Problemet kom väl allra värst när de skulle försöka tjäna stora stålar genom att slå sig ihop med Danska posten? (som gick med oerhörda förluster). Innan dess var det bara dåligt, inte uselt.
Men ja jag tycker att när stat och kommuner privatiserar är de klantiga, klumpiga och inte speciellt marknadskänsliga. Som tex att ha ett kommunalt bolag som hyr ut lokaler till kommunens skolor och har ett vinstkrav. Skolan kan inte flytta, de får inte flytta ut på landet för kommunen vill ha skolan mitt i stan där folk bor, ingen annan vill egentligen ha lokalen och de hittar på en "marknadshyra" upp ur det blå som suger skolan torr på resurser och bolaget firas när de går med vinst och skolan får skämmas när de har underskott? istället för att fastighetsbolaget skäms över skolans underskott. Och ska göra reklam och ha hemsidor osv.. Istället för att man har ett tråkigt debiteringssystem som bara ser till att kommunal verksamhet inte tar upp mer plats än de behöver sittandes i ett hörn av kommunhuset.
Det är ju inte marknadsekonomi att hitta på en hyra som man hittar på är "marknadsmässig" baserat knasigt underlag och sedan säga åt en enhet som inte får flytta att betala den... det är något slags jag vet inte vad?
Kollektiva nyttor tycker inte jag normalt ska privatiseras och det var lite så jag lärde mig nationalekonomi, vägar, järnväg, postväsende, el, vård, fängelser, brandförsvar, militärt försvar osv. Då är jag ändå en ond person som tycker om privatiseringen av apoteken som är en helt annan sak men som gjordes knasigt såklart. Genom att hacka upp den i stora bitar och sälja till stora företag istället för bara säga, här är vårt apotek, starta ett eget om du vill. (Pappas farfar hade apotek.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektiv_nyttighet https://en.wikipedia.org/wiki/Public_good
Och då ligger ju postväsendet där och privatiseras på en konstgjord icke marknad och fungerar inte.
(Vattenfall och Televerket? ok de är ju garanterat följsammare mot befolkningen och utvecklas snabbare, men det är ju inblandade i löjliga muthärvor och smutsigt kol i halva världen, det är ju pinsamt för statligt ägda företag.)