TheRedLightning
Trådstartare
Det är sant, för å vara sjuk gick det riktigt bra trots allt ju.Man kan inte lyckas jämt . Om det går bra jämt uppskattar man nog inte de bra stunderna lika mycket.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är sant, för å vara sjuk gick det riktigt bra trots allt ju.Man kan inte lyckas jämt . Om det går bra jämt uppskattar man nog inte de bra stunderna lika mycket.
Härligt ^_^! Min fjollig är också väldigt skeptisk mot vatten (som inte är i hagen såklart), då vi försökt få ner henne i vattengrav på terräng bana så har det tagit åtskilliga gånger av muta/hot/ draghjälp innan hon varit ok med att skritta/ trava igenom. Var till och med att hon visade ögonvitorna och kröp upp i uteritt sällskapets knä då vi red förbi en sjö...Kanske inte mycket till ridfilm, men jag är så stolt idag.
Min tant gick rätt igenom vattnet utan att ens tveka. Hon har varit rädd för vatten tidigare, det kändes så bra när hon gick rakt igenom. Stolt matte.
Ja, i början kunde vi inte skritta igenom vattenpölar, men trava och galoppera gick. För då kom dom så plötsligt att hon inte hann reagera innan hon var mitt i den, muhahaha.Härligt ^_^! Min fjollig är också väldigt skeptisk mot vatten (som inte är i hagen såklart), då vi försökt få ner henne i vattengrav på terräng bana så har det tagit åtskilliga gånger av muta/hot/ draghjälp innan hon varit ok med att skritta/ trava igenom. Var till och med att hon visade ögonvitorna och kröp upp i uteritt sällskapets knä då vi red förbi en sjö...
Men efter att jakterna har gått där så är hon nu helt ok med att plaska i vatten (bara någon annan går före först och bryter vattenytan )
Är bra när man får träna lite sådär på hemmaplan , brukade ta nytta av en stor vattenpöl precis bakom ett Stengärde vi brukade gå över för att komma till skogen. Så då såg hon inte vattnet förens hon var i den och på hemvägen så hade hon alltid full fart så att hon även där var i vattnet innan hon fattat det ^_^. Men att vara själv och se okänt vatten på håll... Det är fortfarande väldigt läskigtJa, i början kunde vi inte skritta igenom vattenpölar, men trava och galoppera gick. För då kom dom så plötsligt att hon inte hann reagera innan hon var mitt i den, muhahaha.
I somras red jag med en kompis ner till sjön, tog ett litet tag innan hon vågade gå i, vi hade tidigare gått många promenader ner till en liten sjö bakom stallet och så har jag stått vid vattenbrynet och hon fått gå i en cirkel runt mig ut i vattnet.
Så har övat lite på det, men märks att det sitter kvar lite ändå, men idag var ett stort framsteg. Det brukar inte va mycket vatten där, förvisso var vi där och gick igår och jag hade fel skor på mig, annars hade vi gått igenom. Så då stannade jag vid vattenbrynet så fick hon gå cirkel runt mig, två gånger innan vi gick hem.
Sjön som vi red till i somras har vi aldrig varit nere vid innan, men det gick bra. Jag märkte också en dag när det hällregnade, så hade hon inte några problem att gå i vattnet. Det regnade så mycket så att grusvägen bestod av två avlånga vattenpölar i bilspåren.Är bra när man får träna lite sådär på hemmaplan , brukade ta nytta av en stor vattenpöl precis bakom ett Stengärde vi brukade gå över för att komma till skogen. Så då såg hon inte vattnet förens hon var i den och på hemvägen så hade hon alltid full fart så att hon även där var i vattnet innan hon fattat det ^_^. Men att vara själv och se okänt vatten på håll... Det är fortfarande väldigt läskigt
Kallar du det där katastrof?Kan bjuda på ett filmklipp från programridningen i lördags som gick katastrofalt dåligt
Men hästen är storfavoriten ändå, hon kan ju inte ro för att piloten missköter sig
Det är svårt att rida barbacka, det är väldigt lätt att hamna i stolsits, men hur man kommer ifrån den när man rider barabacka, vet jag inte riktigt. Försöker själv hitta tips på det, nu rider jag inte så mycket barbacka själv för min häst har ett hustak till rygg och är inte skön att rida barbacka på.Hej, här kommer en blandad liten film med mig och en av hästarna i stallet där jag är medryttare. NH, uppvärmning på långa tyglar och så lite dressyr. Vi rider barbacka och bettlöst, hästen är 16 år och super snäll men lite släpig framför allt i bakbenen. Dessutom har han en lång och svankig rygg som jag har svårt att få upp och han tycker är jobbig att bära. Jag tycker att det gick ganska bra även om dressyr inte är vår starka sida (har nästan bara ridit ut på honom). Mina skänklar är lite för flängiga och jag skumpar lite i galoppen. Rent allmänt tar jag jättegärna emot tips på hur man får till en bra dressyr sits barbacka.
Hej så länge!
https://goo.gl/photos/oaBgkSp1rNVDeUeh8
Hej, här kommer en blandad liten film med mig och en av hästarna i stallet där jag är medryttare. NH, uppvärmning på långa tyglar och så lite dressyr. Vi rider barbacka och bettlöst, hästen är 16 år och super snäll men lite släpig framför allt i bakbenen. Dessutom har han en lång och svankig rygg som jag har svårt att få upp och han tycker är jobbig att bära. Jag tycker att det gick ganska bra även om dressyr inte är vår starka sida (har nästan bara ridit ut på honom). Mina skänklar är lite för flängiga och jag skumpar lite i galoppen. Rent allmänt tar jag jättegärna emot tips på hur man får till en bra dressyr sits barbacka.
Hej så länge!
https://goo.gl/photos/oaBgkSp1rNVDeUeh8
Du måste jobba mer på din sits, när du blir stabilare och sitter korrekt, då blir hästen rakare genom kroppen och bär upp sig bättre.Kan bjuda på ett filmklipp från programridningen i lördags som gick katastrofalt dåligt
Men hästen är storfavoriten ändå, hon kan ju inte ro för att piloten missköter sig
Snäll häst du rider. Jag tycker det ser ut som om du håller för mycket på yttertygeln vilket gör att hästen inte är rak. Hästen "viker sig" i yttersidan (dvs den högra). I början på filmen bryter den ut med bogen "före" åt vänster. På slutet har den fattat att den ska hoppa trots allt.Dags att väcka den här tråden lite, har ni filmat något när ni rider?
Jag fick lite filmat idag, när vi övade lite inför morgondagens maskeradhoppning. Jag har varit lite osäker på om jag skulle hoppa 80 eller inte med tant. Vid 70 går min bekvämlighetsgräns, jag är egentligen hopprädd och det blir inte bättre av att min häst ibland stannar.
Vi filmade inte allt, hon hoppade oxern utan att vägra första gången, bara flög över, vi hoppade även över regnbågen som står som utfyllnad, när den stod ensam bredvid. Så misstänker att det är mer matten som är hopprädd än hästen.
Dags att väcka den här tråden lite, har ni filmat något när ni rider?
Jag fick lite filmat idag, när vi övade lite inför morgondagens maskeradhoppning. Jag har varit lite osäker på om jag skulle hoppa 80 eller inte med tant. Vid 70 går min bekvämlighetsgräns, jag är egentligen hopprädd och det blir inte bättre av att min häst ibland stannar.
Vi filmade inte allt, hon hoppade oxern utan att vägra första gången, bara flög över, vi hoppade även över regnbågen som står som utfyllnad, när den stod ensam bredvid. Så misstänker att det är mer matten som är hopprädd än hästen.
Det är inte jag som håller, hästen har haft en vargtand på höger sida (som är utdragen men beteendet sitter kvar), hästen la då tungan övet bettet för att skydda tanden samt ställa huvudet åt höger för att minska trycket på tanden, gjorde så redan hos förra ägaren.Snäll häst du rider. Jag tycker det ser ut som om du håller för mycket på yttertygeln vilket gör att hästen inte är rak. Hästen "viker sig" i yttersidan (dvs den högra). I början på filmen bryter den ut med bogen "före" åt vänster. På slutet har den fattat att den ska hoppa trots allt.
Tack så mycket.Så gulliga ni är! Jättefint kämpat!
Det är inte jag som håller, hästen har haft en vargtand på höger sida (som är utdragen men beteendet sitter kvar), hästen la då tungan övet bettet för att skydda tanden samt ställa huvudet åt höger för att minska trycket på tanden, gjorde så redan hos förra ägaren.
Jag försöker komma på rätsida med det problemet då jag vill ha hästen rak mot hindret och inte att hon viker halsen åt höger, men det är inte alltid vi lyckas, speciellt inte när matte är rädd för höjden på hindret också och tant kommer i 120 mot hindret så att matte inte hinner med.
Hon böjer halsen åt höger och skickar ut vänsterbogen, det är lite kämpigt att få henne rakt på hindrena, någon dag ska vi väl lyckas.
Jag märkte att det går sämre för oss på träning än vad det gör på tävling, för tydligen när vi tränar då har jag alldeles för mycket tid att tänka och känna efter medan på tävling är jag mer fokuserad på min uppgift.
På träningen blev det några stopp när hindren var 80cm, när vi tävlade på samma höjd flög vi över felfritt och kom 2:a med endast några ynka hundradelar till första platsen.
Vi ska snart ta itu med dressyren igen, för jag inbillar mig att när jag fått igenom henne ordentligt i dressyren kommer hopp-problemet (det när hon ställer sig åt höger) att lösa sig också. Vi har en plan men tack ändå.