Praktikant utan företag?

J

Jenny_K

Hej!
Jag håller på att starta upp min hästverksamhet. Måste dock få ihop ett grundkapital innan jag offeciellt kan starta upp företaget. Kan jag ändå få hjälp av en betald praktikant på ngt sätt? eller på annat sätt få hjälp med arbetskraft? Tacksam för svar Jenny

Sv: Praktikant utan företag?

Hör med arbetsförmedlingen eller nyföretagarcentrum. De brukar kunna hjälpa en att lösa sådana problem. De är ofta jättebra att ha som resurs när man startar verksamheter av olika slag. Lycka till!

Waccardi skrev:
Hör med arbetsförmedlingen eller nyföretagarcentrum. De brukar kunna hjälpa en att lösa sådana problem. De är ofta jättebra att ha som resurs när man startar verksamheter av olika slag. Lycka till!

Nyföretagarcentrum är jättebra, AF kan du strunta i om du inte ska söka starta-eget-bidrag, vill säga. Men då måste du också kunna visa att du kan klara dig på ditt företag redan första året. Jag talar av erfarenhet eftersom jag försökt! Nyföretagarcentrum däremot kan du faktiskt ha stor nytta av eftersom de är oberoende och faktiskt är positiva till att folk startar företag ;) .

För att jag handlar med hästar och då måste man mju ha pengar för att kunna köpa ngr. Tar just nu det på mig som privatperson.

Tack alla andra för era svar!!

Praktikant är inget man ska ha istället för en anställd.En praktikant ska vara med dig å lära sig det du gör.
Om praktikanten får egna uppgifter i företaget så räknas det som att du behöver en anställd för att utföra de uppgifterna.
Som privatperson får man inte ha praktikanter.
Endast om man har ngn form av företag.Praktikanten får inte heller vara ngn som du känner, är bekant med eller släkt till dig.

Mvh

Glömde skriva att om du startar enskild firma så behöver du inget speciellt kapital.Om du startar Handelsbolag måste ni vara 2 stycken i företaget å om du ska starta AB, aktiebolag så måste man ha ett kapital av 100 000kr(dom kan även ha ändrat detta till det dubbla, 200 000kr)
Förutsatt att din marknadsplan blivit godkänd så får du starta eget bidrag 6 månader, detta beräknas på den a kassa du skulle fått istället.

chrysler skrev:
Praktikant är inget man ska ha istället för en anställd.En praktikant ska vara med dig å lära sig det du gör.
Om praktikanten får egna uppgifter i företaget så räknas det som att du behöver en anställd för att utföra de uppgifterna.
Som privatperson får man inte ha praktikanter.
Endast om man har ngn form av företag.Praktikanten får inte heller vara ngn som du känner, är bekant med eller släkt till dig.

Mvh

Det här stämmer inte alls! Jag hade en hästskötarpraktikant här på gården i nästan ett år. Det var en kille som jag känner som behövde arbetsträna 4 timmar varje vardag för att få litet fasta rutiner och så.

Det hela gick genom socialkontoret här i kommunen. Jag betalade inget och handledde killen. Funkade bra eftersom jag själv har ett halvtidsjobb. Socialen fick enför dom mycket billig praktik/aktivering till personen och jag fick litet sällskap på gården och hjälp i stallet och med djuren. Jag fyllde i närvarolistor och lämnade in en gång i månaden.

Killen mockade, ryktade, följde med och inspekterade staket på betet, hjälpe till att bära säckar, hämta foder, lasta hö ja diverse saker som händer i ett stall. Han gillar ju djur så för honom var det en intressant aktivering.

Han var olycksfallsförsäkrad genom socialkontoret på något vis.

/KT

Senast ändrad:

Hej!
Det är ju skillnad på arbetsträning och praktik!
Sen så hade du ju en via socialförvaltningen och jag kan tänka mig att det är helt andra kriterier för det än en normal praktikant via arbetsförmedling/FK.

Målet med en arbetspraktik eller arbetsträning är att få ett arbete, antingen på vanligt vis eller med hjälp av lönebidrag.

Praktikanter ska inte vara inte gratis arbetskraft för en företagare, ska inte ha eget ansvar eller egna arbetsuppgifter att sköta helt ensam!
Man ska som praktikant vara utöver befintlig personal!

Tack för svaren!
Det är inte meningen att praktikanten ska gå ensam i stallet utan vara med mig hela tiden. Jag rider mkt problemhästar och unghästar och då är det skönt att någon finns i närhetan om man skulle skada sig osv. Dessutom, om jag ska få detta att gå ihop som jag tänkt så måste jag jobba med mycket träningar osv för att få kapital att fylla alla stallplatser med saluhästar som jag själv äger (så är det inte nu) och då vore det skönt om man kunde ha ett par extra händer så det gick ngt fortare i stallet så man har lite fritid innan lektionerna börjar. När jag väl fått ihop pengar så det räcker så kommer jag inte behöva ha så mkt privatelever som jag har nu och då kommer jag klara stallet själv (vilket jag egentligen gör nu med men det tar på mig med ca 70 tim arbetsvecka ständigt)
MVH Jenny

Som sagt, för att starta enskild firma behöver du ju inget eget kapital (men du kanske ska ha HB el AB?). Det är ju bättre ju förr du startar företaget, du får t ex göra avdrag mot inkomst av tjänst för dina förluster de första fem åren.

Jenny_K skrev:
Dessutom, om jag ska få detta att gå ihop som jag tänkt så måste jag jobba med mycket träningar osv för att få kapital att fylla alla stallplatser med saluhästar som jag själv äger (så är det inte nu) och då vore det skönt om man kunde ha ett par extra händer så det gick ngt fortare i stallet så man har lite fritid innan lektionerna börjar. När jag väl fått ihop pengar så det räcker så kommer jag inte behöva ha så mkt privatelever som jag har nu och då kommer jag klara stallet själv (vilket jag egentligen gör nu med men det tar på mig med ca 70 tim arbetsvecka ständigt)
MVH Jenny

Men då är det ju en anställd du behöver!
Om du inte klarar av, vill eller orkar att göra det ensam så är det ju faktiskt så att du måste anställa en människa.. som ska ha lön av dig och inte betalas med skattebetalarnas pengar.

Att du skulle få ha en praktikant som hjälper dig att starta upp en verksamhet för att sedan låta denne gå när du byggt upp det så du klarar det ensam tror jag absolut är helt kört!

Jag hoppas innerligen det i alla fall, för det är att utnyttja folk!

Behöver du som företagare hjälp att klara av ditt företag så är det en anställd du ska ha och inte en praktikant!

Det kan gå bra med anhörig praktikant ifall det föreligger speciella omständigheter, tex att praktikanten är en person som behöver komma ut i arbetslivet igen efter sjukskrivning för nedsatt arbetsförmåga etc.
Detta ses som en form av arbetsrehabilitering.Men i de flesta fall så godkänns inte detta av arbetsförmedlingen(inte ens om man har diagnos på det) då de är mkt hårda med sånt här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama