Potatisprotein

Molin

Trådstartare
Hej!

Jag och en kompis tänkte köpa potatisprotein istället för att mata på med massa kraft.

Vi båda ger i dagsläget både lusern 2kg samt proteinpellets 0.6kg, vi har lågt protein i höet tyvärr (11).
Och det blir en hel del som sagt, lusernet gör inget det är grovfoder men vi tänkte försöka komma undan kraften.

Kan potatisproteinet vara något bra och byta ut med?

Vi har ett ställe som säljer det här och på den står det,
Energi 13,1 Mj
Lysin 60,4
SMRP 68,5%

Sen att man får ge 50g per 100kg häst per dag.

Till min fråga nu, hur räknar jag om % ??
Jag vill såklart lägga in detta i foderstaten och räkna om för och se vad som skall ges av allt.

Super tacksamt för svar :)

procent är hundradelar, precis som man lärde sig i skolan.

Smrp är alltså 68,5% av produkten.

68,5% av 1 kg ger 685g protein.

Hej!

Jag och en kompis tänkte köpa potatisprotein istället för att mata på med massa kraft.

Vi båda ger i dagsläget både lusern 2kg samt proteinpellets 0.6kg, vi har lågt protein i höet tyvärr (11).
Och det blir en hel del som sagt, lusernet gör inget det är grovfoder men vi tänkte försöka komma undan kraften.

Energi 13,1 Mj
Lysin 60,4
SMRP 68,5%

Jag vill såklart lägga in detta i foderstaten och räkna om för och se vad som skall ges av allt.

Det går 1000 g på ett kg. 68,5% av det är 685 g SRP per kg. Om din häst väger 500 kg kan du alltså ge 5x50g per dag = 250 g per dag. Det blir ca 171g SRP per dag. Hur stort behov har hästen?

Det går 1000 g på ett kg. 68,5% av det är 685 g SRP per kg. Om din häst väger 500 kg kan du alltså ge 5x50g per dag = 250 g per dag. Det blir ca 171g SRP per dag. Hur stort behov har hästen?

Tusen tack för din hjälp, räknade på det där viset nyss men det kändes så mycket i gram :o så fick lov och kolla.

Minns inte behovet nu, men hon väger ca 450kg, lite mer nu kanske. Hon är nämligen dräktig så därför vill jag såklart se till så hon får i sig allt som behövs.
Det som foderstaten säger nu (som jag skrev ovan) det orkar hon inte riktigt med alltid så det är väl därför jag vill kolla efter annat alternativ.

Men SMRP på höet är 11, vilket är ingenting som sagt. Räknat på att hon får i sig ca 15kg/dag av höet iaf.

Ska ta fram foderstaten och kika nu =D

Tusen tack för din hjälp, räknade på det där viset nyss men det kändes så mycket i gram :o så fick lov och kolla.

Minns inte behovet nu, men hon väger ca 450kg, lite mer nu kanske. Hon är nämligen dräktig så därför vill jag såklart se till så hon får i sig allt som behövs.
Det som foderstaten säger nu (som jag skrev ovan) det orkar hon inte riktigt med alltid så det är väl därför jag vill kolla efter annat alternativ.

Men SMRP på höet är 11, vilket är ingenting som sagt. Räknat på att hon får i sig ca 15kg/dag av höet iaf.

Ska ta fram foderstaten och kika nu =D
För ett dräktigt sto skulle jag definitivt se över möjligheten att byta till ett bättre hö. Det kommer gå åt massor med proteintillskott och lusern, bättre att fylla behovet med ett grovfoder.

Hej!

Energi 13,1 Mj
Lysin 60,4
SMRP 68,5%

Lånar lite tråd.
Om jag köper typ Krafft Muscle Up så har den ju Smältbart råprotein: 340g/1000g blir de alltså motsvarande 34%? Den är ju schvajnit dyr. Då skulle det alltså vara bättre ekonomi att köpa rent potatisprotein då den har typ dubbla mängden SMRP per kg?

Lånar lite tråd.
Om jag köper typ Krafft Muscle Up så har den ju Smältbart råprotein: 340g/1000g blir de alltså motsvarande 34%? Den är ju schvajnit dyr. Då skulle det alltså vara bättre ekonomi att köpa rent potatisprotein då den har typ dubbla mängden SMRP per kg?
Ja, det stämmer ang procenten. Jag har räknat en del på kr/g SRP. Faktum är att de flesta pelletterade proteinfodermedel hamnar på ungefär samma pris per g SRP. Däremot blir oftast rena fodermedel som potatisprotein eller för den delen soja (som jag avråder från av många andra skäl) lite billigare.

Men det är viktigt att väga in risken med att ge protein i den här formen.

Förutom att mage och tarm kan ta skada, finns ju dessutom Baron Gruff-sjukan att ta hänsyn till.

Jag hade absolut inte snålat utan bytt grovfoder

Ja, det stämmer ang procenten. Jag har räknat en del på kr/g SRP. Faktum är att de flesta pelletterade proteinfodermedel hamnar på ungefär samma pris per g SRP. Däremot blir oftast rena fodermedel som potatisprotein eller för den delen soja (som jag avråder från av många andra skäl) lite billigare.

Varför avråder du om att ge potatis protein?
Själv fick jag det tipset nu om att ge..

Kan väl börja med och säga att hade vi kunnat byta grovfoder så hade vi gjort det för länge sen MEN ibland går det helt enkelt inte för tyvärr har jag ingen egen gård tex utan vi står inhyrda på en lösdrift och detta är det som serveras.

Skit dåligt jag vet, men nu vill vi såklart göra det bästa av situationen och efter att ha läst att det tydligen inte är bra och ge potatis protein så undrar jag varför?

Vi blev rekommenderade detta eller soja och ge istället för proteinpellets, lusernet räcker inte upp.

Jag hoppas på att kunna ev ställa min åt sidan dom 2-3 sista månaderna innan fölning och då kunna köpa eget och bättre hö men fram tills då jag kan göra det så lär jag hitta ett sätt helt enkelt.

Men det är viktigt att väga in risken med att ge protein i den här formen.

Förutom att mage och tarm kan ta skada, finns ju dessutom Baron Gruff-sjukan att ta hänsyn till.

Jag hade absolut inte snålat utan bytt grovfoder

Som jag skrev nyss, ibland har man inte möjligheten till detta!
Jag vill bara hitta ett så bra sätt som möjligt och få i den mängd protein som hon behöver, är varken soja lr potatis proteinet bra och ge alltså?

Suck, hade aldrig tänkt på detta fören nu när vi blev tipsade om det.

För att återgå till potatis proteinet, har nu provat en foderstat på min tjej

Det skulle innebära 15kg hö
2kg lusern
200g potatis protein
och mineraler

Är detta dumt och ge alltså?

Hon väger 450kg, eller det var sist vi kollade på ett ungefär nu har fölis vuxit lite mer i magen sen dess.

Varför avråder du om att ge potatis protein?
Själv fick jag det tipset nu om att ge..
Det är soja jag avråder ifrån.
Däremot tycker jag inte att det är förståndigt att fodra ett dräktigt sto med ett så proteinfattigt hö. Proteinbehovet kommer öka kraftigt sista månaderna av dräktigheten och du kommer behöva ge henne alldeles för stora mängder koncentrerat protein. Kan du få henne att äta 200 g potatisprotein? Har du räknat på hur du ska trappa upp proteinet i foderstaten mot fölning och digivning?

Det är soja jag avråder ifrån.
Däremot tycker jag inte att det är förståndigt att fodra ett dräktigt sto med ett så proteinfattigt hö. Proteinbehovet kommer öka kraftigt sista månaderna av dräktigheten och du kommer behöva ge henne alldeles för stora mängder koncentrerat protein. Kan du få henne att äta 200 g potatisprotein? Har du räknat på hur du ska trappa upp proteinet i foderstaten mot fölning och digivning?

Okej!

Som jag sa, jag har försökt.
Jag flyttade från en lösdrift dels för att höet var dåligt där men så visade sig att på nya stället var lite sämre än där och nu är jag fast här.

Jag har försökt göra det bästa av situationen, jag är inte dum och detta har jag inte räknat med.
Det är dåliga värdern runt omkring här på både hö och hösilage och man ska vara glad om man hittar något med värde över 40 i proteinet (givetvis bättre än det vi har nu).

Som jag sa, jag får ställa henne själv sista perioden och då kan jag fodra med eget hö bäst jag vill men i flocken hon går nu så nej tyvärr.
Jag fattar givetvis att det är svårt och fodra upp på ett BRA sätt till ett dräktigt sto med detta hövärde, jag är inte dum.

Jag har försökt som sagt!

Nåja får se hur det blir nu då, tack alla som hjälpt till!

Det krävs försiktighet med proteinkoncentrat.

Det förstår jag och visst blir jag orolig när jag läser allt detta för jag vill inte göra skada, jag vill helt enkelt försöka rädda situationen på bästa sätt tills jag får ta hem eget hö, det bästa jag hittat här omkring är på 54 i proteinet.

Men tills jag får hem det så måste jag såklart fodra henne med något.

Nu räknade jag på foderstat och den visade detta med bra värden, inte för mycket lr för lite, är det dumt och ge det iaf?
Ska jag fortsätta med det jag gett istället?

Och en sak jag glömde svara på 200g PP, jag vet inte om jag får i henne det, har ju inte provat det ännu. Ville ha råd innan man ev köper hem något sådant.

@Molin det blir inte alltid som man tänkt sig, jag har suttit i liknande sits, som tur var hade de bra mat på stället hon flyttade till för att föla. "året" innan så öste jag på med complett lusern (160smrp).
Det är märkligt att folk inte har någon förståelse, fattar ni inte att alla inte FÅR köpa eget när de är inackorderade??

@Molin det blir inte alltid som man tänkt sig, jag har suttit i liknande sits, som tur var hade de bra mat på stället hon flyttade till för att föla. "året" innan så öste jag på med complett lusern (160smrp).
Det är märkligt att folk inte har någon förståelse, fattar ni inte att alla inte FÅR köpa eget när de är inackorderade??

Nej det blir inte alltid det och det har varit riktigt dåligt år för höskörden här omkring iaf.
Men ska försöka lösa den biten :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: sommarvind
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 208
G
Foder & Strö Kan det verkligen vara rimligt? Enskilda foderstater får inte diskuteras här, så jag försöker hålla det lite allmänt. Jag fick hem...
2
Svar
24
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka