Sv: Positiva egenskaper med värme på skada?
Då jag inte upplevde att jag fick någon respons på min hästs ryggonda med BoT, provade jag med högre värme just på det området där han har spänningar. 1 timme 1-2 ggr om dagen, första dagarna med massage efter värmning (det lilla man nu kan själv som Svensson=ej utbildad mer än på kurs) resterande dagar utan massage.
Min upplevelse är att det gått snabbare att få loss spänningen. Sen går det alltid att diskutera, då hästen har hasledsinflammation, om det beror på att smärta släppt där (har dock inflammation fortfarande), bla bla bla.. Men så är min upplevelse.
När han reds, värmde jag också honom med högre värme över ryggen innan ridning, precis som någon sa att man kunde anv infra/solarium mm mm med gott resultat. Där har jag inte heller upplevt någon förbättring med BoT.
Kan det vara värt att fundera över olika hårtyper, jag tänker fullblod=tunnare päls, Islandshäst= tjockare päls? Att olika pälsar har olika bra funktion på att hålla ute/inne vatten/kyla? Kan där vara något som kan göra skillnad för själva produkten BoT? Jag hör gärna era åsikter.
en vän till mig fick en senskada (stor svullnad) på en unghäst. Upptäckte det inte förrän dagen efter (i boxen). Vi värmde skadan på samma sätt och svullnaden gick ner. Nu värmer hon vidare innan hästen går ut för att förhoppningsvis slippa att han sträcker sig ingen i den senan.
Jag hade ett samtal med veterinären när jag var inne med kusen sist om just värmning. Vi gör nu ett prov och värmen hasleden och kota för att se om det kan påskynda resultatet. Därför är det intressant att höra era åsikter och er upplevelser. Så just skada har jag ingen erfarenhet i dagsläget på att det funkar, utan är på test.
Fick även bra respons av veterinären om hans rygg. Att det gått snabbt att få tillbaka spänningen, berättade lite i stora drag vad jag gjort och hon var nöjd. Men det är ju som sagt en muskel och spänning.
Det som är intressant är om det går att värma korta stunder på en skada. Än så länge har vi bara haft en upplevelse av att det var positivt och nu väntar vi in två fall till.
Jag själv har BoT till mig, men upplever inte heller där att det gör någon nytta. Min återförsäljare säger att det kan vara så att min "skada" inte sitter där därför upplever jag inte någon förbättring. Hovslagarens vän fick BoT armbågsskydd och upplevde samma sak ingen förbätting. Sen har jag hört många av hoslagarens kunder som är jätte nöjda och många här inne med.
Det är intressant att diskutera olikheter och vad det kan bero på.
Jag gjorde en test med hög värme under Bot och sen på två olika täcken till samma test. BoT höll den höga värmen myckte längre än dom andra två täckena, men inte något revulotionerande länge. Så något är där som är annolunda med deras produkter. Men jag kan inte säga ur egen erfarenhet att det problem jag har velat bli av med/hjälpa till med, har gett resultat.
Jag kan göra testet igen och se hur mycket längre värmen stannar under BoT i jämförelse med andra täcke..Om ni vill får ni gärna ge förslag på olika täcke som jag kan göra testet mot.
Jag kommer att testa på fler hästar och på olika spänningar resp skador genom sammarbete med min Et.
Kommer även att ha sammarbete med Greyhound racing i detta ärende. En produkt är på väg att byggas och ska skapas under -09 om goda resultat nås.