potatis o sockerbetor

A

AtletShipping

stallägaren i till stallet min häst står säger att detta är väldigt hälsosamt att ge till hästarna och uppmanar alla i stallet att ge det.
Hur nyttigt är det?
Speciellt potatis som jag fått för mig kan vara skadligt tom giftigt att ge rått speciellt till vissa djur.
Och sockerbetor innehåller väl väldigt mkt socker eller?
Alla ger i små mängder dock, typ 1/3 mellanstor sockerbeta/dag och 2-3 små potatisar tillsammans med en massa morötter till natthöet.

Är det fler som gör så?
 
Sv: potatis o sockerbetor

Detta har jag tagit ur boken ABC om hästar.
Potatis är inte farligt för hästar utan kan ger i givor upp till 6-7kg men den ska vara ren från jord och groddar (innehåller solanin som är giftigt), kokt kan den ges i dubbel mängd. Mängden sockerbetor som kan ges är 15-20kg /dag om man har tillgång och om hästarna tål det, kan även till viss del ersätta havren vid lätt arbete då dom innehåller en hel del energi.
Jag har bara erafarenhet av att ge potatis (25 år sedan) men det var inga stora mängder hästarna fick, ca 1kg/dag och häst.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 051
Senast: Skye
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 578
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp