"Porslinshästar"

Sophia_

Trådstartare
Enligt min åsikt så är hästar hästar. Alla härstammar trots allt från de vildhästar som klarade sig på vad naturen bjöd året runt.

Skillnaden är enorm mot hur vissa hästar hanteras idag.

Tänker på de exemplar som ALLTID har grejer på sig. Och då handlar det inte bara om ett regntäcke ute, utan det är dubbla täcken, det är benlindor vid ridning, strykkappor och boots i hagen, stallbandage i boxen.... Av någon anledning tycks dessa hästar också vara de som står inne större delen av dygnet, äter alla möjliga smörjor, går ensamma i hagen för att de kan skada sig annars (dvs om de alls får gå i hagen), inte får ridas i skogen för att de kan vricka sig osv osv.

Jag undrar bara om det verkligen kan finnas någon godtagbar anledning till att packa in sina hästar i bomull på detta vis? Jag tycker att oftast är det hästen som faktiskt blir lidande av denna behandling..

Det är skillnad på att vara rädd om sin häst och på att frånta hästens möjligheter att vara häst. Men det som förvånar mig är att det är inte nybörjare och amatörer som har dessa porslinshästar utan det är hästkunniga människor och skickliga ryttare. Är man ignorant gällande hästarnas egentliga välmående eller har man aktivt gjort dessa val av ngn specifik anledning?

Sv: "Porslinshästar"

Jag håller delvis med dig och jag tror att många har en för mänsklig syn på hästar. Tex temperaturer känns ju inte lika för en häst som för en människa men det har många inte i huvudet. Många är rädda för att deras hästar ska gå sönder (ja, hästar göra illa sig ibland - särskilt om de står inne mycket och sen när de går ut har för mycket energi och går och gör illa sig). Tycker absolut att man ska tänka att hästar ska få vara hästar!

Men jag tycker inte heller att man ska glömma att de hästar vi har som husdjur faktiskt är framavlade i tusentalsår på andra egenskaper än överlevnad i frihet. De är avlade för sportsammanhang, vackra linjer, användning i jordbruk mm. Många av våra hästar hade inte klarat sig i det vilda och alltså inte kunnat föra sina gener vidare! De gener som i årtusenden har lett fram till de vildhästar som överlevt är inte samma gener som vi har avlat fram (delvis alltså - det är ju fortfarande hästar vi snackar om :)).

Vi som har tillfångatagit dessa djur har ju ett ansvar att låta dem leva så bra liv som möjligt och det innebär att de bör få vara hästar men kanske med lite mänsklig hjälp eftersom vi inte kan ge dem samma förutsättningar som i frihet plus att vi i detta land har bestämt att djur inte ska lida (dvs hästar med dåliga "överlevnadsgener" lever i alla fall). Men för den sak behöver man inte packa in dem i bomull och krimskrams som är på modet!

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig på alla punkter men över lag så har du rätt!!
Benskydd och lindor när man rider är faktiskt en billig försäkring, det är inte kul om man har en halt häst helt plötsligt om den trampar på sig själv.
En frusen häst ska få ha dubbla täcken på sig om den behöver det.
Hellre dubbla täcken än att den fryser, men hästar fryser ju inte lika lätt som människor...
MEn många hästar får inte leva som hästar utan blir inlindade i bomull...

Nej men precis, jag menar självklart inte att man ska släppa ut dem dygnet runt och förvänta sig att de ska må bra. :D

Jag har tredubbla täcken på min häst på vintern för att hon fryser. Och det är en annan grej, tycker jag. Jag syftar mest på dem som gör för mycket människa av sina hästar och drar in på det som hör till hästens egentliga behov. Samt har massa attiraljer på de små krakarna som knappt vet hur det känns att röra sig utan skydd av alla möjliga slag. :smirk: och detta är ändå människor som har hästutbildning, ett liv av hästar bakom sig etc etc som man borde kunna förvänta sig lite mer hästkännande ifrån...?

Senast ändrad:

Ja, man upphör aldrig att förvånas.
Människan är en ganska självisk art och sätter ofta sina egna behov först (som att ha täcke på hästen trots att det är varmt ute så att den inte ska bli så lerig för att det är jobbigt att borsta då). Sen finns det väl vissa saker som inte spelar hästen någon roll. Den bryr sig knappast om den får ett extra nosludd på sig även om det inte behövs, men då tycker man ju att man kan strunta i det men vissa tycker bara att det är sååå snyggt....

Det bästa är att vara lyhörd så hästarna kan visa själva vad dom gillar mest.
Mina skogsmullar gillar helt klart naturligt hästliv bäst.
Lösdrift, inga täcken, enkelt foder... Dom älskar det!

Men visst är det sant att många hästar behandlas som porslin.

Jag håller med dig! Men ibland får jag nästan ge mig själv en örfil för att jag håller på att börja dalta med mina hästar. De andra i stallet hade lagt täcke på sina hästar och då börjar man tänka lite att jo det kanske behövs nu och ja nu är det nog lite kallt...men sen ser man sina hästar stå och njuta i hagen av att det inte är så varmt längre och då brukar det där släppa.

Min ena pålle är rätt duktig på att tala om hur han vill ha det också. Han börjar bli gammal så jag tänkte att han kanske var lite mer känslig. Jag plockade fram täcket men han började sura när jag skulle lägga på det så..ok då... inget täcke än. För några dagar sedan började det bli lite kallare så jag prövade igen och den här gången var han nöjd över att få ett täcke på sig.

lillamyggan skrev:
Min ena pålle är rätt duktig på att tala om hur han vill ha det också. Han börjar bli gammal så jag tänkte att han kanske var lite mer känslig. Jag plockade fram täcket men han började sura när jag skulle lägga på det så..ok då... inget täcke än. För några dagar sedan började det bli lite kallare så jag prövade igen och den här gången var han nöjd över att få ett täcke på sig.

Det där känner jag igen! Mitt sto börjar också bli lite till åren och man vill ju inte att hon ska bli nedkyld och få problem med ryggen osv. Försökte därför börja så smått med täcke på morgonen, men det gick tydligen inte alls för sig. Nu har jag börjat gå ut i hagen och lägga på henne täcket fram på eftermiddagen när solen inte värmer längre och då är det helt ok. Hon verkar t o m nästan tacksam. :) Och det är ändå på eftermiddag/kväll det är som kallast.

Alla härstammar trots allt från de vildhästar som klarade sig på vad naturen bjöd året runt.

Sanning med modifikation... ;) Även om alla hästar härstammar från vildhästarna så iom att vi människor "tog över" aveln så har vi egentligen förstört/klemat bort våra hästar. Vi avlar inte på "survival of the fittest" och får därför fram hästar som inte skulle klara sig i det vilda.

Sen håller jag med om att en del klemar bort sina hästar för mycket, men om vi ska se fakta i vitögat så har vi inte hästar för hästens egen skull utan för vår egen skull. Så att en del plockar på hästarna skydd utöver vad som "behövs" kan nog snarare ses som en egoistisk handling likaväl som en för hästens skull. Hade jag en häst som slog på sig och fick sår och men av att bara gå i hagen så skulle jag utan tvekan ha skydd på den, dels för att bespara hästen lidande, men även för att "skydda" min ekonomi från "onödiga" veterinärkostnader... :crazy:

Jenny

Sophia_ skrev:
Men det som förvånar mig är att det är inte nybörjare och amatörer som har dessa porslinshästar utan det är hästkunniga människor och skickliga ryttare. Är man ignorant gällande hästarnas egentliga välmående eller har man aktivt gjort dessa val av ngn specifik anledning?
Du undrar, och det här är min uppfattning. Precis som du skriver "Det är hästkunniga människor..."
De här hästkunniga människorna läser väl precis som du (med din häst som inte först ville ha täcke) av sina hästars välmående och finner att deras hästar mår bra trots eller pga pjoskandet.

Man har hästar till olika ändamål. Ibland krävs "porslinshästmetoden".

Ifall de bara hade funnits hästar som promenadridits eller hafts enbart som kapitalförstörning så kunde hästarna fått fortsatt att leva som sina ursprungsförfäder....med risk att bli uppätna....dö av sårskador.....loppätna..... mmm............

Jag håller med dig :bow: Alltså, benskydd och täcken kan absolut behövas! MEN det går för långt ofta tycker jag. Det ska vara vintertäcken i oktober, bandage varenda natt, liniment här och nån smet där, ett dosmått sånt och ett hekto datt, ute ett par timmar, helst ensam.. Alla vill (förhoppningsvis) sin häst väl, men ibland undrar man :crazy:
Det här har jag fått för mig är vanligt, förutom med "vanliga" hästar, även i travstall. Jag vet en anläggning där hästarna går ute hela dagarna, flera i varje hage, kuperad terräng, efter träning har de täcke tills de torkat från svetten, sen går de mestadels utan i hagen. Är det kallt får de regntäcken på sig, och dessa är klippta. Behöver jag säga att det går utmärkt för de i tävlingar? Att de mår hur bra som helst?

Va, måste ni ha täcken på era hästar?? Jag har tre stycken hästar med PÄLS...........

Håller med om att vissa daltar allt för mkt med pollarna. Visst, ett fullblod är 10 gånger känsligare än en islandshäst och behöver därför mer skydd, petigare foderstat och så vidare. Men det finns så många som överdriver! klart hästarna går sönder om de först har lindor över natten, sen skydd i hagen och vid ridning; de känner ju knappt att de slår i benen och blir därmed mer oförsiktiga. Och då blir de ju skadade lättare när de ej har skydd... Alla bestämmer såklart själva vad de anser bäst för deras häst, tror inte det är så vanligt att man daltar för att man är lat, tvärtom tar det ju längre tid allting. Men när hästarna kommer in svettiga varje dag från hagen eller krubbiter och väver för att de inte fått nog att sysselsätta sig med osv då förstår jag inte varför ägarna inte tänker om...? Inga porslinshästar i mitt stall i alla fall, dock säkerheten i första hand ;)

Säkerheten i första hand och daltande är ju helt skilda saker. Att använda benskydd har jag inget emot. Det är ju för att skydda från slag/balltramp/senskador vid hoppning osv.
Nibla: Ja, faktiskt så behöver min häst det. Men jag använder det när det behövs, inte i onödan.
Dalta eller inte, hästar är individer, en del behöver verkligen täcken och andra saker, men ibland blir det som sagt för mycket av det goida.

Visst kan det vara så att människan har avlat sönder hästen så att vi måste ta hand om den på människans vis. Men det måste också innebära att vi kan vända den trenden. Dock kanske inte i vår tid. En vän till mig har tre tävlingshästar, två halvblod och ett fullblod. De går ute dag som natt, sommar som vinter. Inga täcken utan bara päls. De hästarna är sällan skadade och mår dessutom mycket bra. Så det finns visst tävlingshästar som klarar av att gå ute.

Hehe...har tänkt på samma sak. Har sett flera saker i veckan på dessa porslinshästar (i ägarens ögon). En häst som står med tre tjocka täcken på i vårsolen, 10 grader varmt. Några som står inne i stallet med dubbla fodrade stalltäcken i vårt stall som ändå är VARMT! Inte för mycket hö för då blir hästen tjock (många har ju mindre än minimumgivan!) men mycket kraftfoder så den är pigg!! Minst tre dm spån i boxen och aldrig gå på hårdare underlag än mjuk sand. Ibland undrar man ju om hästen mår bättre av det. Dock tycker jag att de sm är riktigt kunniga tar hand om sin häst på ett klokt sätt. Sen är det ofta tävlingsryttare som blir mer försiktiga speciellt under tävlingssäsong (vilket ändå är lite förståeligt). Men man måste ju låtta vettet tala högre än hjärtat i vissa fall!!

Nibla skrev:
Så det finns visst tävlingshästar som klarar av att gå ute.
Det har jag inte sagt nåt om att det inte finns. Jag sa tvärtom, jag vet en anläggning som har toppresterande travare som går utan täcken i hagen hela dagarna. jag tycker också att det borde gå att vända den trenden. Jag vet nu en ponny (New forestkorsning) som är VÄLDIGT frusen. Hon går med dubbla vintertäcken och dubbla stalltäcken och gud vet allt :crazy: . Men där har ägaren också varit väldigt daltig, så fort hon fryser tror ägaren att hästen också fryser. Och ja, nu står hästen och skakar av köld om hon inte får ha täcke när det är en enda minusgrad. Och det på grund av att hon helt enkelt vant sig att ha täcke, hon klarar inget annat. Om man nu ska ha täcken ska det väl inte behöva påverka hästens förmåga att klara sig utan :confused: Vet också en som hyr ut hästar vintertid. Hon föredrar att hästarna går med lättare regntäcken om de är klippta, hellre än tjocka vintertäcken. Ja jag kan hålla med.
Jag kan hålla på i evigheter och dra upp exempel om folk som täcker, folk som har element på i stallet, folk som stänger stallet hela tiden (jag hatar stängda stall, det blir bara dålig luft såvida man inte har förutsättningar för bra luft).

Nora skrev:
Men man måste ju låtta vettet tala högre än hjärtat i vissa fall!!
:bow: Ibland kanske vi behöver acceptera att vi har mustangernas släktingar i stallet, som är utrustade med bättre förmågor än våra termotäcken och liniment.
Det där du sa om mycket kraftfoder och lite hö är ju också intressant (eller inte? :crazy: ). Lite hö resulterar kanske ofta i icke tillgodosett tuggbehov, vilket leder till tandproblem, vilket leder till problem med ridning, skarpare bett, fler skador, och där for jag iväg igen :angel: Den här tråden fick igång mig :D

Nibla skrev:
De hästarna är sällan skadade och mår dessutom mycket bra. Så det finns visst tävlingshästar som klarar av att gå ute.

just det.... Men om man läser på så är det inte ett dugg konstigt eller märvärdigt. Tävlingshästar med excellenta foderstater pga hård träning, och utmärkt metabolism/kondition pga träning har mycket bättre immun mot hårda förhållanden inklusive kyla än en hobby häst i lägre kondition och trim.

däri ligger ju kruxet som jag ser det. Om alla brydde sig om att verligen läsa på och sätta sig in i hur hästar under olika förhållanden egentligen fungerar, så skulle det finnas mindre såna här debatter. Jag tycker oftast det är fråga om "daltande" när folk bara apar efter, slänger grejer och täcken på sina hästar, helklipper osv bara för ATT - alla ANDRA gör det. Man ska sätta sig in i hur hästen fungerar och se till individen med kunskap. Gör man det så ser jag inget fel i att använda diverse grejer som utrustning, skydd, täcken om det verkligen är befogat.

mackan skrev:
Tävlingshästar med excellenta foderstater pga hård träning, och utmärkt metabolism/kondition pga träning har mycket bättre immun mot hårda förhållanden inklusive kyla än en hobby häst i lägre kondition och trim.
Det där var intressant, har inte tänkt så förut :o :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama