Apropå våld, sex, patriarkat osv, jag har en fråga till er aktiva inom BDSM (jag riktar mig till alla men taggar
@Sassy och
@Andromedae för att ni brukar vara relativt öppna med det, svara om ni vill eller låt bli) kanske är jag den enda som är intresserad av frågeställningen men:
Hur ser ni på att fylla en stereotyp roll? I brist på bättre ord.
Eller tvärtom hur ser ni på att bryta mot det lite mer könsrolls-typiska scenariot?
Jag kom nämligen att tänka på min erfarenhet som switch och något som jag tycker är lite skönt med att vara Domme är att det är lättare på ett feministiskt plan att motivera att jag skär män med knivar och slår dem i ansiktet etc, jag tycker det är betydligt svårare att känna samma feministiska harmoni i att vara kvinnlig undergiven.
Samtidigt har jag nog känt mig mest objektifierad som Domme, BDSM är inte en dynamik där man kan döma enbart efter vad som syns på ytan.
Sådant är också svårt att förklara för människor som tror att en kvinna har ett slags självklart övertag enbart för att hon är Domme. Och när det inte finns samma förutsättningar för ett övertag generellt ute i samhället betyder dominans i en lek inte så mycket, en Domme har med det utgångsläget inte alls samma typ av symbolik som en Dom har i ett patriarkat.
Så även om man ändrar dynamiken på ett "ytligt plan" i porr osv så kommer det kanske alltså inte nödvändigtvis betyda särskilt mycket i praktiken så länge samhället i stort inte är jämställt. Säg att vi skulle byta ut hälften av alla undergivna i porrens värld till Domme idag och det skulle tippa vågskålen en aning (kanske mycket, jag vet inte) men i ett patriarkat kan en Domme också ses som enbart en annan typ av objekt. Om det är vad betraktaren väljer att se utifrån sina värderingar och även utifrån det sexistiska system alla inblandade är del av.
Det blev lite utsvävningar och inte något klart och tydligt svar från min sida, förhoppningsvis är någon med på vad jag menar, det vore iaf intressant om någon hade en infallsvinkel på hur ni ser på könsmaktsordningen i relation till ert BDSM utövande, om ni övht gör det. Kanske är det bara jag som tänker för mycket på sådant.