Potatisprotein - tillgång och pris

Nominous

Trådstartare
Sitter och försöker få tag på potatisprotein men blir ju lite halvless.

Har fodrat soja till hästen bra länge då han behöver ca 200g smrp i tillägg då han äter 50/50 hö/halm.

Vart får ni tag på erat potatisprotein? Har pratat med Granngården och de vet inte ens vad det är för nåt. Om jag fick tag i ett namn på leverantör så skulle de se om det gick att ta hem. När de ringde lantmännen så var deras minsta beställning på 3 ton :angel: Känns inte aktuellt...

Har hittat en affär som kan ta hem från Kvarnby foder. Men han blev helt paff på priset. 900kr för en 25kg säck. Är det vad ni betalar? Har ingen aning om vad det kostar. Skulle behöva ge ca 350g per dag och då räcker en säck två månader.

Vad köper ni av för foderleverantör och vad betalar ni för det? :)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

900:- för en säck? Det var mycket påslag. Sist jag betsällde betalade jag någonstans mellan 14 och 15 :-/kg + moms för det. Priset för en säck blir då under 500:-. Jag handlade detta för några veckor sedan från samma leverantör.
Var det någon som sålde Kvarnbyfoder normalt eller någon som kunde ta hem det men egentligen inte tillhör deras "organisation"?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

:eek: alltså... De säljer kvarnby normalt. Och dessa är mycket billigare än alla andra foderhandlare i min stad. De är alltid jättebilliga. Så jag har svårt att tro att de skulle lägga på nästan dubbelt så mycket.. :confused: De sa 35 kr/kg ca..

Då är det ju sjukt. Tyckte det lät dyrt!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Du kan ju ringa Kvarnby och fråga vad det kostar om man köper det där hos dem.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Skumt jag, får tom mitt hemkört för det priset. Jag har köpt från en av deras säljare och inte i butik.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag kontaktade Kvarnbyfoder och fick det levererat från dom upp till Luleå, finns inga återförsäljare ens i närheten här. Tror jag betalade 600:-/säck inkl. frakt.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Det ska ju inte vara billigare att de skickar det till mig än att handla i butik. Verkar väldigt konstigt!! Måste ta och prata med butiken igen och se om de verkligen fått/gett rätt uppgifter..
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Skumt jag, får tom mitt hemkört för det priset. Jag har köpt från en av deras säljare och inte i butik.

Ja det verkar väldigt skumt!! Vi har tyvärr inga säljare här. Bor i norrländska urskogarna :devil:

Du kan ju ringa Kvarnby och fråga vad det kostar om man köper det där hos dem.

Har skickat ett mail. Blir intressant å se vad de svarar :)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jodå enligt deras hemsida finns det säljare även i norrlänska urskogarna
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

De norrländska urskogarna är rätt stora ;) Jag har närmsta återförsäljare 35-40 mil bort - enkel väg. Det blir på tok för dyrt för att prova om det är nåt för mina hästar... Då åker jag faktiskt hellre en extra sväng för att köpa mer soja/lusern/krafft muskel på Granngården som bara ligger 5-6 mil bort :)
 
Senast ändrad:
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag har letat potatisprotein i flera dagar och har lyckats få tag på ett företag som ska beställa hem en säck åt mig.
Får åka 7 mil för att hämta, men vad gör man inte när man har en fånghäst med föl vid sidan...

Kvarnby sa att det kostar ungefär 15-16 kr kg.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

De norrländska urskogarna är rätt stora ;) Jag har närmsta återförsäljare 35-40 mil bort - enkel väg. Det blir på tok för dyrt för att prova om det är nåt för mina hästar... Då åker jag faktiskt hellre en extra sväng för att köpa mer soja/lusern/krafft muskel på Granngården som bara ligger 5-6 mil bort :)

Du ska kontakta en säljare (Kvarnbyfoder) om du är intresserad, inte en återförsäljare för ditt område, de har koll på sina direktleveranskunder och har du tur kan det finnas en kund (tex ko, gris eller fårbonde) i din närhet som du kan få en samleverans med (du får då hämta dina säckar hos den kunden)!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

*KL*

Jag köper av ett lokalt foderföretag som är ÅF för Kvarnby (inkl många fler märke).

Inte köpt på ett tag, men förra året gav jag 533 kr för en 25 kgs säck, dvs drygt 21 kr/kg.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Hej, nu lånar jag din tråd och passar på att fråga:
Vad är potatisprotein? Vad är det för näringsvärden i?
Vad är det för konsistens - pulver / pellets? Gillar hästarna detta?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Det är pulver, tänk potatismjöl.

Mitt har värdena, per kg foder:

13,1 MJ
685 gr SRP
0,4 gr Ca
2,1 gr P
0,3 gr Mg
60,4 gr Lysin

Nä, det är inte speciellt gott ;)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Det är pulver, tänk potatismjöl.

Mitt har värdena, per kg foder:

13,1 MJ
685 gr SRP
0,4 gr Ca
2,1 gr P
0,3 gr Mg
60,4 gr Lysin

Nä, det är inte speciellt gott ;)

Svarar fler!

Jag blandar med Vitafor Derby (blötlägger tillsammans) och hästarna äter utan problem!

Vet även de som får hästarna att äta/dricka potatisproteinsoppa (endast vatten till, ingen annan smaksättning).

Priserna mellan återförsäljare kan variera en del beroende på fraktpriserna och hur mycket ÅF vill tjäna!

Potatisprotein är det som blir kvar när stärkelsen utvunnits från potatisen!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Tror jag betalde ca 500/säck hemkört. Men då måste man beställa en pall med 8 säckar.

Bra foder men jag tycker det är jobbigt att hantera eftersom det dammar SJUKT mycket. Skulle gärna haft det i pelletsform...
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Tack:)
Är PP bättre som proteintillskott är soya-flingor till häst? Dvs smältbarhet, upptag mm eller är det enbart för att "jaga MJ" ni väljer detta?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Bra foder men jag tycker det är jobbigt att hantera eftersom det dammar SJUKT mycket. Skulle gärna haft det i pelletsform...
och det går tyvärr inte att pellettera. Jag har ställt frågan till Kvarnby...
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Tack:)
Är PP bättre som proteintillskott är soya-flingor till häst? Dvs smältbarhet, upptag mm eller är det enbart för att "jaga MJ" ni väljer detta?

Tvärtom! Det jagas proteinet. Det innehåller mycker mer protein per MJ än soja, dvs du kommer åt proteinet utan att få massa extra MJ på köpet.

Sen kan det ju finnas en rad andra anledningar med, t ex om man inte vill ge soja, hästen inte tål soja osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp