Positiva egenskaper med värme på skada?

nowa

Trådstartare
Kan någon förklara dom positiva egenskaperna med att värma en skada?

tex en muskelskada eller en led?

Det jag önskar få svar på är, vad gör värmen för nytta, vad är det för något i kroppen som svara positivt när värmen tillsätts?

Hur länge behövs värmen på "skadan" för att ge maximal effekt?

Rätta mig om jag har fel, men det är väl så att man värmer en gammal skada men en ny kyler man? Men vad räknas som en "gammal skada" alt "ny"?

Sv: Positiva egenskaper med värme på skada?

Värme ökar blodcirkulationen på det skadade stället och då går läkningen snabbare. Värme har man på skadan tills den har läkt, vid t.ex en vrickning kan det räcka med några dagar.

En ny skada är en skada som precis har hänt och den kyler man, gärna länge men med förstånd, det får ju inte bli köldskador.
Några timmar senare eller dagen efter räknas i det här fallet som gammal skada, då är det värme som gäller.

Varför man kyler först är för att stoppa blödningar som blir inuti för att begränsa skadan i muskler och senor. Det är alltså ingen ide att kyla en skada som har hänt för flera timmar sedan, då är skadan redan skedd med blödningarna.

Värme har man som sagt för att öka blodcirkulationen. Men jag håller inte med om vad du säger om att kyla. Har man tex fått en senskada så är det bra att kyla 2-4 ggr / dag så länge hästen är svullen eller om hästen varit ute och gått eller rört på sig. Anledningen till det är för att få ner lite av svullnaden och få bort lite av trycket och för att stoppa en eventuell blödning.

Jag har en häst som skadade sitt gaffelband i Juni -08 och honom kyler jag fortfarande 2ggr / dag och hans ben är snart helt läkt.

Värmen ökar som sagt blodgenomströmmningen villket gör att det läker fortare och den skadade muskeln, senan eller vad det nu är hålls mjuk och smidigare.

Har själv ont i ryggen ibland och när man lägger en varm vetekudde på så släpper alla spänningar. Eller om man vrickat sig, så är fotleden stel och gör ont när den är kall. Lägger man på ett bandage och håller den varm gör det inte lika ont.

Kyla gör att blödningar drar ihop sig och slutar blöda. Allså tar man kyla på direkt när skadan har skett. Som när man själv har fått en bula, så tar man is på direkt så blir inte bulan lika stor för att man fått blödningen att stanna upp.

Man kan ju även använda kyla för att öka blodgenomströmmningen, för precis som när man har stoppat ner handen i snön och sedan drar upp den igen, så rusar blodet dit för att värma. Men man får bara kyla korta stunder.

Senast ändrad:

Man ska inte kyla gamla senskador, dom ska man värma, däremot kan jag hålla med om att efter ansträngning kan man kyla, jag kyler alltid min hästs ben efter ansträngning och sen lindar jag med BoT under natten. Har han inte ansträngt benet nåt så varken kyler jag eller lindar jag.

Under konvalecenten så lindade jag varje natt och kylde efter vi promenerat. Men har inte hästen ansträngt benet så är de kanske inte de bästa att kyla så mycket, då behöver skadan värmen och blodcirkulationen för att kunna läka. Svullnaden försvann på min häst med hjälp av BoT. Kylde enbart första dagen sen så hade jag lindor på honom dom närmsta dagarna och sen bara på nätterna. Veterinären sa också att det va onödigt att kyla en skada som inte är helt ny.

Anser ni att längden på tiden för värmning är avgörande? Om man värmer tex "bara" en timme eller om man värmer dygn/dagar i sträck?
När skulle det vara lämpligt att värma korta stunder alt långa stunder?

Back on Track värmer, men bara genom hästens egen värmeutsöndring= ej hög grad. Skulle en högre temperatur vara lämplig kortare stunder för att få en "snabbare" reaktion ( tänker som ex med vetekudden)eller är det lämpligare att köra med låg temperatur och flera dagar för att ta ett exempel?

Hur resonerar ni och i vilka avseende?

Anser ni att längden på tiden för värmning är avgörande? Om man värmer tex "bara" en timme eller om man värmer dygn/dagar i sträck?
När skulle det vara lämpligt att värma korta stunder alt långa stunder?

Back on Track värmer, men bara genom hästens egen värmeutsöndring= ej hög grad. Skulle en högre temperatur vara lämplig kortare stunder för att få en "snabbare" reaktion ( tänker som ex med vetekudden)eller är det lämpligare att köra med låg temperatur och flera dagar för att ta ett exempel?

Hur resonerar ni och i vilka avseende?

Långa stunder, dvs dagar/dygn ger bättre effekt än korta stunder. Om du bara värmer en timme på en skada så kan det lika gärna kvitta, om det inte är träningsvärk och du vill mjuka upp musklerna innan en skritt tur genom att ställa hästen under infravärme t.ex. för att värma upp snabbt, men för att slippa det hade jag hellre lagt på ett bot täcke.
Bot värmer lagom mycket, dvs det ökar blod genom strömningen på en lagom nivå. En vetekudde kyls av väldigt snabbt i ett stall, så det är ingen ide alls.
Du kan ju ändå inte lägga på en het vetekudde för då bränner det ju på hästen.

Intressant. Om jag tolkar dig rätt, menar du att den syretillförseln som "bara" sker vid kortare stunder som någon/några timmar inte gör någon nytta för skadan? Men kan göra i syfte att värma innan för att minimera risk för sträckning mm?

Berätta gärna dina erfarenheter med BoT, hur du märkt skillnad. Har själv ett BoT täcke men kan inte förmå mig att varken känna skillnad på värme eller på att häst skulle gå bättre, kännas mindre spänd i muskelatur. Men vet många som det funkar kanon för, bla min egen ET..

Jag tackar för din åsikt och respekterar den till fullo. Jag har däremot upplevt precis tvärt om än vad du beskriver med att det inte är lönt att värma kortare stund med högre värme. (dock inte med vetekudde:idea:) Har fått en positiv reaktion på just det sättet därför var det intressant att höra andras åsikter.

Kan någon utveckla vad där stod om BoT i ridsport eller länka till ev sida, har ej läst bara hört om att det skulle vara i blåsväder.. Någon som vet?

Gärna fler åsikter och självupplevda händelser tack...

Senast ändrad:

Intressant. Om jag tolkar dig rätt, menar du att den syretillförseln som "bara" sker vid kortare stunder som någon/några timmar inte gör någon nytta för skadan? Men kan göra i syfte att värma innan för att minimera risk för sträckning mm?

Berätta gärna dina erfarenheter med BoT, hur du märkt skillnad. Har själv ett BoT täcke men kan inte förmå mig att varken känna skillnad på värme eller på att häst skulle gå bättre, kännas mindre spänd i muskelatur. Men vet många som det funkar kanon för, bla min egen ET..

Jag tackar för din åsikt och respekterar den till fullo. Jag har däremot upplevt precis tvärt om än vad du beskriver med att det inte är lönt att värma kortare stund med högre värme. (dock inte med vetekudde:idea:) Har fått en positiv reaktion på just det sättet därför var det intressant att höra andras åsikter.

Kan någon utveckla vad där stod om BoT i ridsport eller länka till ev sida, har ej läst bara hört om att det skulle vara i blåsväder.. Någon som vet?

Gärna fler åsikter och självupplevda händelser tack...

Att värma upp en häst så att den är mjuk i sina muskler gör ju att träningsvärken blir mindre, det är ju bara att jämföra vilken skillnad det är för en själv vid träningsvärk om man kommer ur ett varmt bad eller när man stått ute i stillhet. Det gör ju också att risken för sträckningar minskar eftersom en varm muskel tål mer påfrestning än en kall.
En skada däremot som redan finns behöver ju en längre period på sig att läka, då räcker det inte med att öka blod genom strömningen en stund utan den behöver ökas tills skadan är läkt eller näst intill.

Jag använder bot täcke på vår valack när han blivit kall, framför allt på rumpan blir han spänd och musklerna blir hårda. Han ömmar inte och det skulle säkerligen gå att rida ändå men jag lägger på bot täcket så han får ha det några dagar och han brukar vara som vanligt igen i sina muskler efter ett dygn. Min egen teori är att han har blivit känsligare efter att han har haft erlichia, det är först nu två år efter som han bygger muskler normalt.
Jag köpte bot paddarna till min häst när hon vrickat sig i hagen och andra gången hon gjorde det så jag satte på dem ganska omgående, det såg från början ut att vara lika allvarligt som förra gången men den här gången var hon ohalt redan efter några dagar.

Till mej själv använder jag flertalet bot produkter och det är en enorm skillnad i smärta med och utan. Utan vill jag aldrig mer vara.

Vad har du för erfarenhet av att värma kortare stunder och med vad och på vilken typ av skada?

Här är en till som är ett fan av BoT!! Jag har också läst kritiken, och jag är en väldigt skeptiskt lagd människa, men på något vis fungerar det.

Jag har ett armbågsskydd till mig själv som jag köpte när jag hade haft ont ovanför ena armbågen ett bra tag. Jag hade också domningar ner i fingrarna, speciellt när jag satt vid datorn eller böjde mig framåt för att göra saker (t.ex. knyta skor).

I mitt jobb som förskollärare måste jag vara rörlig, samt orka lyfta, så jag kände att jag bara måste försöka göra något åt det. BoT-skyddet har gjort mig 100% bättre! Jag har oftast inte det på mig längre alls, och jag visste att jag mådde bra när jag började glömma att sätta på det på morgonen. Om jag känner lite, lite smärta någon dag så sätter jag på skyddet och har det på i 1-2 dagar igen. Det brukar vara tillräckligt, sedan är jag bra igen. Inga mer domningar heller, och det var egentligen det som jag upplevde MEST handikappande.

Då jag inte upplevde att jag fick någon respons på min hästs ryggonda med BoT, provade jag med högre värme just på det området där han har spänningar. 1 timme 1-2 ggr om dagen, första dagarna med massage efter värmning (det lilla man nu kan själv som Svensson=ej utbildad mer än på kurs) resterande dagar utan massage.

Min upplevelse är att det gått snabbare att få loss spänningen. Sen går det alltid att diskutera, då hästen har hasledsinflammation, om det beror på att smärta släppt där (har dock inflammation fortfarande), bla bla bla.. Men så är min upplevelse.

När han reds, värmde jag också honom med högre värme över ryggen innan ridning, precis som någon sa att man kunde anv infra/solarium mm mm med gott resultat. Där har jag inte heller upplevt någon förbättring med BoT.

Kan det vara värt att fundera över olika hårtyper, jag tänker fullblod=tunnare päls, Islandshäst= tjockare päls? Att olika pälsar har olika bra funktion på att hålla ute/inne vatten/kyla? Kan där vara något som kan göra skillnad för själva produkten BoT? Jag hör gärna era åsikter.

en vän till mig fick en senskada (stor svullnad) på en unghäst. Upptäckte det inte förrän dagen efter (i boxen). Vi värmde skadan på samma sätt och svullnaden gick ner. Nu värmer hon vidare innan hästen går ut för att förhoppningsvis slippa att han sträcker sig ingen i den senan.

Jag hade ett samtal med veterinären när jag var inne med kusen sist om just värmning. Vi gör nu ett prov och värmen hasleden och kota för att se om det kan påskynda resultatet. Därför är det intressant att höra era åsikter och er upplevelser. Så just skada har jag ingen erfarenhet i dagsläget på att det funkar, utan är på test.

Fick även bra respons av veterinären om hans rygg. Att det gått snabbt att få tillbaka spänningen, berättade lite i stora drag vad jag gjort och hon var nöjd. Men det är ju som sagt en muskel och spänning.

Det som är intressant är om det går att värma korta stunder på en skada. Än så länge har vi bara haft en upplevelse av att det var positivt och nu väntar vi in två fall till.

Jag själv har BoT till mig, men upplever inte heller där att det gör någon nytta. Min återförsäljare säger att det kan vara så att min "skada" inte sitter där därför upplever jag inte någon förbättring. Hovslagarens vän fick BoT armbågsskydd och upplevde samma sak ingen förbätting. Sen har jag hört många av hoslagarens kunder som är jätte nöjda och många här inne med.
Det är intressant att diskutera olikheter och vad det kan bero på.
Jag gjorde en test med hög värme under Bot och sen på två olika täcken till samma test. BoT höll den höga värmen myckte längre än dom andra två täckena, men inte något revulotionerande länge. Så något är där som är annolunda med deras produkter. Men jag kan inte säga ur egen erfarenhet att det problem jag har velat bli av med/hjälpa till med, har gett resultat.

Jag kan göra testet igen och se hur mycket längre värmen stannar under BoT i jämförelse med andra täcke..Om ni vill får ni gärna ge förslag på olika täcke som jag kan göra testet mot.:idea:

Jag kommer att testa på fler hästar och på olika spänningar resp skador genom sammarbete med min Et.

Kommer även att ha sammarbete med Greyhound racing i detta ärende. En produkt är på väg att byggas och ska skapas under -09 om goda resultat nås.

Jag tror helt klart att du är inne på ett viktigt spår med pälsens tjocklek, bot ska ju användas tajt närmast kroppen och med en tjock päls emellan så blir ju inte resultatet det samma.
Sedan tror jag att olika individer reagerar olika, det är ju samma sak med mediciner, det som hjälper en hjälper inte en annan även om de har samma skada.

Jag tror att infravärme ger en längre ökad blodcirkulation än just då man värmer eftersom musklerna blir ordentligt uppvärmda.
Jag jämför med när jag solade mycket solarium, då var ju mina reumatiska besvär mindre om jag solade en gång i veckan än om jag inte solade alls (detta var på början av 90 talet när solarium var varma, inte som idag)

Men jag får samma effekt av min bot madrass, med skillnaden att jag får det positiva varje dag (natt) utan den avtagande effekten.

Att du också masserade området med späningar gör ju att blodcirkulationen håller i sig ännu längre och att du kan få loss spänningar som aldrig går att få loss med enbart värme.

Vår valack har ju ingen egentlig skada eller spänning av annat än av kyla. Han blir alltså spänd i anslutning till där täcket slutar på sidorna om svansen och lite grann ner på bakbenet.
Jag har ett ylletäcke över bot täcket om det är 5+ eller kallare i stallet på natten eftersom jag upplever att det ger ännu bättre effekt då och på dagen har han sitt vanliga utetäcke på ovanpå.
Han har ju haft ylletäcket längre än bot täcket men då var det inte sådan skillnad i muskelspänningen, då fick det gå några dagar med mycket täcke innan han slappnade av igen.
Han är en riktig frysis som fryser om han går naken i 5+ grader ute, han spänner sig lätt.

Jag tror inte att bot täcket gör att man kan värma upp sin häst mindre som endel trodde i början, typ på med bot täcket så slipper du värma upp, utan jag tror att med bot täcket på en häst som vår så vågar han skritta på från början istället för att trippa runt och spänna sig ändå mer vilket blir en ond cirkel till slut.

Jag får testa på min islandskorsning om det blir någon skillnad på henne, vår valack är arab och har samma tjocklek på sin vinterpäls som hon har sommarpäls;) och ändå har hon inte den typiska islännings pälsen utan är betydigt mindre pälsad.
I jämförelse så har hon ett fleece fodrat regntäcke när han har ett 300 grams täcke och då är hon klippt på hals och virvel medans han är oklippt.

Långa stunder, dvs dagar/dygn ger bättre effekt än korta stunder. Om du bara värmer en timme på en skada så kan det lika gärna kvitta, om det inte är träningsvärk och du vill mjuka upp musklerna innan en skritt tur genom att ställa hästen under infravärme t.ex. för att värma upp snabbt, men för att slippa det hade jag hellre lagt på ett bot täcke.
Bot värmer lagom mycket, dvs det ökar blod genom strömningen på en lagom nivå. En vetekudde kyls av väldigt snabbt i ett stall, så det är ingen ide alls.
Du kan ju ändå inte lägga på en het vetekudde för då bränner det ju på hästen.

Nja, det håller jag faktiskt inte med om. Jag har vetekudde på min hästs muskelskada inför träning och tävling. Oftast i transporten till träningen/tävlingen. Har nållat fast den innanför ett täcke och då håller den värmen hela tiden.

Dock är ju BoT bättre för långvarig värme, men det behöver ju sitta på ett tag för att det ska bli effekt.

Intressant! Kan du uppskatta hur länge värmen håller i din vetekudde? Har du micro i stallet, eller du kanske har stall hemma? Hur länge värmer du din vetekudde innan?

Intressant! Kan du uppskatta hur länge värmen håller i din vetekudde? Har du micro i stallet, eller du kanske har stall hemma? Hur länge värmer du din vetekudde innan?

Vi har micro i stallet så jag värmer rätt länge (Micron är dålig där av, dessutom väldigt liten så jag får vika kudden dubbelt och värma två ggr) sen snabbt in under täcket (har ett örngott fastnålat i täcket).

Den håller rätt länge, senaste tävligen vi hade den så la jag på den när vi åkte. Resan var ca: 45 min och sedan fick vi vänta en timme-1,5 timmar ungefär innan det var dax att göra iordning och då var kudden fortfarande varm.

Om din häst tex kmr in från hagen och är svullen och varm på benet, så ska man först kyla för att hjälpa att "inflammationen" stannar av, sedan när hästen inte är varmare längre så ska man värma för då behövs värmen för att öka blodcirkulationen så att det läks fortare, genom att nya celler bildas...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag var på en arbetsintervju i december och allt verkade gå bra, vi kom överens om att jag skulle få börja på en praktik som skulle leda...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 384
Senast: Luff
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 679
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 097
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30