porslinshäst vs vildhäst

Sv: porslinshäst vs vildhäst

Min syster äger 4 hästar.

Häst nummer 1:
Glashäst, rädd för allt, eller det är han inte men han låssas vara rädd för allt, SPECIELLT postlådor. man får inte röra hans lugg för då luggas det ju faktiskt, han ska helst bli borstad med 150 borstar och får han inte som han vill så blir han tjurig. Äter däremot allt.

Häst nummer 2:
Ungefär liknande den andra men han är verkligen rädd för allting, i vintras kom en tant förbi med en spark och då satte han sig ner i ett dike av rädsla. Allting nytt är farligt.

Häst nummer 3:
En riktig överlevare som tror att han är en cooling, dvs en vildhäst. Blir aldrig rädd förutom för snödrivor men det hör en vildhäst till säkert. Vädligt självsäker ung herre som ofta visar vad han vill och vad han behöver. Tror att han är en hingst och springer och visar upp sig i hagen och för alla andra.

Häst nummer 4:
En väldigt blödig herre, måste gosas med om man ska göra någonting som kanske gör ont, han har ganska problem med benen, annars vill han inte vara med, sen tigger han kakor då han vet att han har varit duktig och stått emot smärtan, ungefär som ett barn hos tandläkaren :devil:

Hm, min ponny är vildhäst på några punkter och porslinshäst på andra, men mest vilhäst tror jag.
Han går inne på natten på vinter, tidig vår och sen höst och får mat 5 ggr om dagen. På sen vår och tidig höst går han ute till 21-22 och mat 3-4 ggr om dagen. Från början av juni - augusti/september är han ute dygnet runt med undantag för natt innan större tävling.

Vid ridning är han alltid pigg och arbetsvillig, hans ställer alltid upp och kämpar varje ridpass, inga starka hjälper krävs osv.
Vid hantering är han väldigt snäll och uppfostrad, man behöver praktiskt taget aldrig säga till honom och om man göt det så räcker det med ett lite dovare tonläge.
Han gnäggar + kommer alltid när man ropar på honom.

Aldrig halt eller skadad (peppar,peppar), har stenkoll på sina hovar och ben och kompisarna i hagen.
Rullar sig MINST 5 ggr om dagen och kör flera rejs.
Är alltid lerigast och smutsigast av alla hästar i stallet.

Min häst är varken vildhäst eller porslinsdocka - kanske lite mitt emellan.

Han står uppstallad på vintern men är mycket ute. Stallet är kallstall och bara aningen varmare än ute.

Använder bara täcke om det behövs och då mest pga regn och ofodrat regntäcke då.

Försöker fodra så sunt som möjligt dvs grovfoder som den huvudsakliga födan och endast de tillsatser som verkligen behövs enligt analysen.

Han rids - alltså är han ingen vildhäst ;) :)

Hantering, ja kanske har jag lite "vildhäst-tankar där!? Dvs att det är jag och min dotter som självklart måste vara ledarna men att vi ändå ger utrymme för hans integritet.

Haha, jag felformulerade mig nog ganska rejält, men det här blev ju också en rolig tråd!

Det jag egentligen tänkte var hur BEHANDLAR du din häst? som en vildhäst eller porslinshäst? :p

Jag är mellanting, så jag måste väl motivera lite!

Foder: ja, hon får tiptop foder, dyrt och jävligt, men det känns som att det är värt det!
Täcken: Ganska porslinshästig... Täcken dygnet runt ända tills det blir riktig vår - och täcken vid regn på sommaren.
Ridning: Ganska ofta porslinshäst :angel: Fast jag har ärligt talat blivit bättre! Lyckats fatta att hon inte kan vara bebis hela livet ;)
Hantering: Hmm... Vildhäst i stallmiljö. står lös i gången ibland, ska vänja sig vid det mesta och provar gärna nya grejer med henne.
Hage/stall: Ute 8-10 timmar/dag under höst/vinter, ca 10-14 timmar/dag vår-sommar och dygnet runt några veckor på sommaren. Kan inte ändra så mycket på det eftersom vi står i kollektivstall. Så hon får väl klassas som porslinshäst i utemiljö där, hehe :p

Rolig tråd tycker ju inte jag att det verkar vara..

Har du helt missuppfattat att en vildhäst inte behandlas.

Din profil avslöjar att du håller på med fälttävlan..

Jag hoppas verkligen att denna sk sport kommer förbjudas utifrån det lidande det utsätter djuren för och deltagarnas brist på kompetens.

Jag har 5 vildhästar och 1 porslingshäst jag frenetiskt försöker få vild :p

Foder: mina hästar får förstklasigt eget taget hö och förstklasigt köppt foder.

Täcken: Nu i vinter har ingen av dom haft täcke på sig då dom har kunnat ha vinterpälsen kvar (ingen hård träning för nån av dom men nästs vinter blir det hårdträning för simba å då blir det klipning & täcke).

Ridning: jag använder benskydd (tycker det är en billig försäkring) men jag har inga problem med att ta med handhäst.

Hantering: Mycket väluppfostarde, kan lämna boxen öppen och dom står lösa vid borstning, skoning, avspolning mm

Hage/stall: Mina har gått ute nästan hela vintern å så fort det kommer nederbörd om än så lite så går cilla in i ligghallen och simba vill inte vara ute i hagen själv så han pipper oxå in. Dom är så goa.

Kram

Min pålla e nog en porslinshäst, även om jag inte vill erkänna de. :D Eller ett bättre ord för henne e nog diva. Vägrar gå in i den mockad box, kissar inte ute, gör allt för att inte frivilligt blöt hovarna under ridning, gömmer sig i hagen när matte trätt på henne en flugluva osv. Men man kan inte göra något mer än att älska henne :love: trots att någon lärt henne dessa roligheter.:angel:

Min hästhållning hamnar nog mitt i skalan ungefär. Är petig med analyserat hö och foderstat- är dock inte mycket för modeflugor som musli etc utan tycker hö, kompletterat med havre, betfor o mineraler ofta räcker långt. Jag vill inte ha för långt emellan fodringar, håller över lag mycket koll på hästarna, och har vatten i hagen hela den frostfria perioden osv.

Täcke av varierande tjocklek beroende på väder kläs på senhöst, vinter och tidig vår på tunnpälsade/klippta/tränande hästar (samt om det skulle bli spöregn och plus tre grader igen nu), men hellre lite tunnt än lite tjockt. Tar av täckena tidigare än de flesta av mina bekanta. Blir nästan gråtfärdig när jag ser hästar i hagarna som går täckade fortfarande trots 15-20 graders värme. Snacka om missriktad djurvänlighet!!

Utevistelse i rejäla hagar med kompisar allt från ca 7 h under de mörkaste månaderna (tycker det är en säkerhetsrisk att ta in dem i kolmörker o försöker därför göra det innan det blir mörkt) till dygnet runt på sommaren (i år redan nu). Tycker det funkar bra att ha ute på nätterna och ändå träna och tävla (dressyr, LA-Msv B- nivå), men brukar de dagar det passar ta in några timmar på dan så att de får vila, vilket verkar uppskattas. Vet dock att de flesta häromkring som har sina hästar igång på ungefär samma nivå (vilket ju definitivt bara är hobbynivå) inte skulle drömma om att låta dem sova under bar himmel.

Skydd/lindor vid ridning, mest för att det hör till, är enkelt och en"billig försäkring". Stallbandage om hästen behöver av specifik anledning. Dock inte gjort bedömningen att det behövs nu på länge.

Utrustning: välavpassad, välsittande och ändamålsenlig. KAnske lite porslinsvarning - jag gillar snygga schabrak.

Träning: Inte så porslin. Ganska varierat. Rider dressyr några dagar i veckan och ut med ganska mycket galopp några dagar. Hoppning ibland men tyvärr inte regelbundet längre p g a att mina arbetstider omöjliggör hoppträning i grupp.

Hantering: Sunt hästvett. Hästarna hanteras som hästar och alla som bott här har funkat bra att hantera. Lägger dock inte energi på at ha dem blixt stilla lösa på gången. Tycker det är bättre och mer säkerhetsmässigt att ha dem uppbundna.

Självklart skoning var åttonde vecka och veterinär vid behov - hellre en koll för mycket än för lite. Vet inte om det är porslin eller hästvett?

Tycker överlag att man BÅDE måste se till hästens naturliga levnadssätt (dvs att den behöver äta mycket grovfoder, få röra sig fritt och ha socila kontakt med andra hästar) OCH till det onaturliga arbete vi faktiskt kräver av dem och rusta dem för att klara det genom att sko, fodra och eventuellt klippa och täcka dem därefter. Vissa hästar behöver mer specialpyssel än andra (som tur är hör min nuvarande pålle inte till den kategorin. Skönt!), och man måste se till individen och kraven som ställs på den.

Senast ändrad:

Min herre är en porslinshäst, fast han är ett kbltravare.
Foder: svårfödd gamling (27 år), väldigt kräsen, kräver en hel del mat för att hålla hull och mage i trim. Dunderkänslig mage - får diarré lätt, behöver få mkt hö. Får en hel del tillskott oxå - biotin, kiselgur, flexijoint, nypon, profeed, timjan och tokosel.
Får även lusern, kraftfoder + "pulver" på betet för att hålla hull mm.
Stall: går ute mellan 8-20 ungefär höst, vinter, vår. Sommarbete dygnet runt 1-2 mån. Gillar inte regn och blåst, står då hellre i vindskyddet eller i boxen.
Skötsel: har täcket dygnet runt höst, vinter, vår. Flugtäcke + huva på sommaren, tunt regntäcke vid regn sommartid. Är klippt och småfrusen. Känsliga leder som blir lätt stela otäckt. Har BoT då och då på benen. Linimentas kotor, oljar hovar varje dag.
Borstas och pysslas varje dag, annars blir han sur.
Får lätt småsår och andra konstiga skador.
Motion: är nu mest hagpensionär, men rids/tömkörs då och då. Benskydd runt. Ridtäcke höst, vinter och regniga dagar.
Har artroser kotlederna bak, strålbenshälta fram. Känsliga hovar. Specialskos var 6-7 vecka. Masseras av hästmassör var 2-3 mån.
Kräsen när det gäller "skötare" - bara jag duger...:rofl:

Senast ändrad:

Oj, det var lätt!;) Har just konstaterat att min häst är en riktig porslinshäst! Känslig hud (får skav av minsta lilla), känsliga luftvägar (bronkit) och gillar inte att det regnar på honom då han blir kall och stel i alla muskler...ömfotad om det blir hårt ute, går nu med sulor för att minska detta...känslig mage, tål inte hösilage (i alla fall det han fick i vintras, diarreade som bara den tills han fick hö igen)....jag hade ett tag funderingar på lösdrift p g a bronkiten, men jag tror att han är för klen för det faktiskt, tror heller inte att han skulle uppskatta det, han är en riktig boxnisse som vill in varje dag...skulle känna sig bortglömd om han fick gå ute dygnet runt hela vintern.

Oldenburgarvalack, 12 år. Tysk import som används som hobbydressyrhäst men helst av allt skulle vilja bli speedhopphäst om han själv fick välja!:D

Det jag egentligen tänkte var hur BEHANDLAR du din häst? som en vildhäst eller porslinshäst? :p

Jag behandlar min vildhäst som en uppstallad vildhäst ungefär. Det är iaf min mening, att ha en tanke bakom hur jag behandlar honom för att han ska få vara så mycket häst som möjligt. Dock utan barfota gång och lösdrift, jag har mina motiv bakom att inte välja de alternativen också.

Jag klassar honom som vildhäst eftersom han verkar tåla i princip alla väder utan att frysa, värme blir han i värsta fall lite svettig och slö av men han kolar ju inte vippen. Han tål att gå på gräs utan att bli fet, fodras som en ponny och fungerar bra på det trots att han är övervuxen och av mer sportmodell. Han har heller inte särskilt ont av insekter. Dock kan han inte gå oskodd, det faller väl vildhästgrejen. Men om han ständigt gick på mjukt gräs hade det nog gått (dock fungerar inte frusen slät mark, grus osv) men kanske hade hans hovar gått att anpassa med nogsam verkning med målet att ha honom barfota, dock inte om han dessutom ska ridas på våra marker häromkring.

Foder: Han får inget "special"-foder men äter såklart efter en uträknad foderstat gjord på analyserat foder. Och han äter alltid på regelbundna tider väl utspridda över dagen och alltid i fred inne i sin box. Fodret är lokalproducerat/lokalförädlat och såklart av hög hygienisk kvalite.

Täcken: Vildhäst. Han är en varm sak som tål alla väder och inte klipps (unghäst). Men såklart har de tillgång till både vind/regnskydd o vinterhagen och störs de av regnet en sommardag får de komma in o torka någon timme/går över i vinterhagen o ställa sig under taket om de vill. Dock täckas han noga vid transport men även där är han oftast väldigt varm av sig.

Ridning: Porslinshäst i den mån man tänker på upp/nedvärmning, träningsupplägg, allid rida i bra form osv. Jag slarvrider ALDRIG, det kan jag gå över lik för. Det finns alltid en tanke bakom ridpassen och jag är bra på att hålla mig inom rätt gränser för vad han orkar/förstår. Men detta kallar jag snarare sund ridning och inget "porslins"-daltande. Vad blir vildhästkategorin här eg?

Hantering: Vildhäst här med tror jag. Hanterar honom i princip alltid utan varesig grimma/grimskaft på hemmaplan, jag är för lat :o Och han ska tåla precis allt, jag lägger stor vikt vid säkerhetstänkande ur den aspekten att inget ska skrämma/stressa honom och att han alltid ska lyssna på mig.

Hage/stall: Blir väl porslins här eftersom de alltid äter inne så blir även hagvistelsen i 3 pass vintertid. Men det i sin tur leder till att ingen av alal om bott häst satt så värts mycket päls och aldrig behövt täcke - de behöver inte stå o frysa halva dagen. Och på sommaren måste de stå inne på natten (eller ja, kväll och morgon är väl värst) pga knott.

Min ponny är nog vildhäst. Går utan tecke, sällan/aldrig skadad. Håller normalt hull. Inga konstiga kraftfoder, bara hö, halm, mineraler, kala och saltsten.

Vi brukar skämta om att jag borde teckna försäkringen "Agria katastrof" till min :D så där får ni väl en liten hint om hur han är... med andra ord; han skadar sej på ALLT! och ibland skadar han sej på inget alls :crazy:
Ett litet urval av allt han har råkat ut för:
* Lyckades sticka hål på en blodåder i benet.
* När vi skulle lasta honom för att sy på kliniken så backade han rakt in i en stenmur o rev upp sej på hasen. Det fick oxå sys.
* Fastnade med grimman i stalldörren o ryckte lös hela dörren o slog sej på knäna.
* får lymfangit av små sår som endel inte ens skulle märka.
..och sådär fortsätter det i evighet..

Rolig tråd tycker ju inte jag att det verkar vara..

Har du helt missuppfattat att en vildhäst inte behandlas.

Din profil avslöjar att du håller på med fälttävlan..

Jag hoppas verkligen att denna sk sport kommer förbjudas utifrån det lidande det utsätter djuren för och deltagarnas brist på kompetens.

Har du helt missuppfattat att en porslinshäst står på hyllan som prydnad? Jag trodde absolut inte att någon skulle tro att jag menade riktiga vildhästar och riktigt porslingshästar, det är ett uttryck!

Käre hjärtanes, det märks att du aldrig pysslat med terräng. Isåfall är all slags ridning tortyr och djurplågeri! Det finns idioter inom alla grenar, men knappast fler i fälttävlan! Många, faktiskt de flesta vet vad de gör och hästarna hoppar för att de tycker det är kul.

Du avslöjar att du inte är insatt i fälttävlan.

min häst är just va de heter-häst ! o ingen my little pony;)
ute så mkt de går,kuperade hagar , mkt grovfoder ,inget fjantande runt runt på en ridbana..ut i skogen -finns de ingen väg så gör vi oss en.. så lite daltande som möjligt, tyvärr behandlar många sina hästar så övernojjigt-visst man är rädd om sin vän-men till vilket pris? min får skador av pinnar , grenar , stenar ibland-men han är lycklig! o hellre det än att han ska stå inlindad i diverse täcken,skydd på en slät gräsplätt!
det är vi som berövat hästarna deras frihet så då tkr ja att vi sak ge dom så naturlig miljö som möjligt! allt handlar inte om träning o tävling!det är ju bara för vårt nöje! låt hästarna vara hästar!

Jag behandlar dem mer som vildhästar.

De äter vanligt foder, min äter allting hon får tag i=)

Täcken:Bara om det behövs.När det är kallt och så

Hantering. Kan inte placera i nån kategori,väluppfostrad.

Hage/stall:De är ute så mkt som möjligt. 10-12 timmar per dag +träning. Bete (ute dygnet runt) minst 3 mån av året för den ena.

Min häst vill nog bli behandlad mer som vild än tam/porslinshäst:laugh:

När jag köpte min häst, var det jag som gjorde honom till en porslinshäst
-täcke på, ute som inne
-ute på dagen, inne på natten
-minsta lilla sår, skulle skötas nogrant
-bra, dyr mat
det bästa tänk bara av allt helt enklet.
Men han trivdes inte där, var han stod då så vi flyttade honom och tillsist hamnade vi på lösdrift. Där fick jag nog upp ögonen..

Då där blev han vildhäst! :)
Så nu går han ute dygnet runt, utan täcke, vare sig det är sommar, regn eller vinter, små sår får sköta sig själva, han står löst på stallplanen när jag pysslar med honom, ridning i endast grimma och grimskaft.... m.m.

Ariel är definitivt en vildhäst. Hon går på lösdrift, har inga skor, inget täcke, oklippt och borstas sporadiskt. Fast det är klart, hon är ju bara tio månader än så länge. :p

Jag vet inte faktiskt. Jag antar nog att hon är vildhäst eftersom hon överlever allt ;).

Hon har aldrig varit halt egentligen, inga småhältor alls.

Men.. Hon har haft fång + hovbensrotation, stod i ett år men blev helt återställd igen.
Hon fick kotinflammationer i alla ben, var alltså riktigt risig + att dom upptäckte att hon har spatt. Men hon kämpade och blev helt återställd igen, kan säga att hon aldrig mått bättre.

Hon är säker på foten, inte alls lättskrämd men uppmärksam på omgivningen. Hon är trygg helt enkelt, lite som ett ledarsto. Är den i hagen som går med unghästarna som kommer och går och hon tycker det är jättemysigt, uppfostrar dom (även om nuvarande har mer makt :angel:)

Snäll att hålla på med, för det mesta.. Nya kan ha det lite tufft. Hon är envis, märrig men i mina ögon helt underbar. Hon väljer vägar, går inte om det känns osäkert utan väljer en säkrare väg.

Hon klipps på vintern så hon har täcke då men så fort det blir varmt åker det av och då stormtrivs hon, lever mest på hösilage (eftersom hon har lätt att få fång går hon bara på magert bete) och har havre som kraftfoder, är fin i hullet, pälsen glänser :) Hagen är hon ute i så länge som det går nu på vårkvällarna. På sommaren är hon ute dygnet runt.

Senast ändrad:

Hej! Mycket bra gjort att göra en sådan helomvändning när det gäller hästhållning...Jag känner att jag gör helt rätt som kommer att ha min häst och min mans dotters häst på lösdrift till hösten. Min är 5 år och har aldrig varit uppstallad utan gått hela sitt liv på lösdrift, innan hon kom till mig förra året. Hon har nu stått i box i höst/vinter men jag ser att hon vill ut så fort maten är slut. Det ska bli så skönt att hon får leva ett "hästliv" igen...Så naturligt som möjligt vill jag att min häst ska ha det. Fint att din också fått det...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 919
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka