Positiva erfarenheter av fodervärd/ägare

LillaGeisha

Trådstartare
eller medryttare.

Det har på sista tiden kommit så många trådar som handlar om negativa erfarenheter om fodervärdar/ägare och medryttare. Många som går i tankarna att skaffa foderhäst eller lämna ut sin ögonsten på foder alternativ hitta en medryttare måste ju bli skrämda av allt negativt man läser.

Det måste ju också finnas positiva erfarenheter. Kan börja med min egen.

Vi är fodervärd åt en busig C-ponny. Anledningen till att vi har honom på foder och att jag inte köpte någon är inte pengabrist utan att dottern fyller arton nästa år och vi är blödig som få och skulle ha svårt att sälja pållen. Sökte med ljus och lyckta efter en bra ponny och hittade efter ett år Basse bus.

Efter samtal med ägaren, som jag omedelbart fattade tycke för, åkte vi nästa tjugo mil för att titta på honom. Vi föll pladask och bestämde oss på stubben för honom.

Ponnyn var en hopponny som inte vill hoppa högre höjder längre. Då dottern gärna tävlar dressyr men även hoppning i lite lättare klasser så passade han utmärkt.

Sagt och gjort, hem kom en bortskämd men ack så charmig rackare. Han har gått från att bara ha gjort två inte helt lyckade starter i dressyr, till att ha många placeringar i regional LA på lite över ett år.

Ägarna till ponnyn är fantastiska! Vi har kontakt med jämna mellanrum på telefon eller mail. De har också kommit till vårat dressyrkm och sett dottern kamma hem vinsten båda gångerna. De vill verkligen att vi ska känna att han är våran häst och det gör vi verkligen. Om ett år ska vi sälja honom och får då en del av summan. De anser att det ju är vi som känner honom nu.

Jag vet också att ägarna är mycket nöjda med oss som fodervärdar. Jag lägger lika mycket pengar och tid på honom som min egen häst. Ponnyn har uträknad foderstat, har fått två nya sadlar (han musklar sig hela tiden), köpte i veckan ett nytt täcke till honom då han blev av med all päls. Han tränas för tränare varje vecka. Var annan vecka dressyr och var annan vecka hopp. Han rids ut ofta och radarparet har hur kul som helst. Behöver han tandläkare, spruta eller vetvård får han det.

Vi far ofta på tävlingar och jag njuter av att vara ponnymamma. Vi avgudar vårat lilla vita troll och fasar redan för den dagen han ska säljas!

Visst måste det finnas fler som känner som oss, eller.........

Sv: Positiva erfarenheter av fodervärd/ägare

Jag har en underbar skötare/medryttare.
Då jag både pluggar och jobbar har jag vissa dagar svårt att hinna med skötsel och ridning så då låter jag en yngre förmåga bli utbildad på min fina läromästare. ;)
Hon kommer alla dagar vi har sagt. Hon mockar jättenoga, borstar länge (något som min häst älskar) och om hon skule få skulle hon värma bettet i timmar innan hon tränsar (då vi har uppvärmd sadelkammare och min häst vill bli riden har jag sagt max 5 minuter). Hon tar in honom på kvällen när jag sagt till, skriver i boken vad hon gjort och verkligen älskar min häst (kanske inte så konstigt :love: )

Så det finns många som är bra och duktiga.

Ni lät helt underbara!

eller medryttare.

Det har på sista tiden kommit så många trådar som handlar om negativa erfarenheter om fodervärdar/ägare och medryttare. Många som går i tankarna att skaffa foderhäst eller lämna ut sin ögonsten på foder alternativ hitta en medryttare måste ju bli skrämda av allt negativt man läser.

Det måste ju också finnas positiva erfarenheter. Kan börja med min egen.

Vi är fodervärd åt en busig C-ponny. Anledningen till att vi har honom på foder och att jag inte köpte någon är inte pengabrist utan att dottern fyller arton nästa år och vi är blödig som få och skulle ha svårt att sälja pållen. Sökte med ljus och lyckta efter en bra ponny och hittade efter ett år Basse bus.

Efter samtal med ägaren, som jag omedelbart fattade tycke för, åkte vi nästa tjugo mil för att titta på honom. Vi föll pladask och bestämde oss på stubben för honom.

Ponnyn var en hopponny som inte vill hoppa högre höjder längre. Då dottern gärna tävlar dressyr men även hoppning i lite lättare klasser så passade han utmärkt.

Sagt och gjort, hem kom en bortskämd men ack så charmig rackare. Han har gått från att bara ha gjort två inte helt lyckade starter i dressyr, till att ha många placeringar i regional LA på lite över ett år.

Ägarna till ponnyn är fantastiska! Vi har kontakt med jämna mellanrum på telefon eller mail. De har också kommit till vårat dressyrkm och sett dottern kamma hem vinsten båda gångerna. De vill verkligen att vi ska känna att han är våran häst och det gör vi verkligen. Om ett år ska vi sälja honom och får då en del av summan. De anser att det ju är vi som känner honom nu.

Jag vet också att ägarna är mycket nöjda med oss som fodervärdar. Jag lägger lika mycket pengar och tid på honom som min egen häst. Ponnyn har uträknad foderstat, har fått två nya sadlar (han musklar sig hela tiden), köpte i veckan ett nytt täcke till honom då han blev av med all päls. Han tränas för tränare varje vecka. Var annan vecka dressyr och var annan vecka hopp. Han rids ut ofta och radarparet har hur kul som helst. Behöver han tandläkare, spruta eller vetvård får han det.

Vi far ofta på tävlingar och jag njuter av att vara ponnymamma. Vi avgudar vårat lilla vita troll och fasar redan för den dagen han ska säljas!

Visst måste det finnas fler som känner som oss, eller.........

ponnyns ägare måste vara mycket nöjda med er, jag hade dock varit super om jag hade lånat ut min häst på foder, och hittat några som er. lycka till med ponny=)

Vad härligt med en positiv historia. Låter som om du hittat den perfekta medryttaren. Då jag själv står i ett större stall har jag sett många medryttare och majoriteten har varit som din.

ponnyns ägare måste vara mycket nöjda med er, jag hade dock varit super om jag hade lånat ut min häst på foder, och hittat några som er. lycka till med ponny=)
Tack! :D

Vill bara lägga till att inlägget inte var menat som en skrythistoria om hur bra vi är :D, utan faktiskt framhäva att det kan faktiskt finnas historier som slutar lyckligt också.

Senast ändrad:

Jag har en duktig, trevlig och 100% pålitlig medryttare. Så visst finns det sådana. Och dom ska man vara rädd om. En medryttare kan också behöva få trevligt bemötande, uppmuntran och ett tack ibland. Har sett alltför många hästägare som behandlar sina medryttare på ett sätt som jag inte skulle acceptera......

Den som nu köpt min shettis efter att haft den på prov är underbar:love: hon hör jämnt av sig när de händer nått nytt och jag får vara där å springa hur mycket jag vill !:cool:

Vilken bra tråd! Vissa trådar får en att känna sig som skit som hästägare:crazy:

Har två hästar o förnärvarande tre medryttare. En har jag inte lärt känna så bra än men hon är jätte trevlig o nogrann. En är en yngre "grann-tjej" som får utbilda sig här med allt möjligt. Det är kul att lära henne om hästar, foder, utrustning o såklart lite om ridning. Jätte trevliga föräldrar också som mockar o en gång städade de min trädgård också! Idag sa jag att de bara behövde betala 100 kr nästa månad så att de kan köpa julklappar o så. -Men det behöver du med, svarade hon o betalade för nov och december direkt.:love:
Min tredje medryttare är också guld. Kunnig inom gångartsridning o utbildning av hästar. Av henne får jag jättebra hjälp även med min knepiga häst o super trevliga uteritter tillsammans med mycket tölt. Hon är den jag känner som är bäst på det o den enda hittils jag ridit med där bra tölt utan bråk är ett självklart inslag.:love:

jag var fodervärd åt en ponny förut och ägarna var verkligen helt underbara. VI åkte drygt 35 mil för att provrida och bestämde oss ganska direkt för att vi ville ha honom. Ägarna körde ner honom till oss, efter att han besiktigats på klinik, och det kändes verkligen kanon. Sen hade jag honom ca 6 månader och tävlade både honom och min egen häst upp till LA hoppning. Ägarna och jag hade mycket kontakt och de kom även ner och tittade på mig när jag tävlade ponnyn. Efter 6 månader lämnade jag tillbaka honom en period då jag fick väldigt mycket i skolan. Jag och ägarna fortsatte ha kontakt och pratade nästan dagligen över msn. ungefär ett halvår senare skadade sig min ponny ute i hagen och då blev jag erbjuden att få ta hem foderponnyn igen. Självklart ville jag göra det och vi åkte och hämtade honom. Ägarfamiljen var och hälsade på flera gånger och vi hade verkligen trevligt tillsammans. KÄndes som att vi känt varandra hur långe som helst. Nu har jag lämnat tillbaka ponnyn "för gott" men har fortfarande bra kontakt med ägarna. det var verkligen en jättebra möjlighet för mig att få låna ponnyn av den här underbara familjen!

Till alla fyra som svarat!

Jättekul att ni har så bra erfarenheter! Det finns hopp för oss fodervärdar/ägare o medryttare :D.

Kan väl berätta om när jag var mindre 12år kanske?.
Jag var fodervärd/delfodervärd på en super gullig c-ponny.
Dom som ägde ponnyn bor inte långt från oss, altså fick den stå helt gratis där, plus att vi endast behövde ta inläpp ngn gång/månad. Ponnyn var inte inriden vid den tidpunkten men ack så snäll hon var, utan fasten jag var så ung fick jag hjälpa till med inridningen. o inte en enda avslängning blev det :)
Det var så kul att vara med från början, och sen att ägaren bodde på plats så kund emna fråga om hjälp när man ville. Men man kände sej ändå inte övervakad av dem.
Hon betalade precis ALLT för hästen, fast senare i slutet när hon började tränas o tävlas mer så betalade vi halva skoningen..men tycke rjag var helt rättvist..
Pratar fortfarande med hon som ägde ponnyn, plus att mamma o pappa känner dem sen lite innan.. Hon är den snällaste jag vet, hihi:D

Jag kanske är lite unik men jag har bara bra erfarneheter både av att vara fodervärd och av att ha fodervärdar.

Jag hade ett halvblod på foder, iofs var det en hel del strul innan han äntligen kom upp till mig, men han ägdes av en jättetrevlig tjej och det var aldrig några problem mellan oss. Köpte honom efter ett år (vilket jag tolkar som att hon också var nöjd) och vi har fortfarande en del kontakt.

Vi har lånat ut vår shettis två gånger, båda gångerna till jättebra familjer som jar skött honom exemplariskt. Vi har lånat ut D-ponnyn en gång till en familj som tog mycket väl hand om honom och tävlade och tränade.

Just nu har vi en shettis på foder som vi är mycket nöjda med både ponny och ägare.

Så, som sagt, bara bra erfarenheter. Men vi kanske har haft tur.

För tre veckor sedan lämnade jag ut min unghäst på foder. Han är 2 1/2 år gammal.
Jag är jättenöjd med hans fodervärd så här långt och han kunde inte ha fått det bättre. Vi mailar med varandra och hon skickar foton och kort och berättar vad dom gör.
Det verkar som om de trivs jättebra tillsammans och han litar på henne, det märks.

Vi har ett kontrakt på 6 månader att börja med men kommer förlänga det om allt fortfarande känns rätt och hon har även möjlighet att köpa honom om hon vill det.

När jag satte ut annons på honom så var det lite nervöst men jag hade aldrig sänt iväg honom om det inte hade känts bra.

Så det finns även bra fodervärdar :)

Cinderella, Bubbla och lakrits

Tack för att ni delade med er av era positiva erfarenheter. Låt oss hoppas att det är mer regel än undantag att det går bra.

Jag har mitt gammelstos dotter hos världens bästa fodervärd som rider, tränar och tävlar henne. Får rapporter och mms/sms då och då.
Samma tjej köpte den här hästens dotter, efter att ha ridit in henne åt mig. Jag är jättenöjd med henne både som fodervärd och köpare.

Vi har också en ponny på foder och jag mailar regelbundet till ägaren och berättar vad som händer, tycker vi har bra kontakt.

Jag hade min ena häst på foder i fyra år och det fungerade fantastiskt bra. Jag hade verkligen hästen som min egen och fattade alla beslut själv, men ägaren var min mentor och ställde alltid upp med goda råd när det behövdes.
Efter fyra år skänkte hon hästen till mig och jag har den fortfarande kvar.

Ska tillägga att när jag skulle hyra ut en av mina hästar hittade jag en superbra fodervärd som gjorde allt för hästen - men tyvärr räckte inte detta och jag fick hämta hem den efter bara två månader då den tappat alla muskler och hull.

Våran fodervärd som vi har till lillponnyn (han går som sällskap) e jättebra....hör av sej ofta och frågar om typ allt...(tycker ja e superpositivt) och är verkligen mån om honom....

Så allt känns MKT lugn och tryggt att ha honom där....:)

//Domino_s

Jag har väl flera erfarenheter.

Jag lånade ut min fjording för ett par år sen pga att jag inte orkade med henne/ville utvecklas i ridningen.
Kom ett par stycken och provred men jag fastnade för en familj i kalmar så där stod hon ett tag :)
Det fungerade bra kontakten var bra och jag är säker på att hon trivdes därnere.
Sen skulle dom köpa en egen häst och lämna tillbaka henne, och då hade ju jag en ny häst så då lånade vi ut henne till ett par släktingar i typ ett år under tiden hon var dräktig.
Innan det var hon iväg på betäckning upp i östergötland och stod där nästan hela sommaren då det inte tog sig.
Men iaf släktingarna som hade henne trivdes hon jättebra med också. En tioårig kille red på henne några gånger i veckan och busade i skogen, det tyckte hon var jättekul :D

Och sen kunde/ville dom inte heller ha kvar henne så under bebistiden stod hon hemma och nu står hon som sällskapshäst (hon är gammal) åt en annan fjording några km härifrån. :)
Där har hon det också jättebra!
Det är tydligen en tjej som rider henne lite då&då..

Men nu blir det nästan lite för långt så jag struntar i de andra hästarna som jag tänkte skriva om :p

Men min slutsats är iaf att jag har haft min häst utlånad till 3 (4) personer och det har fungerat jättebra med alla!
Jag tror att många gånger det blir problem är faktiskt när hästägaren lägger sig i för mkt.
Har man lånat ut den så har man - punkt slut. Så länge inte hästen mår uppenbart illa av det så bör man inte lägga sig i tycker jag, och det är väl där många gör fel :)

Igentligen har jag bara bra erfarenheter men den sämmre var ponnyn jag hade när jag var liten. Vi hade inte riktigt en sådan bra relaton till ägarna då vi vart vi en skulle var tvugna till att fråga om låv först. Tyvärr så sålde dom hästen utan att ens medela oss om att den var till salu utan den åkte helt plöttsligt en dag. Med påpekandet att vi hade ju endå inte råd...:confused: Vad visste hon om mina föräldras ekonomi?

Så sent somnågo nvecka sedan lämnade jag tillbaka ett halvblod till en underbar ägare som litade fulltsändigt på mej. Lite besviken är jag att hon inte kom ut och hälsade på hästen fler gånger för att se hur han hade det trotts att hon vid flera tillfällen sa att hon skulle det. Vi hade inga problem med kontrakt eller så och hon sa upp hästen helt korrekt.

Medryttare har jag oxå haft till mina egna hästar. Utan problem. Dom har varit en avlastning för mej och således har inte jag heller tagit betalt. Dom har alltid gort det vi hade avtalat och lite till.

Det är väl så om allt att man enbart hör om dom extremt Bra/dåliga historierna och bildar sin egen uppfattning om att värkligheten är så. Fast den igentligen inte är det.

Jag har jättehärliga fodervärdar åt min ponny!
Efter ett år med en mindre seriös tjej är det kalasskönt att ha en familj som verkligen bryr sig. Har kontakt på telefon, sms samt att jag åker dit och hälsar på ibland, och hästen verkar må jättebra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Dotterns nya ponny har ridits väldigt mycket framåt av tidigare ägare. Den blir väldigt framåt och samtidigt går den bakom...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur