När ska de höra av sig för leverans? På morgonen när du får dina 20 paket till 20 mottagare.? När de börjar närma sig ditt hus? Enda gången jag ring och kollat om nån är hemma var när jag hade 8 stora däck och om jag fick lägga av dem vid deras garage.
Nu är det tydlige nya tider med utkörning och hemkörning och leverans utan kvitto och gud vet allt. Jag begär utdelning med tidningsbudet om det går 10 cm från min dörr .
Men har man betalat för hemkörning så ska det naturligvis utföras . Det känns som om yrkesstoltheten helt försvunnit i utförarledet
Tja, man kan ju t.ex. ge sig tillkänna när man ska leverera paket, genom att exempelvis ringa/knacka på och låta mottagaren hinna reagera.
Man kan lämna paketet inom den tidsram som meddelats mottagaren, så att mottagaren har en chans att ta emot leveransen.
Om mottagaren har beställt att paketet ska lämnas på trappan oavsett om man är hemma eller inte så, ja, då bör paketet lämnas där. Och inte köras till Postnords central flera mil bort. Detta funkar med andra leverantörer, men inte med Postnord. Ett retfullt SMS skickas istället "Det gick inte att leverera paketet". Detta SMS skickas gärna också ett par minuter efter utsatt leveranstid, när mottagaren faktiskt befann sig på plats...