TheRedLightning
Trådstartare
Japp, vi kör återbesök hos tandis med ett års mellanrum om inte det blir något akut, snart är det dags igen.Förutsätter att hon är kollad i munnen för att utesluta ev skador även efter tanden
Annars så låter det som att dressyr/markarbete är en god idé att ta tag i. För som du säger så blir det lättare att få henne rak om hon är igenom i kroppen.
Sen undrar jag varför du hoppar högre än vad du egentligen vågar? Att utmana sig är bra, men utmaningen måste ändå kännas grundad i en viss trygghet för att ha god effekt.
Jag är oxå hopprädd, men har en häst som ÄLSKAR att hoppa. Med honom travhoppade jag kryss på 30 cm i ett halvår tror jag. Men successivt har min trygghet ökat och då har jag även kunnat utmana mig själv utan att vara rädd. Har ridit mycket för tränare som fokuserar på kontroll och följsamhet framför höjden på hindren. Men ett år senare kan vi hoppa bana på 70-80 med snäva svängar och jag vågar gasa på och lita på hästen.
Jag vill kolla henne hos tandis varje år, det var så vi hittade vargtanden efter att jag köpt henne.
För att jag är egentligen inte hopprädd. Hade jag varit hopprädd på riktigt hade jag aldrig vågat delta på en irländsk jakt, där de hoppar stenmurar som är närmare 110 höga, över diken, samt inte hoppa terränghinder som är närmare metern höga.
Jag utmanar mig själv för att jag vet att jag kan och egentligen är jag inte rädd, blir mest bara osäker när hästen t ex stannar, så jag har blivit "hopprädd" då jag ridit hästar som stannat.
Har jag tur var det någon som filmade när jag tävlingshoppade i söndags och jag vet att min tränare sa att jag var helt fokuserad på uppgiften, tänkte inte ens vilken höjd hindren hade, vi hade lätt kunnat hoppa metern.
Min häst älskar också att hoppa.