Men det handlar om att det är så otroligt mycket information när det kommer till den här typen av logistik. Hur lång en runda är, vad den optimala rutten är, vilka lådor som sitter var (till exempel där lådan inte sitter alldeles vid fastigheten), hur trafik och annat kan hindra framfart, var det finns en grinig kärring som lackar ur om man parkerar brevid hennes uppfart och så vidare och så vidare i all evighet. Det tar tid att komma in i och bli effektiv precis som med alla andra jobb.Fast det här handlar inte om att nedvärdera yrken, det är i så fall helt något du själv lägger till - det är få jobb som är som raketteknologi, utan snarare arbetsledningen. Självklart går det lite långsammare för en vikarie som går rundan första gången, men har man ett bra grundarbete gjort med en vettig arbetsbeskrivning. En tydlig karta, alla hus och brevlådor och avvikelser som hus/brevlådor som är svåra att hitta samt nycklar tillgängliga så borde det inte vara så komplicerat som det beskrivs (beskrivningen innehåller just svårigheter att hitta, ha koll på nycklar etc). Sen gäller det att posten har grundkrav på de de anställer. Anställer man brevbärare som inte är läskunniga, inte kan läsa kartor, hantera en GPS, inte har fysiska förutsättningar att springa i trappor, inte klarar av att sortera brev mm som är grundkrav för att kunna klara jobbet, då blir det problem. Kan man inte hitta tillräckligt bra anställda som motsvarar basic krav, ja då får man ändra på jobbet/anställningsvillkoren mm för att locka till sig rätt folk.
Just i det du citerar handlar det mycket om att jag svarar på ett inlägg som handlar om att det är problem att hitta rätt, få rätt nycklar och så vidare och sen får ett svar so ,med nöd är relaterat. Självklart behöver inte en brevbärare (möjligen med undantag av lantbrevbärare) med sig 18 sidor med produktkoder. Och skulle man behöva det så är det knappast specifikt per postrunda. Jag raljerade en del med det då jag ansåg det irrelevant för sammanhanget att dokumentera postrundorna.
Men som så ofta när det kommer till logistik jobbar man vanligtvis under en viss tidspress, att kolla kartan eller vad det nu är för hjälpmedel du har kommer säkert hjälpa dig att göra jobbet korrekt, men inte snabbt.
Det spelar ingen roll hur bra folk man hittar, alla är rätt dåliga i början det är liksom en del i att vara ny.