Jag tror som sagt också att de försöker styra med mått som inte riktigt fungerar för offentlig verksamhet i New Public Management. Därav min vänstersko analogi och Sovjet. Tex nu har de fått incitament att minska "köerna" i sjukvården igen, frågan är ju då definition av kö och om det finns några köer som är lättare att minska och om man då fokuserar på dem och andra faller ur. Ibland blir ju resultatet som när de fokuserade på att alla skulle få ett förstabesök i primärvården, de fick inget andrabesök helt enkelt.Det som driver på är att det finns många som tjänar på det, tjänstemän, politiker och personer med kontakter till dessa. Alla dessa bolag behöver ett antal nya chefer med hög (s.k. marknadsmässig) lön, olika slags tjänstemän, konsulter som hyrs in för alla möjliga och omöjliga uppdrag o.s.v. Jag har för mig att det kallas New Public Management (?), en liberal modell där offentlig verksamhet skall drivas som bolag och konkurrensutsättas för att öka effektiviteten. Resultatet blev det rakt motsatta, dyrt och dåligt, alla är medvetna om det men möjligheten att själv tjäna på det är för stor för dem som styr att viljan att förändra är väldigt liten. Det finns hur många exempel som helst på hur dåligt det är för Sverige som land och för befolkningen som helhet.
Sjukvård verkar kunna krumbukta åt alla håll och kanter när privatiserad, som i USA, som verkar vara en total härva. Som kostar nästan lika mycket för staten som om den varit gratis oavsett? Trots att privatförsäkringar och privatpersoner betalar också. Kriminalvården verkar också kunna bete sig helt knasigt som privat. Antagligen eftersom kunden inte kan välja och veta vilken som är bäst och inte kan välja att låta bli. Samtidigt som rättssystemet kraftigt uppmuntras att låsa in folk (kunder) av ägarna.
Lättare med skor och privat, antingen köper folk dem eller inte. Klart. Lätt att avgöra om skorna är bra eller inte. Och en katastrof som offentligt, mätes antal skor -vänsterskor, mätes i ton, en sko, mätes i par -dåliga skor.
Senast ändrad: