portabel röntgen

knuutby

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet av veterinärer som kommer hem till stallet och röntgar, tex fånghästar, istället för att man ska behöva åka till veterinären?

Sv: portabel röntgen

Den enda erfarenhet som jag har av det är när det kom en vett ut till stallet och hade med sig sin portabla röntgen, ställde upp hästen och röntgade, gick hur smidigt som helst, enkelt och fort och bäst för hästen som hade ont i hovarna. Är det nåt speciellt du undrar över?

Jag har röntgat flertalet gånger på hemmaplan, extremt smidigt. Speciellt när jag nu har fått en
fånghäst som röntgas inför varje hovslagarbesök då hovbenet har roterat mycket.

Vi har röntgat 2 hästar här hemma . En fånghäst och en med fraktur i bak-knäet. Jättesmidigt och så skönt att slippa ställa en häst som har ont på transport. Det alternativet kommer jag att välja i fortsättningen också, inte tyckte jag det var dyrt heller.

Distriktarna har det.

Jag har både röntgat och ultraljudat hästar hemma i stallet. Jättesmidigt. :)

Här finns det en privatvet, kanske samma som du menar, med portabel röntgen och det finns även
en mindre klinik som också har portabel röntgen. (Södra sidan om stockholm.)

Varför kan man inte skriva VAR den portabla röntgen finns eller namn på vilka som har den ....

Det borde vara fler som är av intresse var man kan få tag på denna hjälp i Sverige och om det är rimligt att ringa till den vetrinären pga av transportsträckor ?

Så kan man inte svara mer exakt var de finns ?

Mia

Varför kan man inte skriva VAR den portabla röntgen finns eller namn på vilka som har den ....

Det borde vara fler som är av intresse var man kan få tag på denna hjälp i Sverige och om det är rimligt att ringa till den vetrinären pga av transportsträckor ?

Så kan man inte svara mer exakt var de finns ?

Mia

Jag och IronWill skrev namn på privatprivatiserande vet .och även klinik som har portabel röntgen i södra sthlm, men våra inlägg plockades bort..

Tack ni som skrivit var :)

Till Moderatorn så undrar jag man får inte tala om var en protabel röntgen kan finnas ,,, men man får nämna försäkringsbolag vid namn i diskussioner ?

Här kan det ju faktiskt vara till hjälp var det finns portabla röntgen utrustningar och därmed hjälpa hästarna och slippa transportera dom och detta är bra att ha kunskap om innan olycka eller sjukdom händer !?

Har inte hört talas om en portabel röntgen i Östergötland överhuvudtaget finns det någon ?

Mia

Vi anlitar portabel röntgen till Kriterieauktionshästarna.

"privatare" från Eskilstuna.

Men både S.V.A. och Strömsholm har sådan tjänst också. Fast dyrare.

AM

"Min" vet har sån. Funkar jättebra! Använt till fånghäst bl.a.
Hon är privat och jobbar runt Uppsala och norra Stockholm.
Jag tror Strömsholm har den tjänsten med.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
39
· Visningar
3 130
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka