
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka