Potatismjölstricket

A

Asterix

Ska tävla på lördag och har en vit ( :eek: )häst som är extremt jätte livrädd för vatten :crazy: :angel:
Tänkte att jag skulle testa de kända potatismjölstricket.
Hur ska jag göra?
Blanda ut med vatten först eller bara köra torrt?
JAg är oxå väldigt tacksam för andra förslag som får hästen VIT UTAN vatten :)

Sv: Potatismjölstricket

Du tar en svamp å fuktar igenom pälsen, sen gnor du in potatis mjöl å låter det torka.....sen e det bara att borsta......Du får en ny häst, jag lovar!!!
Till svansen rekomenderar jag Yes det funkar fint, å då kan du ju ta en hink med vatten å blöta upp svansen, sen e det bara att yesa in den,,,, men skölj nooooga många hinkar blir det, men du har en ur snygg skimmel sen!!!

Måste tyvärr säga att det inte fungerar :crazy:!
Ta i stället en bit grillkol och stryk över där det är smutsigt och borsta sen bort (se till att hästen är helt torr först bara!). Hästen blir inte kritvit men det fungerar bättre än potatismjöl iaf. Annars så brukar ryktsten också kunna ta bort det värsta. Det finns torrschampo för häst också men det har jag aldrig testat eftersom min altid lyckas bli som skitigast i manen och där hjälper bara vatten :smirk:.
Lycka till med rengöringen! /Angel som "alltid" haft skimmlar. :D

först måste du få hästen riktigt ren, gärna med vatten+jodopax (dom blir kritvita av det) om det går.
torrschampo för skimmlar är en väldigt bra investering. spraya på och borsta.
när hästen är ren är det bara att gno in potatismjöl och undvika att klappa honom ;)

potatismjöl funkade för mig varje gång, även med riktigt tjock vinterpäls!

potatismjöl är toppen, däremot torrschampo är rena rama bluffen ( imna ögon) har en öppna... använd endast en gång.. ngt annat som är bra är krita.. (ej till svarta tavlan) finns för hundar.. dock den förra jag hade fick vi tag i england..

lycka till :D

Ja, jag tycker att det är det optimala... men alla skimmlar funkar nog olika då. Har ingen egen skimmel nu men jag vet vad det villsäga att ha skimmel..... snyggast rena!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 495
Senast: Tonto
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka